נדל"ן ותשתיות

"בתל אביב אין תמ"א 38, אין חלופת שקד ואין תכנית חליפית"

החיים של הקבלנים בת"א אינם פשוטים. הם נאלצים להתמודד עם עלויות בנייה גבוהות בשל מגבלות העירייה (סגירת רחובות עד השעה תשע בבוקר, למשל), אבל גם עם סימן שאלה גדול לגבי העתיד. היזם רון חן: "יש יותר מדי מגבלות, בימי שישי אי אפשר לעבוד. העיר תיצור מפרטים נמוכים, פחות יוקרה"
איציק יצחקי | 
רון חן (צילום shutterstock, טל גבעוני)
החיים של הקבלנים בתל אביב אינם פשוטים. בזמן שעלויות הבנייה גבוהות בשל עליית שכר הפועלים והסחורות, יזם שעובד בתל אביב, יודע שהוא יצטרך לשלם בריבית דריבית לעומת יזם בפריפריה.
לכאורה, הנתון הזה נשמע לא הגיוני. האם מחיר הברזל או המלט אינו שווה בתל אביב ובשדרות? מה כל כך שונה? ובכן, ברחובות רבים בתל אביב, העירייה "סוגרת" את הכניסה למשאיות בשעה מוקדמת.

הסיבה לכך היא הרצון "לשחרר את הפקק" בשעות הבוקר המוקדמות, כשהתלמידים ממהרים לבית הספר וההורים - לעבודה. לכן, כשהקבלן רוצה להיכנס עם המשאית לרחוב, הוא לא יכול. כשהקבלן מחלק שכר יומי לפועלים ויכול להיכנס לרחוב רק בשעה תשע, הוא בבעיה - התפוקה יורדת משמעותית, ובפועל - הוא צריך לשלם יותר לפועלים.
"יש יותר מידי מגבלות בניה בתל אביב, בימי שישי אי אפשר לעבוד", הודה רון חן, מנכ"ל ובעלים אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין, בכנס תכניות העתיד של תל אביב שיזם מרכז הנדל"ן. "השכר עלה בצורה משמעותית וגם יש רגולציה. מאוד חשוב שיהיה שני פקחים ליד כל בניין וילדים יחצו בשלום. זה עולה המון כסף. הריבית כמעט שילשה את עצמה והנה הגענו לכמעט 40% אחוז עלייה. המרווחים נסגרים. זה יוצר המון בעיות. העיר תיצור מפרטים נמוכים יותר. פחות יוקרה, זה חבל - אבל זו התוצאה".
"עיריית תל אביב מחזיקה אלפי אנשים שלא יוכלו לעשות התחדשות עירונית - כל זה בימים מטורפים בהם אנו חיים, של מלחמות, טילים ורעידות אדמה", אמר עו"ד דן הלפרט, מומחה להתחדשות עירונית. "זאת הפקרה. אמרו לי 'מה הבעיה, אז תעשו חלופת שקד'. מי שאומר את זה לתל אביבים לא מבין איפה הוא חי. אתם לא יכולים להגיד לתל אביבים 'תבנו איזה גן ילדים קטן ועוד מטלה ציבורית קטנה'. אין חלופת שקד בתל אביב. נשארנו עם ואקום. עד שתכנית 5555 תאושר לא יתקדם שום דבר. עד אז לא יקרה כלום. היום אין תמ"א 38, אין חלופת שקד ואין תכנית חליפית".
במהלך הדיון העלו המשתתפים את נושא חוסר הוודאות הקיים לגבי התכנית שעתידה לכלול 2000 מגרשים. תמיר קהילה, מנהל מחלקת התחדשות עירונית במנהל ההנדסה תל אביב, אמר: "אני מאמין שהתכנית תאושר תוך שנה וחצי-שנתיים. זה חשוב לעירייה, לוועדה המחוזית ולתושבים וניתן לעשות את זה. כמובן שהתהליכים האלה לא תמיד צפויים ולמרות זאת צריך לנהוג באחריות. זה הזמן הנכון להתארגן בצורה נכונה - תושבים, עורכי דין ויזמים. האחריות שלנו היא שבסוף אנשים יצליחו להוציא היתרים".

לא בכל שעה יש כניסה לרחוב. אתר בנייה (איציק יצחקי)
"אנחנו מתכוונים בסוף הרבעון הראשון של 2025 להגיש את התכנית לוועדה המחוזית. אני מאמין שאחרי מספר חודשים יהיה דיון להפקדה וסביר להניח שיהיו התנגדויות. בקיץ 2026 נוכל לראות תכנית או לפחות שתהייה איזה שהיא ודאות להבין מה המסגרת שלה".
יוסי חסון, מנכ"ל ומייסד קבוצת מיי טאון, הוסיף: "יש לנו שבעה אתרים בפעילות וביצוע פלוס חמישה עם הודעת פינוי לדיירים אנחנו מהיזמים היחידים שעושים שלב חיזוק ואז הריסה. יש לנו פרויקט של חיזוק בנורדאו, התחלנו את הביסוס והתחלנו עם מחסנית חניה של 3 חניות. התחלנו את הביסוס ומצאנו יסודות שלא היו קיימים מלפני 60 שנה. מה לעשות? ביקשתי מבטל חניה ואני עדיין ממתין שיכניסו אותי לוועדה לדון בטופס השינויים. באפריל אקבל טופס 4 על הפרויקט - לפני שהוא הגיע להיתר שינויים בוועדה. אני בונה הרבה בתל אביב, מעריך את מה שעיריית תל אביב עושה, היא מאוד מסודרת ויש לזה מחירים, אבל זה צריך להיות תהליך שצריך לייעל אותו כשיש פרויקטים בביצוע". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה