נדל"ן ותשתיות

בנק ישראל מפתיע: מתי יירדו מחירי הדיור באמת?

ד"ר עדי ברנדר, מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל: "המחירים רק יחזרו לרדת את אותם 10% מסך העלות שנוספו ב-3-4 השנים האחרונות, ענף הנדל"ן לא נמצא בסיכון מערכתי", שלומי הייזלר , מנכ"ל משרד האוצר: "הירידה בהתחלות הבנייה מאוד מטרידה אותנו"
 
מערכת ice |  8
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
"בנק ישראל מנטר כל הזמן את הסיכונים של שוק הנדל"ן ונכון לעכשיו, אנחנו לא רואים סיכונים מערכתיים מהותיים. זה לא אומר שאין חברה כזו או אחרת שיכולה להיכנס לקשיים, אבל לא בסדרי גודל שיסכנו את המערכת בכללותה. כמובן שעלויות מימון גבוהות יכולות לתפוס מישהו שהשקיע ברגע הלא נכון, למשל בקרקעות מאוד יקרות שהוא קנה, ואם המחירים יפסיקו לעלות זה עלול לגרום לו להרוויח פחות או ממש להפסיד, אבל אין פה משהו שמתפתח ברמה של הסיכון מערכתי". דברים אלו אמר אתמול (ראשון) ד"ר עדי ברנדר, מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל בכנס של אתר מגדילים שנערך בכפר סבא.
לדבריו, אנחנו מסתכלים על המידע שיש לנו דרך החברות הציבוריות שם אנו מנתחים לעומק את התופעה. אותנו מעניין לא רק הסיכון הפיננסי אלא גם השאלה "האם החברות יוכלו להמשיך ולבנות?". אחד הממצאים המעניינים הוא הנושא של מחירי הקרקעות מול עלויות המימון.

"בדו"חות של החברות הציבוריות שבדקנו אנו רואים שבערך 7 אחוזים מסך העלויות הן עלויות מימון לעומת 35 אחוזים שהן עלויות הקרקע", הסביר. "עכשיו, עלויות הקרקע גדלו בערך ב-10% מסך העלות, כלומר זה מעבר לגידול העלויות בשל התרחבות היקפי הפעילות וכך הלאה. מאידך, עלויות המימון לא זזו עד סוף 2022. אם תהיה נורמליזציה חזרה של המחירים במכרזי קרקעות לאחר העלייה המאוד חדה שהייתה בשנים האחרונות והמחירים רק יחזרו לרדת את אותם 10% מסך העלות שנוספו ב-3-4 השנים האחרונות, וכנגד זה יוכפלו עלויות המימון, שזה דבר שלא יפתיע בהינתן העלייה בריבית, סך העלות של החברות תרד קצת. כלומר, עדיין אפשר יהיה להמשיך לבנות במחירים שהיו. לכן, כל עוד הממשלה תאפשר למחירי המינימום במכרזים לרדת, וצריך לציין שרמ"י נוקטת עכשיו יותר יוזמות בכיוון הזה, השוק יעשה את שלו ואין פה איום גם על הפעילות, וזה מעבר לכך שהסיכונים הפיננסים אינם חריגים".

בנושא העלאות הריבית אמר כי: "הוועדה המוניטרית ציינה בהחלטתה האחרונה שככל שהאינפלציה חורגת מהתוואי הצפוי היא תשקול העלאת ריבית נוספת, הוועדה מעריכה שלאחר שמדד אוגוסט יצא נהיה באינפלציה בסביבת ה-4%. אם נראה שהמגמה היא מעבר לזה, וכי הציפיות בהסתכלות קדימה הולכות ועולות, זה בהחלט שיקול שיכנס להחלטה הבאה. אחד הגורמים החשובים בתהליך הזה הוא שער החליפין. שער החליפין עולה בצורה חריגה מתחילת השנה, ואנחנו מעריכים את הפיחות העודף בסדר גודל של 10-13 אחוזים. מכיוון שמקדם התמסורת משער החליפין למחירים לצרכן הוא להערכתנו בסדרי גודל של 0.1-0.2 זה אומר שהאינפלציה עלתה עד כה בכ-1.5% עד 2% כתוצאה מהפיחות העודף, שמעבר לתהליך הרגיל בו שער החליפין מגיב לכוחות הרגילים במשק".
עוד הוסבר: "אם נראה פיחות נוסף, זה בוודאי משפיע על האינפלציה, שעליה הוועדה מסתכלת. נכון לעכשיו, למרות שיש פיחות עודף, השוק מתנהל בצורה סדורה. יש שינוי בתמחור של המשק הישראלי ושל שער החליפין, כלומר ערך השקל יורד, אך כל עוד השוק מתנהל בצורה סדורה אין סיבה להתערבות חריגה. המשק הישראלי לא נמצא בסיכון מיידי לחדלות פירעון או משהו דומה. יתרות המט"ח הן נכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה למשק הישראלי שמאוד מגדיל את הביטחון. מי שמסתכל על המשק הישראלי, רואה משק עם עודף בחשבון השוטף במאזן התשלומים ויתרות מט"ח מאוד גבוהות שיכולות לעזור לנו לעמוד במצבי סיכון. זה נכס אסטרטגי וכלי שקיים אם וכאשר יהיה בו צורך. אם יהיו התפתחויות חריגות בשווקים בנק ישראל יכול להשתמש בכלים שיש לו כדי להחזיר את השווקים לפעול בצורה סדורה. חשוב להדגיש שנכון להיום, אנחנו לא רואים התפתחויות חריגות בשוק אלא תמחור אחר של המשק הישראלי.
 "נושא הדיור מאוד מעניין את הממשלה ואת שר האוצר, אני חייב לומר שאנחנו עובדים על תוכנית משמעותית כבר מספר שבועות ואני מקווה שנוכל להציג תוכנית לציבור בעוד כחודש". דברים אילו אמר אתמול  שלומי הייזלר , מנכ"ל משרד האוצר בכנס אתר מגדילים. לדבריו, "אנחנו נמצאים בנקודה שלמצוא את נקודת האיזון מאוד קשה, בסוף זה לא רע שיש עצירה במכירות כי זה מוריד את המחירים אבל מצד שני הקושי בהתחלות הבניה מאוד מטריד אותנו. תוסיף לזה את העובדה שאנחנו יודעים שיש כמה עשרות אלפי יחידות דיור על המדף שלא נמכרות כי היזמים ממונפים מאוד גבוה ולא יכולים לרדת".
עוד אמר: "תוסיף ריביות גבוהות שמונעות מפרויקטים של שכירות לצאת לפועל. למצוא את נקודת האיזון שמצד אחת נגרום לכסף לזרום לשוק, מבלי שזה יתדלק את האינפלציה. ושם אנחנו מחפשים את הפתרונות. אני רוצה לשים את הדברים על השולחן, צריכים לזכור שחוק ההסדרים הציב כמה רפורמות משמעותיות בתחום הבינוי, ועדה ארצית למתן היתרים, סמכויות לוועדות מקומיות, תוסיף לזה שהממשלה תקצה לסבסוד הוצאות בפריפריה ולכך אנחנו מנסים להוסיף פתרונות כמו רפורמה במס הרכישה. אני חושב שבתוך המשרדים גורמי המקצוע עובדים והרבה על תוכניות. אנחנו רואים את המשמעות של קיפאון בתחום הנדל"ן".
"לצד ההקלות במס רכישה ופריסת תשלומים לקרקע שינינו גם את מבנה המכרזים ועשינו פה שינוי מאוד דרמטי בהצעה מינימלית שיכולה להיות מוגשת. אין שאלה שכשהכנסות המדינה יורדות אנחנו מוטרדים אבל זה לא משהו שמפתיע אותנו. אנחנו כרגע לא חורגים בצורה משמעותית מטווח התחזיות, כל העולם נמצא כרגע בקיפאון וגם פה צריך לחשוב על נושא המיתון, אפשר להזרים כסף לשוק השאלה אם זה נכון. הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לציבור זה להעלות את האינפלציה ולכן צריך מאוד להיזהר", הסביר הייזלר.
בנושא קידום המטרו והרכבת הקלה הוא ציין כי " העמדה שלנו כעמדה אוצרית היא לקדם את הפרויקטים של הרכבת הקלה והמטרו, אלו מנועי צמיחה ואם נצטרך להאבק על זה נאבק. המטרו הוא אחד הפרויקטים החשובים לנו ואנחנו נילחם על זה בכל הכוח. זה פרויקט חשוב ואנחנו לא נוותר עליו. קשה מאוד להתנבא וגם כל אמירה שלי תהיה לא אחראית. אני כן אומר שאנחנו אמרנו שהמחירים יעצרו וירדו וזה קרה. הריבית עשתה את העבודה שהייתה צריכה לעשות. לפחות בתקופה הקרובה לא נראה תנודות משמעותיות. אנחנו חייבים לגרום לכך שתהיה התחלות בניה כבר עכשיו".
לשאלה למה לא רואים יותר נשים בתפקידים הבכירים במגזר הציבורי הוא ציין כי :" ברור שאנחנו רוצים גיוון בתפקידים האלה. הגיוון  הוא חשוב ומשמעותי והייתי שמח לראות אוכלוסייה יותר מגוונת, נשים ואוכלוסיות אחרות אבל בשורה האחרונה אני לא חושב שלא צריכים לבחור את הבנאדם הכי מתאים רק כי הוא גבר, לדוגמה הכלכלן הראשי אחד הכלכלנים המוכשרים ביותר, ולא לבחור אותו רק בגלל שהוא גבר הייתה יכולה להיות טעות מאוד גדולה".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    אין כל צורך שתבנו במחירים שהיו
    Judge Dredd 09/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת ישראל צריכה ניקוי אורוות בענף הנדל"ן. בבנק ישראל לא צריכים להיות מודאגים: הקבלנים של היום שתקועים עם מלאי יפשטו את הרגל והדירות שהם תקועים איתן היום, ימכרו על ידי כונסי הנכסים. במקומם, צריך להביא חברות בניה מחו"ל שיבנו במחירים שפויים...
    סגור
  • 6.
    מחירי הדיור
    אריה 09/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משנת 2008 בהיותו של ביבי ראש הממשלה ארכיטקט הכלכלה מחירי הדירות מאותה שנה החלו לנסוק ואינם עוצרים בעליה המחירים בשנת 20008 דירת 4 חדרים מחירה של דירה ממוצעת של4 חדרים היה כ 850000 אלף שח בבקשה כמה שנים מאז ומה המחירים מאז ומה עשתה?ממשלת הכלום מאז
    סגור
  • 5.
    תעות
    יוסף 09/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את מחיר הדיור קובע ההצע והביקוש ולא בנק ישראל
    סגור
  • 4.
    למה מחירים יורדים זה ״סיכון מערכתי״
    דני 09/2023/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אבל מחירים עולים שדורסים את מעמד הביניים ומייצרים עוני הם סבבה, זה לא סיכון מערכתי. תפיסה מעוותת
    סגור
  • 3.
    בסאבטקסט של בנק ישראל ->
    יוגב 09/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשבנק ישראל אומר: ״המחירים רק יחזרו לרדת את אותם 10% מסך העלות שנוספו ב-3-4 השנים האחרונות״, הוא מתכוון: ״כשהמחירים ירדו ב-10% נחזור להוריד את הריבית״. ודי לחכימא ברמיזה.
    סגור
  • 2.
    תביאו עובדים סינים, שיבנו דירות למשפחות צעירות
    חני 09/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    המחירים עדיין יקרים לנו! המשכנתאות גבוהות מאוד! מדינת ישראל צריכה להתעורר או שאנחנו הצעירים נחפש להשתקע באיזורים אחרים בעולם עם יוקר מחיה ודיור יותר זול!
    סגור
  • בלבולי שכל.
    רוני 09/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בלי לסלק מחצית כח האדם הציבורי מעבודתם המיותרת שמעלה את יוקר המחיה והדיור. כל המחירים ימשיכו לעלות כולל הדיור. יש רק קופה אחת למדינה, והיא יורדת בגלל שהמוטיבציה לעבוד יורדת. אחת הבעיות היא הבנקים שנגיד בנק ישראל שותף לשליטה שלהם על כלל האנרגיה של התושבים.
    סגור
  • 1.
    מחירים יורדים.
    משקיעים 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    השוק לא יכול להחזיק את המחיר הנוכחי, המחיר יירד משמעותית וטוב שכך.
    סגור