נדל"ן ותשתיות

"בגלל מערכות הבחירות, מיליוני ישראלים לא מוגנים מטילים"

בשל אי היציבות הפוליטית בשנים האחרונות, כמעט ולא תוקצבה התוכנית לבניית מאות אלפי ממ"דים בצפון הארץ ובעוטף עזה; ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, קורא לוועדת החקירה שתוקם, לבחון את שינוי שיטת הממשל
עומר כרמון | 
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ (צילום יחצ, pixabay)
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אומר בשיחה עם אייס, כי ועדת החקירה שתקום אחרי המלחמה, תצטרך לבדוק לא רק את מחדלי המערכות הצבאיות והמדיניות, אלא גם את אי מימושה של תוכנית פיקוד העורף, שהבטיחה למגן את כל הדירות בצפון, באשקלון ובנגב המערבי.
באוגוסט 2018 אישרה הממשלה תוכנית, במסגרתה אמורים היו להיבנות בתוך חמש שנים מאות אלפי ממ"דים בכל הדירות הלא ממוגנות במרחק 45 ק"מ מגבול הצפון ו-20 ק"מ מגבול רצועת עזה. התוכנית - שעלותה הוערכה ב-7.3 מיליארד שקל - לא מומשה בשל אי היציבות שהביאו לכך שהממשלה פעלה שנים ללא תקציב. וכך, עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", מוצאים עצמם מיליוני ישראלים כשהם לא ממוגנים מפני ירי טילים.
"חייבים לשנות את שיטת הבחירות, כך שתהיה כאן ממשלה ששולטת 5-4 שנים", אומר סרוגו. "המדינה שוקלת כעת לפנות את כל אשקלון. תחשבו כמה מפונים ניתן היה לחסוך, אם כל המבנים באשקלון היו ממוגנים. 
"בצפון יש 800 אלף דירות ללא ממ"דים", מוסיף סרוגו. "יש כאן מחדל ענק. אם חלילה החיזבאללה ייכנס גם הוא למלחמה, אני לא יודע מה עלול לקרות בערים צפופות כמו טבריה, קריית שמונה וצפת. כמעט כל חיפה חשופה להתקפות טילים". 

סרוגו מקווה שחשבון הנפש שייעשה לאחר המלחמה, יניע פרויקטים להתחדשות עירונית באזורים בהם אין להם כדאיות כלכלית בגלל שווי הקרקע הנמוך יחסית. "המדינה לא מצליחה לבנות ממ"דים בעצמה, ולכן צריך להשתמש במגזר העסקי כגדי שיהרוס בתים וייבנה אותם מחדש", הוא אומר. 
לדבריו, "הגיים צ'יינג'ר יהיה מתן זיכוי במס לקבלנים שבונים בפרויקט שאינו כדאי - על רווחיהם בפרויקטים רווחיים אחרים. 
סרוגו מציין בחיוב שני מודלים נוספים אפשריים: קרן שתשלם ליזם על כל דירה שהוא בונה בהתחדשות עירונית, או הענקת קרקע משלימה לקבלן. "לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות ולכן צריך להשמיש את שלושתן וכך נראה נהירה מסיבית של קבלנים לבנות בפריפריה", הוא אומר. "אנחנו נמגן את התושבים, והממשלה תהיה אחראית על מיגון מבני הציבור".   
במשרד הביטחון ובמשרד לביטחון לאומי לא ענו לשאלות אייס בנושא אי מימושה של תוכנית מיגון העורף. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנושא תוקצב בהתאם להחלטות הממשלה השונות לאורך השנים וגם בתקציב הרב שנתי הקרוב הוחלט על הקצאת סכום של כמה מאות מיליוני שקלים לנושא - וזאת אחרי שהוקצו סכומים דומים בעבר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה