נדל"ן ותשתיות

הסוף לתמ"א 38 בישראל? זה מה שצפוי לקרות בקרוב

תמ"א 38 תוארך פעם נוספת אחרי שכבר קיבלה אחת בחודש אוקטובר 2023. בשל הדחיהי של הבחירות לרשויות המקומיות והמלחמה נוטים כמובן להאריך את התכניות כדי לייצר רצף והמשכיות. מי שביקש את ההארכה הנוכחית הוא המטה למיגון העורף, התאחדות הקבלנים והתאחדות האדריכלים, שלדבריהם התמ"א היא בבחינת הצלת חיים
מערכת ice | 
תמ"א 38 בחולון (צילום shutterstock)
האם ההתחדשות העירונית בישראל משנה את פניה? בחודש הבא, אמור היה להסתיים התוקף של תכנית תמ"א 38 ולהכנס לתקופת הארכה של עד 2026.בשנים הקרובות אמורות להבנות מאות אלפי דירות חדשות שכוללות ממ"ד, בטח על רקע המלחמה המתנהלת כעת כחלק מ"חלופת שקד", התכנית האלטרנטיבית לתמ"א 38.
החלופה הזו תתקיים ב–19 רשויות מקומיות ברחבי הארץ, כאשר על פי דה מרקר כל אחת מהן הגישה תכניות למועצה הארצית לתכנון ובנייה. כדי "להזיז עניניים" אמורה המועצה לאשר היום (שלישי) ברובן את הארכת תוקפה של תמ"א 38. 

תוקפה של תמ"א 38 היה אמור לפוג באוקטובר האחרון. במקומה הייתה אמורה להיכנס חלופת שקד, אך המועצה הארצית לתכנון ובניה, קיבלה החלטה לפני מספר ימים במסגרת תמ"א 38- תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים, אשר מועד ההחלטה הקודמת פקע בהן ביום 1.10.23 יוארך המועד עד לתאריך 18.5.26, כלומר בעוד שנתיים וחצי.
עוד לפני המלחמה רעידות האדמה שאירעו בתחילת השנה בסוריה וטורקיה עוררו שוב את דחיפות הנושא. עם זאת, מהנדסים סבורים שגם בניינים שחוזקו בתמ"א 38, עלולים לקרוס גם מפגיעה ישירה של טילים עוד לפני רעידת האדמה. על פי דו"ח של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ל-2022-2023, עד 2017 היה רוב לבקשות לחיזוק.
בין לבין התאזן השיעור ל-50%, ורק ב-2020 עברו רוב הבקשות להריסה ובנייה. לפי מחקר של הכנסת, רק 2.3% מהבניינים הזקוקים לחיזוק חוזקו מתוקף התוכנית ואוכלסו, כך שמעט בניינים, גם מבין אלה שחוזקו, חסינים מפני הסיכונים. על פי התקנים המעודכנים, מסלול של הריסה ובנייה אמור להגן על הבניין גם מפני הסכנות האלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה