כסף וצרכנות

הפיצויים שלכם בדרך? זינוק במספר התביעות הייצוגיות בישראל

במהלך שנת 2021, התביעות הייצוגיות שזכו להתייחסות היועמ"ש (דאז) ועוסקות בתחום הצרכנות, היוו זינוק לעומת השנה שקדמה לכך. בנוסף  הוגשו לפחות 30 עמדות בנושאים צרכניים 
מערכת ice | 
תביעה (צילום shutterstock)
החטיבה האזרחית בפרקליטות המדינה מפרסמת הבוקר את הדו"ח השנתי לשנת 2021 וחושפת את מספר ההליכים המשפטיים שניהלה בשנה זו בתחום הגנת הצרכן.
לנוכח חשיבותו הציבורית של תחום זה, הוצגה במסגרת הדו"ח פעילות החטיבה האזרחית בהקשרים צרכניים, בחלוקה ל-5 פרקי משנה. הפרק הראשון עוסק בייצוג עמדות היועצת המשפטית לממשלה בהליכים בהקשרים צרכניים באופן כללי (עמדות יועץ). הפרק השני שם זרקור על עמדות יועץ בנושא שחשיבותו הולכת וגדלה מאוד בשנים האחרונות – התקשרויות בין צרכנים לבין תאגידים גלובאליים. הפרק השלישי מעמיק בהתנגדויות להסדרי פשרה בתביעות ייצוגיות בעניינים צרכניים, המהוות אף הן חלק משמעותי מהפעילות בתחום הגנת הצרכן. פרקים נוספים נסובים על ייצוג המאסדרים (רגולטורים) בסוגיות צרכניות – הן בדרך של  הגשת עמדות מטעמם לבתי המשפט והן במסגרת ייצוגם בהליכי ערעור על עיצומים כספיים שהוטלו על מפרי חוק.
בשנת 2021, התייצב היועץ המשפטי לממשלה (דאז), באמצעות יחידות הפרקליטות האזרחית, ל-14 הליכים משפטיים בהקשרים צרכניים (32% מתוך כלל עמדות היועץ שהוגשו לבית המשפט בשנה זו). מדובר בעליה בהשוואה לשנת 2020, בה 19% מכלל עמדות יועץ שהוגשו, עסקו בהקשרים צרכניים.
עמדות היועץ  הוגשו במסגרת תביעות אזרחיות ותביעות ייצוגיות אשר עסקו בתחומי משפט שונים, אשר ביניהם דיני הגנת הצרכן, חוזים אחידים, אסדרת תעריפי שירותי קבורה, בנקאות, ביטוח, אסדרת אספקת מים ודיני תחרות. הסוגיות העיקריות שנדונו בעמדות אלה היו בתחומי דיני הגנת הצרכן (33%) וחוזים אחידים (22%). 
בנוסף, במהלך שנת 2021, הוגשו לפחות 30 עמדות בנושאים צרכניים מטעם רגולטורים רלוונטיים לבתי משפט השונים, לרבות לבית המשפט העליון. חלק גדול מעמדות המאסדר (33%) הוגשו מטעם הרשות להגנת הצרכן, מטעם בנק ישראל (30%) ומטעם שוק ההון, הביטוח והחיסכון (10%).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה