נדל"ן ותשתיות

מחירי הדירות יורדים בכל העולם, חוץ מאשר בישראל

מחירי הדיור יורדים בקצב מואץ ברחבי העולם בעקבות העלייה בריבית והתייקרות המשכנתאות, אבל בישראל נמשכת מגמת העלייה
מערכת ice |  4
דיור (צילום shutterstock)
מחירי הדיור בישראל עולים בהתמדה בזמן שברחבי העולם נרשמת ירידה. למרות העלאת הריבית במשק הישראלי וההאטה בקצב העסקאות, מדד מחירי הדיור לא משתנה. בניגוד לירידת המשכנתאות בעולם, בישראל החזרי המשכנתאות דווקא התייקרו בעקבות העלאת הריבית בכאלף שקל לחודש, מה שגרם להאטה בקצב לקיחת המשכנתאות ורכישת דירות חדשות.
למרות מגמות השינוי, מחירי הדיור בישראל ממשיכים לנסוק. על פי נתוני הלמ"ס מאוגוסט, מחירי הדיור זינקו ב- 17.8% במהלך השנה האחרונה, השיעור השנתי הגבוה ביותר מזה עשור. באפריל עלתה הריבית ב-0.25 נקודות אחוז ומאז עלתה בהתמדה. כיום שיעורה הוא 2% ובבנק ישראל צופים שהיא תעלה ל-2.75%. 
הסיבה לפערים בין ישראל לעולם קשורה לתנאי השוק השונים, לדמוגרפיה ולבירוקרטיה. בישראל הביקושים לדירה בבעלות גדולים וההיצע מוגבל ובנוסף אין פתרונות רחוקי טווח בשוק השכירות. הבדל משמעותי נוסף בין מחירי הדיור בישראל לעולם הוא המירוץ הדמוגרפי הגבוה משמעותית מכל מדינות ה-OECD, והבירוקרטיות המסורבלות של הליכי תכנון ורישוי. 
כאמור, המצב במחירי הדיור בעולם טוב בהרבה יותר משלנו. למשל, בארה"ב מחירי הבתים ירדו בצורה חדה לאחר שהבנק הפדרלי העלה הריבית. במקביל החוזים למכירת בתים חדשים ירדו לשפל. גם בקנדה שוק הנדל"ן מצטנן במהירות בעקבות העלאת הריביות ויוזמות מצד הממשלה כמו מיסוי גבוה על דירות להשקעה ואיסור רכישת בתים על ידי זרים. גם באוסטרליה מחירי הבתים ירדו אחרי תקופה לא יציבה בעקבות העלאת הריבית. 
 
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אזרח שבא להעיר
    לא חבר של יאיר וביבי 09/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כחצי מעלות הנכס הוא הקרקע. ומי בעל הקרקע? מדינת ישראל. מונופול קלאסי. המדינה מרוויחה ממיסים כמו בפוטין מרויח מנפט. שניהם רוצים לווסת את המחיר. לשחרר את הקרקעות לאט. לא מעניין אותם שאנשים נטחנים. במיוחד הצעירים. המדינה היתה יכולה תוך חצי שנה לייצר פתרון משמעותי. רק לשחרר קרקעות בזול. באמת בזול, לא סתם לקדוח לנו. זה הסיפור, פראיירים. לכו לשרוף משהו מול המועמדים לראש הממשלה. אחרת ימשיכו לצפצף עליכם. פראיירים.
    סגור
  • 3.
    ICE הגיע הזמן לעיתונאים מקצועיים, ולא כאלה חובבנים. (ל"ת)
    משקיע מנוסה 09/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    אתם לא נורמלים - השוק בקריסה!
    רון 09/2022/07
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כתבה מטעם הקבלנים כרגיל
    סגור
  • 1.
    הקרטל לא יתן לירידת מחירים
    ע 09/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קרטל הנדלן ארגון הפשע הגדול בכל הזמנים בעולם . לא יתן שהמחירים ירדו. וימשיך לעשוק את ענייי ישראל
    סגור