נדל"ן ותשתיות

נשיא לשכת הקבלנים זועם: "ההצתה המאוחרת של רשות מקרקעי ישראל"

רוני מזרחי בטור מיוחד: "ההטבות שמציעה רמ"י לישוב קו העימות היא בבחינת 'זריקת פירורים'. מה שמוגדר כ'קרקע מדינה' איננו נחלתם הפרטית בטאבו של ראשי רמ"י, אלא נחלת הציבור הישראלי כולו - קל וחומר אותם חלוצים שהלכו לפני המחנה"
רוני מזרחי | 
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
לאחרונה פרסמה רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) את מה שהוגדר שורת הטבות ל-125 יישובי קו עימות, בנגב המערבי ובגליל העליון. האמת? הקומוניקט של רמ"י, בו התגאתה בשורת הטבות, הזכיר לי אסוציאטיבית אור של כוכבים שאותו אנו רואים באיחור של מיליוני שנות אור.
ההטבות אלה כוללות בין היתר זכות קדימה ל"בני מקום" ברכישת דירות, פטור מעלויות על נחלות וכן מתן אפשרות לכל הקיבוצים להקים 50 דירות להשכרה. לטעמי מדובר ב"זריקת פירורים" לטובי בניה של המדינה, זאת לאחר שרמ"י נהנתה אשתקד מגביית מיסים ללא פקדים בהיקף של כ-75 מיליארדי שקלים.
 
לית מאן דפליג, יש כאן לכל הדעות הצתה מאוחרת בעליל של רמ"י, שנזכרו רק לאחר שאותם יישובים עברו טבח נורא ב-7 באוקטובר לצ'פר אותם קמעא. יש כאן תובנה בסיסית ביותר שברמ"י שכחו זה מכבר.
התובנה היא שמה שמוגדר כ"קרקע מדינה" איננו נחלתם הפרטית בטאבו של ראשי רמ"י, אלא נחלת הציבור הישראלי כולו, קל וחומר אותם חלוצים שהלכו לפני המחנה וסובלים יומם ולילה זה שני עשורים.
יתרה מכך: אם כבר ברמ"י חשבו על מתן הטבות על מנת לעודד את אנשי ההתיישבות לחזור אל כור מחצבתם (מה שלא בטוח כלל שיקרה אם המצב יימשך כך), איך זה שבמקום "לחשוב בקטן", לא השכילו "לחשוב בגדול" טיפטיפה מחוץ לקופסה?
למשל, בעת הזאת, כשלמעלה מ-300 אלף ישראלים מגויסים למילואים ומקיזים את דמם למען כולנו, כולל פקידי רמ"י, מדוע לא לכלול גם אותם במסגרת ההטבות?
מדוע, למשל, לא לאמץ את הרעיון שאותו העלינו זה מכבר בלשכת הקבלנים, להעניק לכל חייל משוחרר חצי דונם חינם אין כסף, בכל אחד מהערים והיישובים המוגדרים כקו עימות, כולל כמובן ביישובי הנגב המערבי והגליל העליון? באמצעות התיישבות מסיבית ניתן יהיה לחזק אזורים אלה.
ומדוע, למשל, בנוסף לכך, לא להעניק לאותם חיילים משוחררים, הן משירות סדיר והן חיילי מילואים, הלוואת מקום למימון הקמת בית, הלוואה שתהפוך למענק כעבור חמש שנים?
יאמרו מן הסתם ראשי רמ"י: זה בלתי אפשרי להעניק סתם ככה קרקע מדינה, מה גם שעלול להיות תרחיש בו רבבות יעמדו בתור לקבלת אותה קרקע ובית חינם. ואני משיב להם: אדרבה ואדרבה.
ראשית, מוטלת על רמ"י, כזרוע של מדינת ישראל ומשרד השיכון, וכמי שנהנתה מאוצר בלום של גביית עשרות רבות של מיליארדים גבייה מאזרחי המדינה, להחזיר להם בחזרה את התמורה.
שנית, הלוואי אמן שנהיה עדים לאחר תום הקרבות לתרחיש שנכון לעכשיו נראה דמיוני לחלוטין, של רבבות יוצאי צבא עומדים בתור על מנת להתגורר באזורי הספר רוויי אלפי טילים וניסיונות פיגועים.
יתרה מכך: במקביל לסיוע ליוצאי צבא, על מקבלי ההחלטות לשקול גם איך ממנפים את הפעילות העסקית בפריפריה, כולל הענקת שטחי קרקע לחברות היי טק ומפעלים בכלל שיעקרו מהמרכז לפריפריה, ובד בבד להעניק להם גם פטור מלא ממיסוי ל-10 שנים לפחות.
נכון. מדובר ללא ספק בהוצאה של מיליארדים מתקציב המדינה. אולם, וזה אולם גדול, האם עתיד מדינת ישראל והחוסן הלאומי שלה, אינו שווה את ההשקעה הנכבדה הזו?
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה