מדדים ומחקרים

עצבניים על הכביש? זה מה שיכול לקרות לנהיגה שלכם

ארבעה עד חמישה מקרי מוות בכבישי בריטניה מדי יום "נגרמים בעיקר על ידי נהגים מסוכנים ופזיזים". חוקרים סיווגו התנהגויות נהיגה אגרסיביות, וחשפו את ההיבטים המרכזיים הקשורים לגישה מסוכנת זו לנהיגה
מערכת ice | 
נהיגה אגרסיבית (צילום freepik)
רוב הנהגים חוו או לפחות ראו דוגמה של זעם כבישים בצורה כזו או אחרת. כעת, חוקרים מאוניברסיטת וורוויק זיהו את המאפיינים של נהיגה אגרסיבית, כמו גם כיצד זעם כבישים משפיע הן על נהגים אנושיים על הכביש כיום והן על המעבר ההדרגתי למכוניות אוטומטיות בנהיגה עצמית.
פרויקט זה הוא הראשון אי פעם לזהות באופן שיטתי התנהגויות נהיגה אגרסיביות, כאשר מחברי המחקר מודדים למעשה את השינויים המתרחשים בנהג כאשר הוא עובר למצב אגרסיבי יותר. נהגים אגרסיביים, כמובן, נוהגים בדרך כלל מהר יותר ופזיזות יותר מאשר נהגים רגועים, מה שמעמיד אחרים על הכביש בסיכון. זעם הכבישים גם מהווה אתגר רציני לחוקרים העוסקים בטכנולוגיית מכוניות בנהיגה עצמית.

ארבעה עד חמישה מקרי מוות בכבישי בריטניה מדי יום "נגרמים בעיקר על ידי נהגים מסוכנים ופזיזים". חוקרים סיווגו התנהגויות נהיגה אגרסיביות, וחשפו את ההיבטים המרכזיים הקשורים לגישה מסוכנת זו לנהיגה: בממוצע, לנהגים אגרסיביים יש מהירות גבוהה יותר של 3.1 מייל לשעה מאשר נהגים לא אגרסיביים. נהגים אגרסיביים נוטים להפגין יותר טעויות מקבוצות ביקורת. למשל, אי שימוש באיתות בעת החלפת נתיב.
נהיגה אגרסיבית מתייחסת לכל התנהגות נהיגה המסכנת אחרים בכוונה פסיכולוגית, פיזית או שניהם. "למרות שזה לא מוסרי לשחרר נהגים אגרסיביים על הכבישים, המשתתפים התבקשו להיזכר בזיכרונות זועמים, להכניס אותם למצב אגרסיבי, תוך כדי ביצוע הדמיית נהיגה. אלה הושוו לקבוצת ביקורת, שלא חשה תוקפנית", אומר מחבר המחקר Zhizhuo Su, סטודנט לדוקטורט במכוני הבריאות הדיגיטליים וכלי רכב אינטליגנטיים באוניברסיטת וורוויק, בהודעה לתקשורת.
"המחקר הזה משמעותי מכיוון שככל שמתקרב עידן הרכבים האוטונומיים, תנועת הכבישים תהיה שילוב של כלי רכב אוטונומיים ולא אוטונומיים כאחד, המונעים על ידי אנשים שעשויים לעסוק בנהיגה אגרסיבית. זהו המחקר הראשון שמאפיין התנהגות נהיגה אגרסיבית כמותית בצורה שיטתית, שעשוי לסייע לכלי הרכב האוטונומיים לזהות נהיגה אגרסיבית פוטנציאלית בסביבה הסובבת".
בעוד שהבטיחות בדרכים השתפרה במידה ניכרת בעשורים האחרונים הודות למדיניות משופרת, שינויים בתשתיות ובטיחות כלי רכב משופרת, טעויות אנוש נותרו גורם מוביל לתאונות רכב. "כדי להפוך את הנהיגה לבטוחה יותר, המחקר שלנו מתמקד בשיטות להבנת מצב הנהג, לזיהוי התנהגויות נהיגה מסוכנות, באמצעות שימוש במערכות ניטור נהגים (DMS). זה יאפשר לנהג להתריע כאשר הוא נמצא בסיכון מוגבר לתאונה ולאפשר לרכב להפעיל שיטות הרגעה, כמו שינוי רמת הרעש בתא הנוסעים, השמעת מוזיקה מרגיעה או בסופו של דבר הפחתת מהירות הרכב", מוסיף. מחבר שותף רוג'ר וודמן, עוזר פרופסור ב-WMG.
"בבריטניה, בממוצע בין ארבעה לחמישה אנשים מתים בכל יום בתאונת דרכים. ההרס הנרחב הזה נגרם בעיקר על ידי נהגים מסוכנים ופזיזים. לאחר שפגשתי משפחות שכולות רבות שחיות עם כאב לב לכל החיים של אובדן בטרם עת של אדם אהוב באופן אלים שכזה, אני מכיר בצורך לעורר שינוי מהותי ברחבי תחום הבטיחות בדרכים; שכולל תרבות נהיגה, תקנים ואפשרויות חקיקה", מסכם רב פקד קוקס, ראש NPCC לחקירת תאונות קטלניות ומפקד OCU במשטרת המטרופולין.
"אותם נהגים שבוחרים לבצע פשעי כביש כמו נהיגה אגרסיבית, הפחדה של משתמשי כביש הגיוניים ובטוחים אחרים - צריכים להכיר בסיכון שהם מהווים לעצמם ולאחרים, ולמען האמת החוק צריך לזכור שרישיון נהיגה מוקצה לאחר שאדם הפגין את עצמו. להיות בטוח ומרוויח את הזכות לנהוג. עלינו לשאוף לשמור על סטנדרטים גבוהים ולהבטיח שהמערכת תראה את הזכות לנהוג כפריבילגיה ולא כזכאות. כרגע אני חושב שהאיזון מעדיף את הפרט ולא את הקולקטיב שומר החוק".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה