פרויקטים
30 שנה לאחלה: החומוס שהפך לסמל ישראלי
כבר שלושה עשורים שחומוס "אחלה" של שטראוס הוא חלק בלתי-נפרד משולחן האוכל הישראלי – משלב בין טעם אותנטי לאיכות בלתי מתפשרת ומחבר בין מסורת לחדשנות: "אנחנו מתעדכנים בזמן אמת בטעמים, בהעדפות ובטרדנים, כדי שהצרכן יקבל בדיוק את החומוס שהוא אוהב"
עבור הישראלים חומוס הוא יותר מעוד מאכל – הוא סמל, מיתוס וזהות. לאורך אלפי שנים הוא שזור בהיסטוריה של ארץ ישראל ושל האזור, וכיאה למאכל שורשי, ותיק ואהוב, מלווה אותו מיתולוגיה מפוארת: יש הטוענים כי הוא איתנו עוד מתקופת התנ"ך, בעוד מסורות אחרות גורסות כי המצביא המוסלמי סלאח א-דין שלחם בצלבנים בארץ ישראל, המציא את החומוס בגרסת הגרגרים הטחונים והטחינה – ומדובר כאן רק בדוגמות מייצגות. מה שבטוח, חומוס היום הוא חלק בלתי נפרד מהישראליות.
עוגן חשוב באינטראקציה ההדוקה בין החומוס לחך המקומי, טמון במותג "אחלה" של שטראוס, שמציין השנה 30 שנות פעילות. מאז הושק באמצע שנות ה-90, הפך "אחלה" לא רק למוביל בקטגוריית החומוס, אלא גם מודל למותג המצליח למזג בין מסורת וחדשנות, ומביא את הטעם האותנטי של החומוס לשולחן האוכל הישראלי.
למעשה עד תחילת שנות ה-90, הצרכן הישראלי נהג לאכול את החומוס שלו בעיקר בחומוסיות ובמסעדות, כשענף הסלטים המוכנים התנהל אז די בשוליים. את הרצון של הקהל הישראלי ליהנות מחומוס איכותי גם במסגרת הביתית, הקדימה שטראוס לזהות. בראשית אותו עשור החלה החברה לייצר סלטים במפעל "אורלי ש." ("מי ומי") ביבנה, תחת השם "סלטי הבית". באמצע העשור נעשה עוד צעד קדימה, עם המיתוג ל"סלטי אחלה" והקמת מפעל סלטים ייעודי בכרמיאל, הכולל קו ייצור רציף ללא מגע אדם היחיד מסוגו בעולם לייצור חומוס.
"אנחנו בעצם החומוסייה הכי גדולה בישראל – ולעניין הזה מתלווה כמובן תחושת שליחות ואחריות", מציינת אסנת קאופמן סטרוגנו, מנהלת הפיתוח של חטיבת האוכל בשטראוס. "היעד שמנחה אותנו לכל אורך הדרך, הוא לעשות את החומוס הכי טוב שאנחנו יכולים – ומבלי להתפשר על רמת האיכות ועל הפרופיל התזונתי".
"חומוס הוא קודם כל חוויה משפחתית", ממשיכה שירי כהן מירקוס, מנהלת השיווק של חטיבת האוכל בשטראוס. "החומוס הוא מאכל מלכד ואהוב בכל גיל, מוצר עם סיפור ומורשת, שמתחבר לחום ולשפע – פה בעצם טמון הערך המוסף שלו, שהופך אותו לחלק מרכזי בתפריט ובמקרר כמעט בכל בית בישראל".
דיוק והתאמה
החזון לשמור על טעם אותנטי במשך עשרות שנים מציב בפני חומוס "אחלה" אתגרים לא פשוטים – כשכאן נכנסים לתמונה רף מחמיר ובלתי מתפשר בכל הנוגע לטיב חומרי הגלם – ולא פחות חשוב: גם הטמעה של טכנולוגיה מתקדמת בתהליכי הייצור.
החזון לשמור על טעם אותנטי במשך עשרות שנים מציב בפני חומוס "אחלה" אתגרים לא פשוטים – כשכאן נכנסים לתמונה רף מחמיר ובלתי מתפשר בכל הנוגע לטיב חומרי הגלם – ולא פחות חשוב: גם הטמעה של טכנולוגיה מתקדמת בתהליכי הייצור.
"חומוס מזוהה אמנם כמוצר מאוד בסיסי, אבל מאחורי הקלעים יש גם מורכבויות שצריך להביא בחשבון", מסבירה קאופמן סטרוגנו. "קודם כל בהיבט של חומרי הגלם: אנחנו משתמשים בזנים ספציפיים של גרגרי חימצה, הקטנייה שממנה מכינים את החומוס – ונדרשים לשמור על טיב האיכות גם בזמן שינויים קיצוניים במזג האוויר".
"מעבר לזה", מחדדת קאופמן סטרוגנו, "אנחנו נמצאים עם האצבע על הדופק בכל מה שקשור להרכב המתכון של המוצר. במהלך השנים הוצאנו לגמרי את השמן והוספנו עוד טחינה, יחד עם תבלינים ולימון, שמאפשר לאזן את רמת החומציות של המוצר. ההשרייה, הבישול והטחינה, ובעיקר איזון היחסים בין המרכיבים מחייבים אותנו כל העת לדיוק והתאמה. התהליך כולו מתבצע תחת בקרה ופיקוח רציפים מהגידול בשדה ועד למדף".
אסנת קאופמן סטרוגנו."היעד: לעשות את החומוס הכי טוב שאנחנו יכולים" (צילום פטר פרנק באדיבות שטראוס)
הצלחת המהלך ברמה הפרקטית, מחייבת את חומוס "אחלה" לדיאלוג רציף מול חקלאים ישראליים – ערך שהוא חלק מה-DNA של שטראוס, ומקבל כמובן משנה תוקף בזמן המלחמה. "בהכנת החומוס אנו משתמשים בחומרי הגלם הכי טובים שיש", מדגישה קאופמן סטרוגנו. "למפעל הסלטים מגיעה תוצרת טרייה ואיכותית, בזכות הספקים שלנו – חקלאים כחול-לבן, שמגדלים עבורנו את הזנים שאנחנו רוצים לעבוד איתם. כחלק מהשיח, הדגש הוא על חקלאות מחדשת – חקלאות בת קיימא, מתקדמת ומודרנית, ששמה דגש על הקשר שבין האדם לסביבה".
אלא שכאן זה לא נגמר. בשטראוס מבינים כי במקביל לשמירה על הטעם המוכר והאותנטי, עליהם להתכתב עם החך הישראלי, ולדעת גם מתי להרחיב עבורו את גבולות הגזרה. "לא רק העולם סביבנו משתנה, גם הצרכן משתנה", מפרטת קאופמן סטרוגנו. "אנחנו מתעדכנים בזמן אמת בטעמים, בהעדפות ובטרנדים, על מנת שנוכל להציע מענה הולם. כך למשל, לצד החומוס הקלאסי השקנו חומוס עם פלפל שיפקה חריף שהוא מאוד אהוב וחוזר מדי פעם למדפים, או חומוס עם זעתר. אגב, זה לא מסתכם רק בטעמים אלא גם במינונים. יש לנו היום חומוס עם 40% ו-50% טחינה גולמית, כדי שהצרכן לא יצטרך להתפשר ויקבל בדיוק את החומוס כמו שהוא אוהב".
שירי כהן מירקוס. "חומוס הוא מאכל מלכד, מוצר עם סיפור ומורשת" (צילום אילנית כהן באדיבות שטראוס)
חומוס ככור היתוך
בפרספקטיבה של כשלושה עשורים, אפשר כבר לומר כי שטראוס ו"אחלה" שיכללו את חווית החומוס, והוכיחו שמה שעובד בניגוב, הולך לא פחות טוב גם במריחה. "בעצם מיתגנו את החומוס מחדש, כאלטרנטיבה לארוחות הערב ולממרחים, וכאופציה מועדפת גם לכריכים לגן ולבתי הספר", מפרטת כהן מירקוס. "בקמפיין הפרסומי הראשון שהוביל את המותג 'אחלה', הופיעו אימהות שמכינות לילדים סנדוויצ'ים בדגש על מריחה במקום ניגוב. הפכנו את החומוס לממרח הכי נפוץ בישראל שאינו חלבי".
בפרספקטיבה של כשלושה עשורים, אפשר כבר לומר כי שטראוס ו"אחלה" שיכללו את חווית החומוס, והוכיחו שמה שעובד בניגוב, הולך לא פחות טוב גם במריחה. "בעצם מיתגנו את החומוס מחדש, כאלטרנטיבה לארוחות הערב ולממרחים, וכאופציה מועדפת גם לכריכים לגן ולבתי הספר", מפרטת כהן מירקוס. "בקמפיין הפרסומי הראשון שהוביל את המותג 'אחלה', הופיעו אימהות שמכינות לילדים סנדוויצ'ים בדגש על מריחה במקום ניגוב. הפכנו את החומוס לממרח הכי נפוץ בישראל שאינו חלבי".
באבולוציה המותגית של חומוס "אחלה", ישנן 4 נקודות ציון מרכזיות. "הקמפיינים שלנו לאורך השנים נעים סביב ארבע צירים עיקריים: המשפחה, החקלאות, חומרי הגלם והישראליות", מרחיבה כהן מירקוס. "לכולם יש מכנה משותף: חומוס ככור היתוך, כפלטפורמה שמייצרת רגשות, קרבה והזדהות. בתקופה הנוכחית במיוחד, חשוב לנו לשים את הפוקוס על המאחד ולא על המפריד. לכן גם הסלוגן הנוכחי הוא 'כולנו אחלה', כי בסופו של דבר בחברה הישראלית יש מקום לכולם".
(מתוך היוטיוב באדיבות שטראוס)
חומוס "אחלה", מצליח לייצר גם סוג של תיקון מגדרי. אם בעבר זוהה העיסוק בחומוס כגברי, והקמפיינים התקשורתיים התאפיינו בנוכחות גברית בולטת, הרי שבשטראוס מבקשים להציב את נשים בפרונט. "הקמפיין הנוכחי שמובילה ניב סולטן, הוא המשך לקמפיינים עם שמות כמו מרגלית צנעני או לירז צ'רכי – נשים עם כוח ונוכחות, נשים שהן השראה, נשים שהן תמצית הישראליות", מדגישה כהן מירקוס.
"אנחנו ב'אחלה' מסכמים 30 שנות פעילות בהתרגשות ובגאווה", אומרת קאופמן סטרוגנו. "כמו אז, כך גם היום – השאיפה היא תמיד להשתפר ולחדש. 'אחלה' משתלב היטב בהווי הישראלי, ואנחנו עושים את המרב כדי להמשיך ולהיות חלק ממנו".
(בשיתוף שטראוס)