נדל"ן ותשתיות

"רק בתקציבים נשקם את הפריפריה": זה הפתרון להתחדשות העירונית

לאחר שחשפה הרשות הממשלתית את התוכנית להתחדשות עירונית בערי הפריפריה, עורכת הדין שיר טורם-הספרי אשר משמשת כממתגת ערים ונדל"ן, מעלה ספק במימוש התוכנית הן ברמה התקציבית והן ברמה הפרקטית

שיר טורם-הספרי | 
אילוסטרציה (צילום shutterstock, freepik)
אין ספק, נושא ההתחדשות העירונית בפריפריה הווה מאז ומתמיד עצם בגרון, בעיקר בשל חוסר כדאיות כלכלית ליזמים ובשל התבלטות של ממשלות ישראל לדורותיהם האם משתלם להשקיע סכומי עתק של מיליארדים הכרוכים בסבסוד אותה התחדשות.
על כן קיבלתי בתחושה מעורבת את הידיעה שפורסמה לאחרונה מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קומוניקט המתאר, בה נחשפה תכנית מהפכנית, לכאורה, להתחדשות עירונית בשורה של ערי הפריפריה.
מחד גיסא, אני רואה באותה ידיעה בהחלט חידוש מרענן בכך שהאג'נדה לחידוש ושדרוג הפריפריה חיה ובועטת, אולם מאידך גיסא עולות מספר תהיות לגבי היכולת לממש אותה, הן תקציבית והן ברמה הפרקטית.

ובכן, על פי אותה ידיעה, רשות בשורה ארוכה של ערי פריפריה, ביניהן טבריה, צפת, עפולה ואילת, מתחמים פוטנציאלים שבהם ניתן יהיה לקדם התחדשות עירונית בהיקף של 37 אלף יחידות דיור ותקציב ענק של 10 מיליארדי שקלים. כמו כן, ועל פי נתוני הרשות להתחדשות עירונית, קיימים בסך הכל כ-110 מתחמים כאלה בכל רחבי הפריפריה, כשסבך הכול אותרו באותן ערים עשרות רבות של מתחמים.
אכן לכאורה מדובר כאן בבשורה גדולה, הן לפריפריה שיודעת בעת הזאת ימים קשים במיוחד והן לשוק הדיור בכלל, שהרי במהלך 2023 היו 37 אלף התחלות בנייה, מה שאומר שתוכנית זו תכפיל אותן.
אולם, וזה אולם גדול, עולות כאן לטעמי שלוש תהיות:
תהיה אחת, איך זה שלאחר עשרות רבות של שנים שידוע לכל שבערי הפריפריה קיימים אינספור מתחמים של שיכונים ותיקים מתפוררים, נזכרים בכל דווקא בעת הזאת?
תהיה שניה, שיקום מתחמים ותיקים בערי פריפריה כבודו במקומו מונח, אולם איך זה שאף לא אחת מאותן ערים שעומדות כעת בקו החזית של הטילים ומרבית תושביהן פונו דוגמת קריית שמונה, מעלות,  אשקלון, שדרות, נתיבות ואופקים, אינן מוזכרות כלל באותה ידיעה?
ותהיה שלישית, הגדולה מכולן, הרשות להתחדשות עירונית מציינת שלשם יישום ואתם פרויקטים דרושים כ-10 מיליארדי שקלים אולם אינה מציינת, מנין יגיע התקציב לשם כך. והרי אין זה סוד שבמאבקים שמתקיימים כיום תקציב 2023 ובהמשך על תקציב 2024, אין עדיין תקציב נאות למנהלת תקומה שעליה הוטל לשקם את עוטף עזה והגליל העליון הריקים כמעט לחלוטין מתושבים.
כך שנכון לעכשיו, למרבה הצער, תוכנית הרשות להתחדשות עירונית, המעניינת לכשעצמה, איננה ברת ביצוע כל עוד כל תתוקצב. לכן, אם אכן חפצים כולנו בשיקום הפריפריה, כולל אזורי קו העימות, שומה עלינו לדאוג שלא רק מילים טובות וחיוביות יאמרו עליה, אלא גם ובעיקר שיוקצו התקציבים הנדרשים לשיקומה. כי שיקום הפריפריה, לפרוטוקול, הינו נפש האומה.

כותבת המאמר עורכת הדין שיר טורם-הספרי וממתגת ערים ונדל"ן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה