בחירות 2022

הפקעת מחירי הדיור: האדמו"רים והרבנים מצטרפים למחאה החברתית

המנהיגות החרדית לא מחכה לפתרונות מהממשלה וקובעת עובדות בשטח מתוקף סמכותה והפעם נגד הפקעת מחירי השכירות בשכונת רוממה הנחשבים למופקעים במיוחד
דוד זולדן | 
מחירי דירות (צילום פלאש 90/ גיל יערי, pexels)
אדמו"רים, רבנים ומורי הוראה פרסמו תקנות נגד בעלי דירות ומתווכים המעלים את מחירי השכירות בשכונת רוממה בירושלים, בצורה בלתי מידתית ובדרכים הפוגעות באברכים בני תורה המתגוררים בשכונה החרדית. 
התקנות שפורסמו נוסחו בסגנון המוכר לציבור החרדי ואלו הן: א. על פי המקובל בהרבה מדינות בעולם (ויש לזה גם מקורות בתשובות גדולי הפוסקים מהדור הקודם), אי אפשר להעלות את דמי השכירות לשוכר שכבר גר בדירה (למרות שהחוזה הסתיים) ביותר מ-5 עד 10 אחוזים לשנה (ויש אף מדינות שעפ"י החוק אסור להעלות יותר מ-3 אחוזים לשנה), ואם זהו דבר מקובל אף בין אומות העולם, בוודאי לא יהיו בני ישראל כשרים פחותים בעניין זה. מה עוד שכבר כתבו הראשונים שיש איסור דאורייתא של "לא תונו איש את עמיתו" בהפקעת מחירי קרקעות (ונתמעטו רק מדין תביעה, כמובא ברמב"ן ובספר החינוך).

ב. אסור למתווכים לפנות לבעלי הדירות ולהציע להם להעלות דמי השכירות ולעבור על הנ"ל, כי גורמים לשוכרים הגרים בדירה שיצטרכו לצאת מן הדירה (ועפ"י תורה יש להם זכות קדימה להישאר בדירה) או לשלם מחיר מופקע, והוא עוול גדול ונורא (ובמקום שיפעלו לטובת השוכרים המשלמים שכרם, פועלים נגדם לעשוק כספם), וברור שאין הברכה שרויה בכסף כזה.
ג. גם משוכרים חדשים יש על המשכיר איסור אונאה והפקעת שערים לקחת סכום גדול ממה שהיה מקובל עד עכשיו, ומשכיר שרוצה להעלות ביותר מ-10 אחוזים מהמקובל עד עכשיו, צריך לקבל אישור מבי"ד או מרב מוסמך הבקי בהלכות חושן משפט.
 
על המכתב חתמו בין השאר: הגאב"ד הגאון רבי אשר וייס, האדמו"ר מטריסק, הגאון רבי נפתלי נוסבוים, דומ"ץ בעלזא הגאון רבי שמאי גרוס, דומ"ץ גור הגאון רבי חיים בונם שץ, דומ"ץ באיאן הגאון רבי אברהם דוד משה ליווי, רב שכונת רמת הצפון הגאון רבי יעקב אברהם כהן לצד דיינים ורבני שכונות נוספים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה