נדל"ן ותשתיות

מירי רגב מקפיאה את המטרו ומשדרגת את הרכבת

במשרד התחבורה הוחלט להקפיא בזמן המלחמה את הפקעת הקרקעות הנדרשת לצורך קידום פרויקט המטרו, אך להיענות לבקשת משרד האוצר לרכוש קרונות וקטרים חדשים לרכבת ישראל, בעלות 4.5 מיליארד שקל
עומר כרמון |  7
מירי רגב (צילום יהונתן שאול/ פלאש 90)
בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", הוחלט במשרד התחבורה להקפיא את הפקעות הקרקעות הנדרשות לצורך קידום פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב. בצמרת המשרד סבורים כי אין זה ראוי להפקיע קרקעות, בשעה שהמדינה מצויה במלחמה.
הקפאת ההפקעות עלולה לעכב את שלב העתקת התשתיות בפרויקט המטרו - שעלותו מוערכת בלפחות 150 מיליארד שקל, אולם במשרד התחבורה סבורים כי למרות הרוח הגבית לו זוכה המטרו ממשרד האוצר, יש לשקול מחדש את כדאיות הפרויקט ולהשקיע במקום זאת בשדרוג רכבת ישראל ובהקמת מסילות מהירות לקריית שמונה ולאילת. 
בקרב גורמי המקצוע, לא כולם סבורים שהקמת המטרו מצדיקה את סכומי הכסף הגדולים שיושקעו בו. גם שרת התחבורה מירי רגב לא הסתירה את עמדתה כי שלושת קווי הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, שבהקמתן השקיע המשרד כ-50 מיליארד שקל, יתנו מענה תחבורתי מספק ומייתרים את ההשקעה הכבדה במטרו. רק לאחרונה נפתח הקו האדום של הרכבת הקלה מבית ים לפתח תקווה. כמו כן מוקמים הקו הירוק מחולון להרצליה והקו הסגול מתל אביב לצומת הטייסים (סמוך למושב בני עטרות).
בעידוד משרד האוצר וכחלק ממדיניות שרת התחבורה לחזק את רכבת ישראל, חתם היום מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, על האישור לרכבת ישראל לרכוש 96 קרונות חדשים וארבעה קטרים - בסכום של 4.5 מיליארד שקל. רכש הקרונות צפוי להוסיף בחישוב שנתי, 14 מיליון מקומות ישיבה באמצעות הארכת הרכבות הקיימות, וישמש את רכבת ישראל ב-40 השנים הקרובות. 

במשרד האוצר עדיין לא הוחלט אלו פרויקטים תחבורתיים ייעצרו בעקבות ההוצאות הכבדות על המלחמה. אולם לטענתם, המטרו יקודם בכל מקרה. "עצירת הפרויקט לא על הפרק, מאחר והתזרים העתידי של הפרויקט לא מכביד על הוצאות המלחמה וממילא מחציתו חיצוני", נמסר מהאוצר.
עם זאת, פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, סבור שבעקבות המלחמה, באוצר יוחלט להוציא למכרז את המטרו בשיטת BOT (בנה-הפעל-העבר), שבה הזכיין יממן את הפרויקט ויבנה אותו, תמורת הפעלתו לתקופה של כ-30 שנה. "אני לא חושב שהמטרו יבוטל, אבל יגבר הלחץ על הממשלה והאוצר לייעל את התהליך", הוא מעריך.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    היא שדדה אותנו אל תשכחו
    מזכיר 11/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הם עלו 50 מיליארד כי היא שתתה לנו תכסף הנוכלת
    סגור
  • 6.
    Bot?
    אורנה 10/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פרויקט המטרו מוערך כרגע ב 150 מיליארד שח. בואו נהיה ריאלים ונניח שהעלות היא 300, מי שלא מאמין שיסתכל על איך נגמרים פרוייקטים ממשלתיים שונים. כך לדוגמא הקו האדום שנפתח לא מזמן החל בעלות של 9 מיליארד שח וכרגע נמצא כבר בעלות של 18.5מיליארד. הקוים לא זהים באורכם, כך שקו m1 ארוך משמעותית מהשאר ומהווה כ 2/3 מהפרוייקט. האם פורפ זליכה הנכבד מכיר עוד פרוייקט פbot בעולם בו הזכיין נדרש לממן עלות של 200 מיליארד שח? מכאן שהדיבורים על bot זה לא יותר מהבלים. אולי ניתן להוציא חלקים ממנו בצורה זו, ודאי לא את כולו. מה שמדהים יותר הוא שבמקום םבטך מיד את הפרוייקט המיותר של הרכבת לאילת, הגברת תיסעיסע רגב חודבת שיש בו צורך בעיקר מטעמי אגו. נרגיע אותה, נכנסת כבר להיסטןריה, לא כשרת ץחבורה עם חזון אלא כחלק ממשלת החורבן. עכשיו תשחררי אותנו מהפנטזיות שלך.
    סגור
  • 5.
    סיבוני, עצרי, התחילי לחפש עבודה. הסוף כבר כאן ו! (ל"ת)
    שטרן נובסקי 10/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    שר%מוטת ישראל,את האלמנט נכניס לך אחרי המלחמה!! (ל"ת)
    בגין 10/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    אפס מאופס, חסרת מושג
    לא ייאמן 10/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא נשכח ולא נסלח
    סגור
  • 2.
    נזק איום לדורות
    אודי 10/2023/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אישה מנוולת. כנראה שגם הנכדים שלנו יבלו בפקקים כדי שהטפשה הזאת תגזורה רווח פוליטי
    סגור
  • 1.
    רגב והרכבת
    יוסי 10/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אחרי ששהתה במחילה התעוררה הגברת, חברת ארגון הפשע, כדי שלא נשכח ממנה ולסדר ג׳ובים לעוד כמה בהמות מהעדר. נבוא חשבון עימה ועם כל הכנופייה בקרוב מאוד
    סגור