בריאות

האם נמצאה הדרך למנוע אלצהיימר אצל נשים?

מחקר חדש מבריטניה טוען כי מצא דרך למנוע הופעת אלצהיימר בנשים. טיפול הורמונלי חלופי (HRT) יכול לחזק להן את הזיכרון והקוגניציה
מערכת ice | 
נשים בעולם העסקי (צילום freepik)
טיפול הורמונלי חלופי (HRT) יכול לסייע במניעת הופעת אלצהיימר בנשים הנושאות גן שגורם להן לפתח את הצורה השכיחה ביותר של דמנציה. צוות מאוניברסיטת נוריץ' אומר שסוג זה של טיפול יכול לחזק הן את הזיכרון והן את הקוגניציה בקרב נשים עם הגן APOE4.
"אנחנו יודעים ש-25% מהנשים בבריטניה הן נשאות של הגן APOE4 ושכמעט שני שלישים מחולי האלצהיימר הן נשים. בנוסף לחיים ארוכים יותר, הסיבה מאחורי השכיחות הגבוהה יותר של נשים נחשבת קשורה להשפעות גיל המעבר ולהשפעה של גורם הסיכון הגנטי APOE4 גדול יותר בנשים", אמר פרופ' אן מארי מיניהאן מבית הספר לרפואה בנוריץ'.

כדי לקבוע אם טיפול הורמונלי יכול לעצור את הירידה הקוגניטיבית בנתונים על 1,178 נשים המשתתפות ביוזמה האירופית למניעת דמנציה של אלצהיימר, שנועדה לעקוב אחר בריאות המוח.
המשתתפים המתאימים היו מעל גיל 50 ולא סבלו מדמנציה, מה שאפשר לצוות לחקור את פעילות המוח כשהיא השתנתה ממצב בריא למצב דמנציה לאורך זמן.
טיפול הורמונלי חלופי הוא תרופה והליך המכילים הורמונים נשיים. חולים נוטלים תרופה זו על מנת להחליף אסטרוגן שהגוף מפסיק לייצר במהלך גיל המעבר. HRT הוא טיפול נפוץ לנשים המתמודדות עם תסמיני גיל המעבר הנפוצים, כולל גלי חום ואי נוחות בנרתיק.
"מצאנו ששימוש ב-HRT קשור לזיכרון טוב יותר ולנפחי מוח גדולים יותר בקרב נשאי גן APOE4 בסיכון. הקשרים היו ברורים במיוחד כאשר HRT הוכנס מוקדם – במהלך המעבר לגיל המעבר, המכונה פרימנופאוזה. זה באמת חשוב כי יש כמות תרופות מוגבלת מאוד למחלת אלצהיימר ויש צורך דחוף בטיפולים חדשים", אומרת ד"ר רשה סאלח, מבית הספר לרפואה בנוריץ'. "ההשפעות של HRT במחקר תצפית זה, אם יאושרו בניסוי התערבות, ישוו לגיל המוח הצעיר בכמה שנים".
מיניהאן מבהירה שהם בדקו במיוחד את הקוגניציה ואת נפח המוח, שלו קשר הדוק לניבוי דמנציה, אך אינו מתאם ישירות. ככזה, עבודה זו לא יכולה לומר בוודאות ש-HRT מפחית את הסיכון לדמנציה בנשים.
עם זאת, יש קשר שכדאי לחקור עוד יותר, אומרים החוקרים. עבודה זו מאתגרת את מה שכבר ידוע על אלצהיימר ואת רמת הטיפול האפשרית למנוע אותה. כעת, הצוות מתכנן לערוך מחקר מבוסס טיפול במטרה לחקור כיצד יישום HRT בטיפול קליני יכול לשפר את תוצאות בריאות המוח.
"השלב הבא של המחקר יהיה ביצוע ניסוי התערבות כדי לאשר את ההשפעה של תחילת טיפול הורמונלי מוקדם על הקוגניציה ובריאות המוח. חשוב גם לנתח אילו סוגי טיפול הורמונלי מועילים ביותר", אמר פרופ' מייקל הורנברגר מבית הספר לרפואה בנוריץ'.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה