נדל"ן ותשתיות

תעלומת הקפיצה במשכנתאות: זו הסיבה האמיתית לכך

התפיסה של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל כי העצירה בעליית מחירי הדיור מהווה הזדמנות פז לרכישת דירות בפריפריה והיא גם תביא עימה אוכלוסייה חזקה אליה, הינה מוטעית בתכלית
רוני מזרחי | 
משכנתא (צילום pixabay, pexels)
בדיקה שערכנו בלשכת הקבלנים, מצאה כי אין כלל יסוד למיתוס לפיו במהלך 10 העלאות הריבית של בנק ישראל, הייתה "זליגה" של ביקושים ממרכז הארץ לעבר הפריפריה.
הבדיקה שלנו מצאה כי מתוך 1456 הדירות החדשות שנמכרו באפריל, ירידה תלולה של כ-57 אחוזים לעומת אפריל 2022, הייתה ירידה כמעט זהה בכל הארץ וכמעט לא היה הבדל כלל בין תל אביב והמרכז לבין הפריפריה.

יתרה מכך: משום מה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפרסמה את הדו"ח, לא התייחסה משום מה לנתון מעניין ויוצא דופן: הכיצד, למרות התרסקות מכירת הדירות, התאפיין חודש מאי בזינוק חסר תקדים של כ-45 אחוזים(!) בנטילת משכנתאות לעומת אפריל, כ-6.5 מיליארדים, זאת לעומת כ-4.6 מיליארדים בלבד?
ובכן, ההסבר לכך הינו פשוט בתכלית: רוב רובה של העלייה בנטילת משכנתאות, הייתה של משקיעים מתוחכמים "מוצאי מציאות" שהחליטו בעת הזאת לנצל את העצירה בעליית מחירי הדיור, ובמיוחד את התיקונים כלפי מטה במחירים שאפיינו את אזור הביקוש במרכז הארץ.
יתרה מכך: בניגוד למה שפורסם בפרשנויות באמצעי התקשורת, הרוב הגדול של אותן דירות, לא היה דירות זולות בפריפריה, אלא דווקא מה שמכונה "דירות יוקרה"(!) במרכז הארץ, מה שכמובן הגדיל באופן משמעתי את נתח נטילת המשכנתאות.

רוני מזרחי. צילום: מנחם עוז
מן הסתם ישאלו אפיקורסים: אם זה כך, איך זה שבמהלך החודשים האחרונים מדד הדיור ירד במקצת באזור תל אביב וירושלים, ולעומת זאת הייתה עלייה משמעותית למדי במדדי הדיור בפריפריה של צפון הארץ, כ-3 אחוזים בקירוב. האם אין זה סותר את התאוריה של גידול בנטילת משכנתאות דווקא בדירות יוקרה במרכז הארץ?
ובכן, ההסבר לכך פשוט בתכלית: רמות מחירי הדיור בצפון הארץ נעות סביב 15-20 אלף שקלים למ"ר, זאת שעה שבתל אביב הן סביב ה-60-70 אלף למ"ר, כלומר פי 4 יותר. לכן, ולמרות ירידות המחירים הקלות שאפיינו את "מדינת תל אביב" במהלך החודשים האחרונים, עדיין מדובר בעסקות הרבה יותר יקרות, שחלקן הגדול כרוכות בנטילת מימון חיצוני דוגמת משכנתאות.
ועוד תובנה חשובה: התפיסה של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכלל כי העצירה בעליית מחירי הדיור מהווה הזדמנות פז לרכישת דירות בפריפריה והיא גם תביא עימה אוכלוסייה חזקה אליה, הינה מוטעית בתכלית. הניסיון שלנו בלשכת הקבלנים הוכיח פעם אחר פעם כי מי שגר במרכז, עובד במרכז, קונה ומבלה במרכז ויש לו משפחה במרכז, לא יילך ויקנה דירה בפריפריה אם אין לו שם לא עבודה, לא חברים ולא משפחה. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.
הכותב: רוני מזרחי,  נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה