תיירות

זמני הטיסות יתקצרו ב-50%? המטוס שישנה את עולם התעופה

סוכנות החלל של ארה"ב וענקית תעשיית הביטחון לוקהיד מרטין חשפו תמונות ראשונות של מטוס שעתיד לטוס במהירות 1.5 גבוהה יותר ממהירות הקול. ה-X-59 יוכל להגיע למהירות של 1,489 קמ"ש. צורתו החדה של המטוס נועדה לפזר את גלי ההלם הבוקעים מכלי טיס על-קוליים ולאחר מכן מתמזגים כדי ליצור את הבום הקולי
מערכת ice | 
מטוסים (צילום shutterstock)
סוכנות החלל של ארה"ב נאס"א חשפה אמש (שישי) בשיתוף פעולה עם ענקית תעשיית הביטחון לוקהיד מרטין תמונות ראשונות של מטוס חדש שעשוי לסלול את הדרך לקיצוץ זמני הטיסה בכ-50%. מטוס ה-X-59, כ-30 מטר אורכו, עוצב לטוס במהירות גבוהה פי 1.5 ממהירות הקול ועם משמעותית פחות רעש. צורת ה-V של כנפיו וחוטמו המוארך נועדו להפחית את הבום הקולי לכדי חבטה חלשה.
"פריצת הדרך הזו מגדירה מחדש את ההיתכנות של טיסה על-קולית מסחרית מעל היבשה", אמרה פאם מלרוי, בכירה בנאס"א ומפקדת לשעבר של מעבורת החלל, במהלך טקס חשיפת המטוס אתמול בפלמדייל, קליפורניה. כשמטוסים שוברים את מחסום הקול (מהירות של מאך 1) נוצר בום קולי חזק ומתמשך שיכול לנפץ חלונות על הקרקע. לכן, ב-1973 אסרה ארה"ב על מטוסים אזרחיים להגיע למהירות זו כשהם טסים מעל היבשה.
 
עם זאת, למרות שה-X-59 צמצם את הבום הקולי ולא גורם לניפוץ חלונות, הוא עדיין מפיק רעש רב ותעשיית התעופה תצטרך לגבש תקנות רעש חדשות להתמודדות עם כך. כמו כן, כמו מטוסים אחרים, ה-X-59 גם יתמודד עם בחינה מוגברת של ההשפעות הסביבתיות שלו. אם ה-X-59 יאומץ על ידי ענף התעופה המסחרית, זמני טיסות עשויים להתקצר באופן משמעותי. לוקהיד אמרה שהמטוס יוכל להגיע למהירות של 1,489 קמ"ש, הרבה יותר ממטוסי הנוסעים צרי הגוף שיש כיום בשוק, שמגיעים למהירות של כ-550 קמ"ש.
 
צורתו החדה של המטוס נועדה לפזר את גלי ההלם הבוקעים מכלי טיס על-קוליים ולאחר מכן מתמזגים כדי ליצור את הבום הקולי. המטוס בנוי כך שבתא הטייס שלו יש מקום רק לטייס אחד, ואין לו חלון הפונה קדימה. הטייס רואה דרך צג של מצלמה ברזולוציה גבוהה, פיצ'ר שלדברי מלרוי יהיה אחד מני חידושים רבים שיסייעו לקדם את העיצוב של מטוסים מסחריים.

המטוס עדיין לא מוכן לטיסה ועוד יעבור בדיקות קרקע נוספות כדי לקבוע אם יש צורך שבהתאמות נוספות, אמר מהנדס נאס"א מארק מנגלסדורף בתגובה לשאלות. הטיסה הראשונה של ה-X-59 צפויה להתקיים מאוחר יותר השנה, אך עוד לא נקבע לכך תאריך. התוכנית היא כלי הטיס הניסיוני יטוס מעל אזורים מאוכלסים (שטרם נבחרו) כדי למדוד אם רמת הרעש על הקרקע נמוכה מספיק ומקובלת על הציבור.
 
על פי הדיווח בדה מרקר, חברות פרטיות מנסות כבר שנים רבות לבנות מטוס מסחרי שמתגבר על מהירות הקול, אך עד כה ללא הצלחה. מלבד מטוס הקונקורד שטיסתו העל-קולית המסחרית האחרונה ב-2003 הסתיימה בהתרסקות, חברת אריון (Aerion), שניסתה לבנות מטוס מסחרי שיטוס מעל האוקיינוס במהירות של פי 1.4 ממהירות הקול, נסגרה ב-2021 בגלל חוסר מימון. חברת בום טכנולוג'י שמפתחת מטוס נוסעים על-קולי משכה התעניינות מצד יונייטד איירליינס, אמריקן ארליינס וג'פאן איירליינס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה