נדל"ן ותשתיות

משרד האוצר: שוק הנדל״ן מתקרר, המשקיעים כמעט לא פעילים

מנתוני משרד האוצר עולה כי בחודש אוקטובר האחרון נרדמה ירידה חדה (של 65%) בהיקף עסקאות הנדל״ן כשעיקר הירידה נבעה מכמות עסקאות נמוכה של משקיעים
ניצן כהן |  4
נדל"ן (צילום פלאש 90/ מיכאל גלעדי)
האם שוק הנדל״ן מתקרר? מנתוני משרד האוצר שהתפרסמו היום (שלישי) עולה כי בחודש אוקטובר האחרון נרשמה ירידה חדה בהיקף עסקאות הנדל״ן למגורים ביחס להיקף העסקאות באוקטובר אשתקד.
מהנתונים עולה כי באוקטובר האחרון בוצעו 5,100 עסקאות בלבד שזו ירידה של 65% ביחס להיקף העסקאות באוקטובר אשתקד וירידה של 36% ביחס להיקף העסקאות בחודש ספטמבר.
צריך להיות זהירים עם הנתונים הללו כי בחודש אוקטובר האחרון היו חגי תשרי ולא היו מספיק ימי עבודה. בחודש אוקטובר אשתקד משקיעים הקדימו רכישות בגלל העלאת מס הרכישה. נתון נוסף, ברקע הדברים שיש לשים אליו לב אם כי הוא אינו דרמטי כרגע הוא עליית הריבית.

באופן עקרוני הריבית בישראל עלתה וגרמה לעליית הריבןץ על המשכנתאות. התהליך הזה יחד עם הקשחת תנאי החיתום בבנקים מוציא מהשוק את ה״ידיים החלשות״ ומפחית את היקף העסקאות הכולל בישראל. התהליך הזה של הקשחת תנאי החיתום נמצא בראשיתו ולכן לא ניתן לייחס לו את הירידה בהיקף העסקאות אלא שהסיבה המרכזית, ולכן לא כדאי להתלהב יתר על המידה, הוא מיעוט ימי עבודה באוקטובר האחרון.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ה״ידיים החלשות״ זה כל הציבור
    שאול 12/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקצב של אוקטובר יימשיך לרדת. עליית הריבית, לראשונה מ-2008 היא לא עניין מינורי, היא כל הסיפור ותפחית את מחירי הדירות משמעותית (עכשיו זה רק מתחיל).
    סגור
  • 3.
    פוגעים בציבור החלש
    ציון 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פוגע במי שחסך כל החיים ולקח בשנה שנתיים האחרונות משכנתא. אנשים עובדים 12 שעות ועכשיו אתם פוגעים בהם. זה לא להוריד את מחירי הדיור זה לפגוע באנשים שעבדו קשה 12 שעות כל יום במשך 10 שנים. מדינת ישראל זאת מדינת חלם.
    סגור
  • 2.
    ניפוח
    חבל 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ניפוח יתר של מחירי נדלן יצר בעיה לכלל המשק וחבל . הבעיה היא בלוקחי משכנתאות , הריבית עולה ואין מקורות מימון נוספות או הכנסות לכסות את הגירעון הפרטי . בתקווה שלא ושחלילה מצב האבטלה יעלה תיווצר בעיה קשה של חוסר יכולת לתשלומים .
    סגור
  • 1.
    המטרה של גפני
    דני 12/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    המטרה של גפני היא להוריד את הריבית כדי ששוק הדיור יחזור לעלות. עד שיש סיכוי לירידה הוא בא והורס. עכשיו מתגלה האמת - כסף זול ולא בעיית היצע.
    סגור