מדדים ומחקרים

בנק לאומי אופטימי: תיתכן ירידת מחירים בדיור בשנה הבאה

הסקירה של הכלכלן הראשי של לאומי גיל בפמן, מסמנת בזהירות מגמה מעורבת של עליית הריבית במקביל לעלייה בהתחלות הבנייה. כיצד עולה מכך אפשרות של התמתנות במחירי הדיור?
מערכת ice | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן מעריך כי בנק ישראל צפוי להתלבט בין העלאה של 50 ל-75 נ"ב השבוע. נראה שמירב הסיכויים להעלאה של 75 נ"ב, זאת גם על רקע המשך ההידוק המוניטרי האגרסיבי בעולם. הריבית צפויה להמשיך ולעלות עד לרמה של כ-3.50%. יעד הביניים של בנק ישראל הוא השגת ריבית ריאלית חיובית ולהתפתחויות באינפלציה בישראל תהיה השפעה על הרמה "הסופית" אליה תגיע הריבית.
בסיכום שבועי בלטו השקלים הלא צמודים לטווח של 10 שנים ומעלה בירידת מחירים שבועית של 2.2% תוך שהם משלימים ירידה של מעל ל- 19% מראשית השנה. צמודי המדד לטווח של 5 שנים ומעלה רשמו ירידות ממוצעות של 1.35%. איגרות החוב בריבית משתנה (לצד צמודי המדד לטווח קצר) ממשיכים להיות האפיק היחיד שמניב תשואה חיובית כאשר איגרות אלו רשמו עלייה של 1.2% מראשית השנה.
בנק ישראל ממשיך בהידוק המוניטרי גם דרך הנפקות המק"מ הממשיכות לגדול. החודש צפוי בנק ישראל להנפיק 21.0 מיליארד ש"ח במק"מ, עלייה של 4.0 מיליארד ש"ח ביחס לכמות המונפקת בחודש שעבר. בנק ישראל יותר מהכפיל את הכמות המונפקת במק"מ במהלך השנה האחרונה. מדובר בשימוש באחד הכלים הכמותיים של בנק ישראל שנועד להשפיע על בסיס הכסף במשק ובכך להביא לעליית הריבית בפועל על פי החלטת הריבית.

לצד המשך העלייה בריבית ניכרת עלייה בהיקף התחלות הבנייה ובגמר הבנייה.
היקף התחלות הבנייה ברביע השני של 2022 הסתכם בכ-18.8 אלף דירות, נתון המשקף עלייה של כ-2.6% לעומת הרביע הקודם וגידול מהיר של כ-23.6% בהשוואה לרביע השני של 2021. יש לציין כי בהתחשב בזה שנתוני ההתחלות נוטים להתעדכן כלפי מעלה באופן משמעותי, ייתכן כי היקף ההתחלות במחצית הראשונה של השנה יתברר בהמשך כגבוה יותר.
היקף ההתחלות המצטבר בארבעת הרביעים האחרונים שהסתיימו ב-q2/22 הסתכם בכ-70.7 אלף דירות (גרף 5) – נתון אשר גבוה ביחס לאומדננו לצרכי הדיור השנתיים של המשק (55-60 אלף דירות). נתון זה, בא בהמשך למגמת העלייה המהירה בהיקף התחלות הבנייה ברביעים האחרונים. הגידול בהתחלות הבנייה היה יחסית רוחבי בכל אזורי הארץ, בהובלת המחוזות: תל אביב, ירושלים והדרום. גידול משמעותי נרשם בהיקף התחלות הבנייה של דירות חדשות ב"שוק החופשי", כמו גם ניכרת עלייה בהיקף מיזמי ההתחדשות העירונית. 
הגידול בהתחלות חל על רקע עלייה ניכרת בשיווקי הקרקעות ובהיתרי הבנייה בעת האחרונה, אשר מצויים ברמה גבוהה מהאומדן לצרכי הדיור השנתיים. מגמה זו, תומכת ברמה גבוהה של התחלות בנייה גם בשנים הקרובות. עם זאת, בהמשך 2022 צפויה האטה מסוימת בקצב הנפקת היתרי הבנייה, מה שעשוי להביא להאטה זמנית בקצב ההתחלות.
עלייה נרשמה גם בהיקף גמר הבנייה, שהסתכם ברביע השני של 2022 בכ-14.8 אלף דירות. נתון זה, משקף עלייה חדה של כ-25.3% לעומת הרביע הקודם, וגבוה בכ-32.4% ביחס לרביע השני אשתקד. היקף גמר הבנייה המצטבר בארבעת הרביעים האחרונים שהסתיימו ב-q2/22 הסתכם בכ-50.3 אלף דירות, עדיין נמוך בהשוואה לאומדן צרכי הדיור השנתיים של המשק, אך במגמת עלייה (גרף 5). לסיכום, היקף התחלות הבנייה מצוי במגמת עלייה חדה, כאשר היקף גמר הבנייה החל להתאושש מהשפעותיו השליליות של משבר הקורונה. בין הגורמים שהכבידו על התאוששות גמר הבנייה, ניתן לציין את המחסור בעובדים בענף הבינוי ועלייה חדה ומתמשכת במחירי התשומות. בהקשר זה, נציין כי שיעור השינוי השנתי של מדד תשומות הבנייה עמד בחודש אוגוסט על 6.3%, מעט נמוך אמנם בהשוואה לחודשים הקודמים, אולם עדיין גבוה משמעותית ביחס לעבר (כ-0.5% בדצמבר 2020).
לאור האמור, היקף הדירות שנמצאות בתהליכי בנייה (היקף הבנייה הפעילה) עלה ברביע השני של השנה לרמת שיא של 164.3 אלף, תוך עליית משך הבנייה הממוצע לדירה של 32.3 חודשים במחצית הראשונה של השנה. זאת, בין היתר, עקב התמריץ שנוצר לדחייה של מסירת דירות מצד הקבלנים, במטרה להעביר לציבור הרוכשים לפחות חלק מההתייקרות, בכדי למקסם רווחים. במבט קדימה, הגידול המשמעותי בהיקף התחלות הבנייה עשוי בהמשך למתן את קצב עליית מחירי הדירות ואולי אף לתרום לירידות מחירים בשנת 2023.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה