מדדים ומחקרים

התעשיינים פאסימיים: צפי להחרפת המחסור בכוח אדם מקצועי בענף

56% מהמנהלים בחברות התעשייתיות סבורים כי עד שנת 2030 המחסור בכוח אדם מקצועי בתעשייה יחריף - וזאת באופן שישפיע על יכולתה של התעשייה להטמיע רכיבים טכנולוגיים ליצור מתקדם באופן שישפר את יכולתה להתחרות בשווקים ולהעלות את רמת הפריון, כך עולה מסקר שערכה פירמת הייעוץ Tefen בקרב כ-500 מנהלים בכירים בחברות תעשייתיות
מערכת ice | 
מלי ביצור פרנס (צילום ענת קזולה)
כמחצית ממפעלי התעשייה בישראל מטמיעים כיום טכנולוגיות ייצור חדשניות ברוח המהפכה התעשייתית הרביעית, עלייה של כמעט 13% לעומת שנת 2019, כך עולה מסקר שערכה פירמת הייעוץ Tefen בקרב כ-500 מנהלים בכירים בחברות תעשייתיות.
הסקר נערך לרגל השקת מרכז הידע והחדשנות של המכון לייצור מתקדם מייסודו של משרד הכלכלה, ותוצאותיו המלאות יוצגו בוועידת ישראל העשירית לתשתיות ותעשייה שתתקיים ב- 7.9.23 בהשתתפות בכירי התעשייה. בסקר השתתפו מנהלים בדרג של מנכ"לים, יו"רים וסמנכ"לים מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים, אשר פעילים במגוון של ענפי תעשייה ובהן התעשיות הביטחונית, תעשיות המתכת, התעשייה הקיבוצית, תעשיות ההי טק ותעשיות המזון.
חדשנות וטכנולוגיה:
כיום 52% מהמפעלים מיישמים אלמנטים של חדשנות 4.0 בעוד שב- 2019 רק 39% מהמפעלים הטמיעו. מבחינת אופן היישום הרוב המוחלט של המפעלים מיישמים חדשנות באופן חלקי בלבד (73%) בעוד שרק 21% מיישמים באופן מלא.
נתון מעניין נוסף שעלה מהסקר הוא ש- 96% מהמפעלים אוספים DATA באופן מלא או חלקי אבל רק 15% מנתחים אותו ומיישמים, 55% מנתחים אבל לא מיישמים ו-30% לא מנתחים ולא מיישמים.
התחום שאותו ציינו רוב המנהלים בתור התחום שהכי חסר להם בו ידע הוא אסטרטגיה, חדשנות וטכנולוגיה (54%), תחומים שעלו באחוזים נמוכים יותר הם ניתוח שוק (13%), תפעול שרשרת אספקה (12%), פיתוח (4%) וכספים (1%).
תחזיות המנהלים לעתיד התעשייה הישראלית:
מתשובות שהתקבלו בסקר עולה כי 56% מהמנהלים בחברות התעשייתיות סבורים כי עד שנת 2030 המחסור בכוח אדם מקצועי בתעשייה יחריף - וזאת באופן שישפיע על יכולתה של התעשייה להטמיע רכיבים טכנולוגיים ליצור מתקדם באופן שישפר את יכולתה להתחרות בשווקים ולהעלות את רמת הפריון.
28% מהמנהלים סבורים כי מפעלים רבים יעבירו פעילות למזרח אירופה וסין שבהן היצור זול יותר, רק 8% חושבים שהתעשייה תגדל ותשקיע במפעלים וייצור בישראל ו- 3% סבורים שלא יהיה שום שינוי. מבחינת הוצאות, רק 21% מההוצאות הולכות על חדשנות טכנולוגית ורוב ההוצאות הן על חומרי גלם (68%) ועל גיוס כ"א והכשרות (60%).
מצב הנשים בתעשייה:
הסקר מצביע גם על בעייתיות בהשתלבות של נשים בתעשייה, אם כי חל שיפור קל בנתונים מאז הסקר שבוצע ב- 2019. 22% מהנשאלים דיווחו שבארגונם שיעור הנשים עומד על בין 10% ל- 20% ממצבת העובדים, בעוד שב-2019 כשליש מהנשאלים מסרו כי בארגונם שיעור הנשים עומד על בין 10% ל-20% ממצבת העובדים. עוד עולה כי רק ב-6% מכלל הגופים התעשייתיים מספר הנשים המועסקות הוא כ 50% ממצבת העובדים, נתון כמעט זהה ל- 2019.
וותק העובדים בתעשייה והחלפת מקומות עבודה:
מהנתונים עולה שכיום העובדים בתעשייה מחליפים יותר מהר מקום עבודה בהשוואה ללפני 4 שנים. כיום רק 29% מהעובדים בתעשייה נשארים באותו מקום עבודה לתקופה שבין 5 ל-10 שנים בעוד שב- 2019 כמחצית מהם נשארו באותו מקום בטווח השנים הנ"ל. כיום כ-29% מהעובדים ממשיכים באותו מקום לתקופה של יותר מ-10 שנים, בעוד שב- 2019 37% המשיכו ליותר מ- 10 שנים. כ- 19% מהעובדים בתעשייה כיום נשארים באותו מקום בין 0 ל- 3 שנים.
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית Tefen ויו"ר המכון ליצור מתקדם: "התעשייה עוברת שינויים כל הזמן בעקבות התפתחות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית ובעקבות אירועים פוליטיים וכלכליים בארץ ובעולם ואף אחד לא יכול לחזות במדויק היכן נהיה בעוד 10 שנים מהיום, אולם ברור שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. מהסקר שערכנו ניתן לראות שלמרות קיומן של טכנולוגיות רבות עוצמה שיכולות להזניק את המפעלים לעולם החדש, כמחצית מהמפעלים בישראל עדיין לא מטמיעים אותן, למנהלים רבים חסר ידע בכל מה שקשור בעולמות החדשנות והדיגיטציה וארגונים רבים לא יודעים מה לעשות עם כל הדאטה שהם אוספים.
היא הוסיפה: "אמנם ישנה עלייה בפתיחות ובנכונות של המפעלים לאמץ כלים של חדשנות ואוטומציה בהשוואה ל-2019, אך זה עדיין לא מספיק בשביל להגדיל את הפריון ואת כושר התחרותיות של התעשייה הישראלית אל מול העולם. המפעלים שימשיכו לשגשג יהיו אלו שידעו לשלב בין היכולות האנושיות לבין ההתקדמות הטכנולוגית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה