נדל"ן ותשתיות

מחירי הדירות ימשיכו לעלות? "הריבית והאינפלציה מפחידים רוכשים"

בכירי הנדל"ן התייחסו לדו"ח הכלכלנית הראשית לנדל"ן: "אף אחד לא באמת יודע איזה תוכניות דיור יהיו ולכן אנשים מעדיפים להמתין. בפועל אנו יודעים שיש פער ביצוע של 250 אלף דירות, זאת אומרת היצע רחוק מלפגוש את הביקוש"
כפיר אדר |  1
הנדל"ן בקריסה (צילום unsplash, shutterstock)
על פי דוח הכלכלנית הראשית, נדמה שהציבור חוזר לשוק הנדל״ן ולאחר נקודת השפל שנרשמה בחודש אוקטובר, כפי שפורסם בנתוני משרד האוצר שהעידו על התרסקות של כ-60% בעסקאות הנדל"ן, הפעילות חוזרת לעלות. מנתוני בנק ישראל עולה כי המערכת הבנקאית העמידה משכנתאות בהיקף של 7.5 מיליארד שקל בנובמבר וזאת לעומת 6.5 מיליארד שקל באוקטובר. צריך לזכור שבמהלך השנה הממוצע החודשי של ביצועי משכנתאות עמד על סדר גודל של 10 מיליארד שקל כך שנראה שהשוק חוזר לעצמו.
אלי רוזנטל מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז מציין: "דו"ח הכלכלנית משקף את חוסר הוודאות הקיים כיום בשוק הדיור. העלאת הריבית של הנגיד והאינפלציה שעלתה בצורה משמעותית גורמים לזוגות הצעירים בפרט ולרוכשי הדירות בכלל לחשוב פעמיים לפני שהם נגשים לעסקה. לכך יש להוסיף את הממשלה החדשה שעתידה לקום ושאף אחד לא באמת יודע איזה תוכניות דיור יהיו ולכן אנשים מעדיפים להמתין. בפועל אנו יודעים שיש פער ביצוע של 250 אלף דירות, זאת אומרת היצע רחוק מלפגוש את הביקוש".

עוד הוסיף: "לצערי גם אם נראה מספר חודשים של תיקון ברמת המחירים, לטווח הרחוק מחירי הדירות ימשיכו לעלות. הזמן הנוכחי מהווה הזדמנות לטיפול שורשי במשבר הדיור ולהוביל לשינוי בשיטת המכרזים של רמ"י שמספסרת בקרקע ומוכרת לכל המרבה במחיר ומובילה לכך שבחלק מהאזורים במדינה עלות מרכיב הקרקע מערך הדירה נאמד בכ-50%. מלבד זאת, להפחית את הבירוקרטיה והרגולציה האינסופית ולתגמל רשויות שמנפיקות היתר בנייה בפרק זמן סביר ומעודדות התחדשות עירונית ובנייה ענפה בעיר לצד פיתוח סביבתי משלים".
יעל דקל סמנכ"ל שיווק בחברת אפגד: "הירידה במספר העסקאות שאנו רואים על פי הנתונים משקפת במידה רבה לא רק את הקיטון בהיצע שהשפיע באופן ישיר על מספר העסקאות, אלא גם את הלך הרוח בקרב הציבור שבתקופה של אי וודאות פוליטית וכלכלית, המאפיין תקופה של טרום בחירות ושלטון חדש העסקאות נעצרות".
עוד המשיכה: "זיהינו בתקופה האחרונה שרבים העדיפו "לשבת על הגדר" ולחכות להחלטות הממשלה החדשה, אולי להורדת הריבית, אולי לתכניות חדשות שיטיבו עם חלק גדול מהשוק, בניהם הזוגות הצעירים והזכאים. יש לציין שהביקושים בפועל לא ירדו, ובקרוב כשאותו ציבור "ירד מהגדר" ויחזור לשוק הוא יגלה שהמחירים בזמן הזה המשיכו לעלות והביקוש נשאר קשיח".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא נורא , זה סופו של כל בלון
    Gil 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נורא ראול ראול , זה סופו של כל בלון ההזמנות של רכבי יוקרה ירדו בשנה הבאה.
    סגור