דיגיטל וטק

האם NSO הישראלית תביא לסגירת ה-FBI?

שערורייה בארה"ב: מסמכים שנחשפים כעת מגלים כי הבולשת הפדרלית רכשה רישיונות לשימוש בתוכנת הריגול של NSO הישראלית והתכוונה להשתמש בה נגד אזרחים אמריקאים, בניגוד גמור לכל כללי השימוש בפגסוס שנקבעו על ידי החברה והממשלה

יאיר מור | 
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הבולשת הפדרלית בארה"ב (FBI) מוצאת את עצמה היום (שבת) תחת ביקורת קשה, לאחר חשיפה של העיתון ניו-יורק טיימס לפיה הסוכנות רכשה רישיונות לשימוש ב"פגסוס", תוכנת הפריצה של NSO הישראלית, מתוך כוונה אפשרית להשתמש בה כדי להפר את פרטיותם של אזרחים אמריקאים בניגוד לחוק.
העיתון חשף קטע מדיון שהתקיים בדלתיים סגורות לפני כמעט שנה, ובו אמר ראש ה-FBI, כריסטופר ריי, לסנאטור הדמוקרטי רון וויידן כי הסוכנות רכשה רישיון שימוש בפגסוס "למטרות מחקר ופיתוח. במלים אחרות, כדי להיות מסוגלים לחשוב איך אנשים רעים יכולים להשתמש בה, לדוגמא". פרוטוקול הדיון חסוי לעוד 25 שנה, אך הקטע הקצר הזה הותר לפרסום בימים האחרונים.
עם זאת, העיתון לא הסתפק בעדותו החסויה של ריי, והגיש תביעה לחשיפת מסמכים נוספים במסגרת חוק חופש המידע. המסמכים הללו חשפו כי בכירים ב-FBI דווקא התכוונו להשתמש בפגסוס לא רק כדי להתגונן משימוש לרעה בה מצד גורמים עוינים, אלא גם כדי להסתייע בה בחקירות פליליות רגילות. זאת בניגוד גמור למטרתה של פגסוס, לשמש לעצירת טרור בלבד.
כדי להדגיש עד כמה רחוק הלכה הבולשת, מציין הטיימס כי היא רכשה רישיון גם ל"פאנטום", גרסה מיוחדת של פגסוס עם יכולת לפרוץ לטלפונים עם מספרי טלפון אמריקאים – שכן במסגרת הסכם בין ישראל לארה"ב ומספר בעלות ברית נוספות כמו בריטניה, הגרסה הרגילה של פגסוס היתה חסומה מפריצה לטלפונים בעלי מספרים המזוהים איתם.
הסנאטור רון וויידן מסר בתגובה לחשיפה כי "בלתי קביל לחלוטין שמנהל ה-FBI יספק עדות מטעה אודות רכישת כלי פריצה עוצמתיים על ידי הבולשת ואז יחכה חודשים כדי למסור את הסיפור המלא בפני הקונגרס והציבור האמריקאי. ה-FBI גם חייבת לאמריקאים הסבר ברור בשאלה האם שימוש פעיל עתידי בכלים של NSO עדיין נמצא על השולחן".
דובר ה-FBI הגיב: "עדותו של המנהל היתה אמת בשעתה ונשארת אמת כיום – לא היה כל שימוש פעיל במוצר של NSO כדי לסייע לאף חקירה של ה-FBI".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה