תיירות

חברות התיירות מחכות לפיצויים מהממשלה: "מדובר בלעג לרש, מקומם"

ענף התיירות הוא בדרך כלל הענף הראשון להיפגע ממשברים והאחרון לחזור מהם, וגם הפעם במהלך המלחמה נאלצו חלק מהחברות להוציא את העובדים לחל"ת, ובינתיים פיצויים מהממשלה לא נראים באופק: "כרגע לחברות אין הכנסות, המדינה לא מנסה לעזור, זה מקומם"
טל גורן | 
תיירות (צילום Magma Images)
מלבד החקלאות, הענף שנפגע הכי הרבה כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל" הוא ענף התיירות שנעצר בשבוע הראשון של המלחמה ומאז שבק כמעט לגמרי. דווקא בעיצומו של החודש החזק ביותר בתחום, נתב"ג נראה די שומם ועדיין לא ברור מתי התיירות תחזור לשגרה. כתוצאה מכך נאלצו מרבית החברות להוציא עובדים לחל"ת כאשר אנשי המקצוע עדיין לא יודעים להגיד מתי יוכלו להחזיר אותם ומה הפיצויים שיקבלו בעקבות זאת מהמדינה אם בכלל.
למרות זאת, בחברות עצמן ממשיכים לנסות ולהתנהל לצד המשבר, מנסים להיות אופטימיים ולחשוב על היעדים שהולכים להשתנות לאחר המלחמה.
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, מסביר: "אין כיום כמעט ביקושים לנופש, רוב מי שטס הם אלה שמבקרים את המשפחות שלהם או נוסעים לעסקים, בהשוואה לשנה שעברה מדובר בירידה של 80%, באוקטובר עוד היו מעט נסיעות, אנשים שטסו ליוון וחשבו שהמצב יירגע עד שיחזרו".

יוני וקסמן (צילום: נטע גפני)
"מאז החלה המלחמה כמעט כל חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס לארץ, המראה בנתב"ג הוא כמו של עיר רפאים, ממש עצוב. רוב החברות שטסות היום הן הישראליות, יש הרבה משפחות שיש להן מגויסים בצבא, הורים שילדיהם בשירות לא יטוסו וישאירו אותם פה, גם אם מחר תסתיים המלחמה למחאות והאנטישמיות בעולם ייקח יותר זמן להירגע. לגבי הטיסות לטורקיה, גם אחרי תקרית ה"מרמרה" הישראלים חזרו בסוף לטורקיה אבל זה לקח כמה שנים, בשנה הבאה להערכתי טורקיה כמעט ולא תהיה קיימת."
"אני רואה לאחר המלחמה נהירה יותר גבוהה לארצות הברית עקב ביטול הוויזות. יעדים כמו פראג ובודפשט שם הישראלים מרגישים טיפה יותר בנוח יבואו על חשבון יעדים במערב אירופה, אבל מצד שני אנחנו יודעים שלישראלים יש זיכרון קצר. למשל למרות שבדובאי הישראלים מרגישים יותר בטוח, לדעתי תהיה ירידה בטיסות לשם. גם מרוקו שהייתה יעד חזק תספוג פגיעה משמעותית בקרה התיירות הישראלית."
"המדינה מתכננת לתת פיצויים לענף התיירות כמו למשק, אבל אי אפשר להגיד שזה דומה, מדובר בלעג לרש. הוצאנו עובדים רבים לחל"ת ואני יודע שכמו בקורונה יהיה קשה מאד להחזיר אותם. תיירות נכנסת זה ענף הייצוא הרביעי בגודלו במדינה והיא מאד משמעותית, אני מאד מקווה שבמשרד האוצר יתעוררו ויבינו את הקשיים שלנו, אנחנו מרגישים שהממשלה גוררת רגליים והם נלחמים אחד בשני על חשבון העסקים."
שירלי כהן עורקבי סמנכל"ית אשת טורס באותו קו: "נאלצנו להוציא את כל העובדים לחל"ת, כרגע יש עצירת כמעט מוחלטת של כל ההזמנות, כל גזרות התיירות נעצרו, אנשים לא יוצאים לנופש, לקראת עונת האביב ופסח תהיה יציאה הדרגתית מהמלחמה, אבל בסופו של דבר מדובר במוצר צריכה אצל הישראלי הממוצע".
"כמעט כל חברות התעופה הזרות הפסיקו את הטיסות אל ישראל וממנה ונשארו החברות הישראליות עם יעדים מצומצמים, בקשר למדינות המוסלמיות שהייתה פריחה בטיסות אליהם במהלך השנה האחרונה תהיה עצירה כמעט מוחלטת והישראלים מרגישים פחות בטוחים כיום בעולם. מצד שני צפויה להיות פריחה בתיירות אל יעדים במזרח אירופה וארה"ב לאחר ביטול הוויזה, כמו גם ליעדים קרובים יותר כמו בטומי, בורגס ואיי יוון. אני כן רואה יותר התעניינות כבר כיום בטיולים המאורגנים, כל יום יש לנו מספר פניות לא מבוטל של מתעניינים בחודשים פברואר, מרץ".

שירלי כהן עורקבי, צילום: עזרא לוי
"זה ברור שהתיירות תחזור, אין למישהו ספק, ענף התיירות הוא הראשון להיפגע והאחרון לחזור, לקראת פסח נראה התאוששות, בקשר לתיירות נכנסת לדעתי ההתאוששות תהיה איטית יותר, רק לקראת 2025."
לגבי החלטת הממשלה אמרה עורקבי: "הממשלה עשתה העתק הדבק לתקופת הקורונה, ההתייחסות שלה לחברות התיירות טוב רק לחברות הקטנות, כרגע אין תחושה שהממשלה עושה משהו ומנסה לעזור לענף. רוב הפעילות שלנו היא מאשקלון כך שאני מקווה שנראו איזו התחשבות בהקשר הזה, לחברה כרגע אין הכנסות. אנחנו לא עובדים כרגע עם מענה טלפוני אלא רק דרך הדיגיטל."
טלי נוי, סמנכ"לית מכירות ושיווק באיסתא, מסבירה שבשונה מהחברות האחרות הן לא נאלצו להוציא את העובדים לחל"ת: "בניגוד לחברות אחרות לא הוצאנו את העובדים לחל"ת, אלא השארנו צוות מאד משמעותי של כוח אדם בחברה, בגלל שתמיד טובת הלקוחות בעינינו, כך שיש לנו הרבה סוכנים שעובדים במתן שירות ללקוחות, אנחנו מעסיקים עשרות עובדים שהתפקיד שלהם רק לענות לטלפונים, יש מעט מאד טיסות, ככל שיעבור הזמן והמצב יירגע, אנשים יחזרו לטוס אבל הסיטואציה הלא פשוטה".

טלי נוי, צילום: יח"צ
"איסתא לא תקבל שום עזרה מהמדינה, זה פשוט מקומם ולמרות זאת אנחנו דואגים לעובדים והלקוחות שלנו, אנחנו מוציאים את העובדים להתנדבות פעם בשבוע לקטיף משותף. לפני הכל נקווה שכולם יחזרו הביתה בשלום, גם החיילים וגם החטופים והמצב הזה ייגמר ואחרי זה, אנחנו מחכים לחזור לשגרה".
"אנחנו מקווים שלקראת האביב המצב יירגע, ונחזור להתעסק בתיירות" אמרה נוי והוסיפה על היעדים: "יוון וקפריסין צפויות לשגשג, לא בטוח שדובאי תרד מהפרק, מרוקו וטורקיה ייפגעו, יהיו יותר טיסות ליעדי מערב אירופה והיעדים הקרובים, לא באמת מרגישים שם משהו רציני".
"גם ענף הקרוזים ייפגע לאחר שנה טובה בתחום, אבל ישראלים אוהבים לטוס, כך שאנחנו מכינים את עצמנו ליום שאחרי, מנסים למצוא את הטיסות הטובות ביותר ללקוחות שלנו, הקרוזים הטובים ביותר, המלונות הטובים ביותר כדי לבנות חבילות לזוגות, בודדים ומשפחות, נקווה שלקראת פסח המצב יחזור לשגרה".
"לענף התיירות אין תוכנית וחשיבה בתוך הממשלה, אפשר לחשוב על רעיונות יצירתיים כדי למנוע פגיעה בענף, מה היה קורה למשל אם שר התיירות היה פונה לחברות הקרוזים ואומר להם שנספוג את ההפסדים בתנאי שיגיעו לפה שוב בשנה הבאה? או הנחה במיסי הנמל? או שבונים איזו תוכנית שעוזרת לענף התיירות?".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה