מדדים ומחקרים

זו הדרך בהם מבוגרים יכולים לעכב דמנציה

מחקר חדש הצליח לגלות באילו פעולות פשוטות שאנשים מבוגרים יבצעו הם יוכלו לעכב את התפתחות מחלת הדמנציה והאטת קצב הירידה בזיכרון
מערכת ice | 
יצאו לפנסיה (צילום Getty images Israel)
שמירה על אורח חיים בריא והקפדה על תזונה מזינה יכולה לעזור להאט את אובדן הזיכרון בגיל מבוגר, כך מגלה מחקר חדש. מחקר בן עשור על מבוגרים סינים מעל גיל 60 מראה כי היתרונות של חיים בריאים משפיעים לטובה על אלה עם גן שהופך אותם לבעלי סבירות גבוהה יותר לחלות באלצהיימר.
נשאים של הגן אפוליפופרוטאין E (APOE) – גורם הסיכון היודע החזק ביותר לאלצהיימר וסוגים אחרים של דמנציה – ראו את אובדן הזיכרון שלהם מואט לאחר ביצוע שינויים התנהגותיים כמו הפסקת שתיית אלכוהול.

בהתחשב בגורמים האפשריים הרבים לירידה בזיכרון, החוקרים מאמינים כי ייתכן שיהיה צורך בשילוב של מספר התנהגויות בריאות כדי להשיג את האפקט הטוב ביותר. הצוות ניתח נתונים על 29,000 מבוגרים מעל גיל 60. לקבוצה זו היה גיל ממוצע של 72 ותפקוד קוגניטיבי תקין בתחילת המחקר.
בשנת 2009, חוקרים מדדו את תפקוד הזיכרון באמצעות מבחן למידה מילולי שמיעתי (AVLT). המשתתפים נבדקו גם עבור גן APOE, כאשר התוצאות הראו ש-20% נשאו את הגן לאלצהיימר. הערכות המשך נערכו בשנים 2012 ,2014 ,2016 ו-2019.
לאחר מכן, הצוות יצר ציון אורח חיים בריא בשילוב שישה גורמים – תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה, מגע חברתי פעיל, פעילות קוגניטיבית (מיומנויות קריאה וכתיבה), אי עישון ואי שתיית אלכוהול. בהתבסס על הציונים שנעשו בין 0 ל-6, הצוות סיווג את המשתתפים כ"חיוביים" (4 עד 6), "ממוצעים" (2 עד 3) או "בלתי חיוביים" (0 או 1). הם גם קיבצו את המשתתפים לפי נושאי APOE ולא נשאים.
לאחר שלקחו בחשבון גורמים בריאותיים, כלכליים וחברתיים אחרים, התוצאות מראות שכל התנהגות בריאה אינדיבידואלית הראתה קשה לירידה איטית מהממוצע בזיכרון במשך 10 שנים. באופן ספציפי, המחקר מגלה שלתזונה בריאה הייתה ההשפעה החזקה ביותר על האטת ירידה בזיכרון ואחריה פעילות קוגניטיבית ופעילות גופנית.
בהשוואה לאלה עם אורח חיים "בלתי חיובי", הירידה בזיכרון בקבוצת אורח החיים ה"חיובית" הייתה איטית ב-0.28 נקודות במהלך 10 שנים, על פי ציוני AVLT. הירידה בזיכרון באורח החיים "החיובי" הייתה גם איטית ב-0.16 נקודות מהקבוצה ה"ממוצעת".
משתתפים עם הגן APOE עם אורח חיים "חיובי" ו"ממוצע" המשיכו לחוות קצב איטי יותר של ירידה בזיכרון בהשוואה לאלה עם אורח חיים "לא חיובי". יתרה מכך, אלו עם אורח חיים "חיובי" או "ממוצע" היו בסיכון נמוך בכמעט 90% וכמעט 30% בהתאמה לפתח דמנציה או ליקוי קוגניטיבי קל בהשוואה למשתתפי אורח חיים "לא חיובי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה