מדדים ומחקרים

העלייה בפעילות הכלכלית: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים עלה ל-56.1 נקודות

מדד מנהלי הרכש הבינלאומי של JPMorgan עלה במאי לרמה הגבוהה ביותר ב-11 השנים האחרונות
ניצן כהן | 
צילום פלאש 90 עריכה אייס
הביקושים בכלכלה העולמית והמקומית המשיכו לעלות בחודש מאי מה שמקבל ביטוי גם במדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים שעלה במאי ב-3.5 נקודות לרמה של 56.1 נקודות. רכיבי המדד העיקריים הצביעו החודש על התרחבות בפעילות התעשייתית. רכיבי ההזמנות המקומיות וההזמנות ליצוא רשמו עליות חדות, ורכיב מחירי חומרי הגלם המשיך לעלות.
מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, עלה בחודש מאי לרמה של 560 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר מזה למעלה מ-11 שנים. מרבית מדדי מנהלי הרכש בעולם מצביעים על התרחבות בפעילות. בארה"ב המדד של ה-ISM  עלה ב-0.5 נקודות לרמה של 61.2 נקודות, ומדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה לרמה של 63.1 נקודות. מדד מנהלי הרכש בסין (Caixin) נותר יציב בקירוב במאי ברמה של 52.0 נקודות.
מבנק הפועלים נמסר כי "מדד מנהלי הרכש בישראל מצביע על התרחבות בפעילות. רמת המדד דומה לזו של המדד העולמי. היציאה מהקורונה הזניקה את הביקושים למוצרי תעשייה, והיא משפיעה לחיוב על רוב הענפים. הקושי בהשגת חומרי גלם מהווה צוואר בקבוק עבור חלק מענפי התעשייה בעולם, כמו תעשיית הרכבים לדוגמה, אך נראה שזה פחות משפיע על התעשייה המקומית.
"העיכובים בתנועת האניות בעולם ועליית מחירי ההובלה הובילו להתייקרות חדה במחירי התשומות, וזה ניכר במדד ברכיבי מחירי חומרי הגלם שהגיעו לרמה גבוהה של 83.1 נקודות, וברכיבי זמני אספקה שנמצאים במגמת התכווצות מזה חודשים רבים. היצוא התעשייתי עלה בחודשים מרץ-מאי בשיעור שנתי של 1.5%, כאשר יצוא ההי-טק עלה בתקופה זו ב-18.3% בחישוב שנתי".
נזכיר כי מדד מנהלי הרכש מבטא המשך העלייה בביקושים בכלכלה המקומית והעולמית מה שמקבל ביטוי בעליות מחירים שמהוות קפיצת מדרגה אינפלציונית. בסך הכל קונצנזוס ההערכות מדבר על כך שמדובר בקפיצת מדרגה אינפלציונית זמנית שתתכנס בהמשך השנה או בשנה הבאה כששרשרת הייצור והאספקה תחזור לתפקוד מלא ותוכל לענות על הביקושים ביעילות כך שיתמתנו עליות המחירים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה