נדל"ן ותשתיות
"בנייה של עשרות אלפי דירות תידחה": הקבלנים בישראל מזהירים
האם בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור שתוכננה לשנה הבאה, תדחה בשל דרישה של הממשלה להחיל על הוועדות המקומיות שיטת אישור חדשה של היתרי בנייה? לפי נציגי הרשויות המקומיות והקבלנים בישראל, כך עלול להיות, אם הממשלה לא תאפשר החלה מדורגת של ביטול ההקלות ותאפשר להאריך את מתן חלק מההקלות
האם בנייתן של עשרות אלפי יחידות דיור שתוכננה לשנה הבאה, תדחה בשל דרישה של הממשלה להחיל על הוועדות המקומיות שיטת אישור חדשה של היתרי בנייה? לפי נציגי הרשויות המקומיות והקבלנים בישראל, כך עלול להיות, אם הממשלה לא תאפשר החלה מדורגת של ביטול ההקלות ותאפשר להאריך את מתן חלק מההקלות כפי שהיה נהוג שנים ארוכות.
לאחרונה קיבלו ראשי הרשויות ומהנדסי העיריות בכל הארץ הודעה ממטה התכנון ומינהל התכנון שלפיה, בכוונת שר הפנים לבחון את האפשרות להארכת תקופת המעבר לשיטת אישור היתרי הבנייה החדשה שנקבעה במסגרת תיקון 134 לחוק התכנון והבניה (תשכ"ה–1965).
ביטול ההקלות באופן גורף מונע למעשה את האפשרות לאשר מרבית השינויים שנהגו היזמים לבקש בהיתרי בנייה שמקודמים על ידי היזמים לפני קבלת היתר הבנייה שאינו תואם התוכנית (תב"ע ) שאושרה.
מעבר להקלות כמותיות כדוגמת תוספת יח"ד לפי שבס וכחלון וכד' ישנם שינויים תכנוניים ועיצוביים שנועדו לאפשר התאמה טובה יותר של הבניין לשטח ולרווחת הציבור שעבורו הוא נבנה, הקלות אלו מבוקש להשאיר בסמכות הוועדה כדי להימנע מהצורך בהכנת תכנית מפורטות (תב"ע) חדשה.
בתגובה להודעת שר הפנים, משה ארבל, פנו יחד נציגי מהנדסי ואדריכלי הרשויות המקומיות מכל הארץ והתאחדות הקבלנים בוני הארץ, הארגון המייצג את קבלני ישראל, אל רפי אלמליח - מנכ"ל מינהל תכנון במשרד הפנים ואל נתן אלנתן - יו"ר מטה התכנון הלאומי של המשרד בדרישה שיאפשרו בפועל להאריך את תקופת השימוש במתן הקלות איכותיות ועיצובייות כנהוג בשיטת אישור היתרי הבניה הקיימת ולא להכניס בה שינויים כבר מתחילת שנת 2025 כפי שאושר בתיקון 134 לחוק התכנון והבניה.
מתן הקלות בהיתרי בנייה הוא אחד מהנושאים מעוררי הדיון הבולטים בתחום תכנון הבנייה כבר שנים רבות. לפי ההחלטה המקורית, תבוטל מתחילת שנת 2025 השיטה שבה, לאחר אישור תכנית בניין עיר, יוכל יזם לבקש מהרשות המקומית אישור לשינויים מהתוכנית המאושרת כדי להתאים את התכנון של הבניין לדרישות רגולטוריות, לנעשה בשטח ולחוקים ותקנות שונים שלעיתים "מתנגשים" עם האופן בו מתכנן הפרויקט על ידי היזם.
לפני כמה שנים החליטה הממשלה לבטל את רוב ההקלות שניתן לקבל במסגרת הזו. עם זאת, כדי לאפשר לעיריות וליזמים וקבלנים ללמוד כיצד לפעול על פי השיטה החדשה, ניתנה תקופת מעבר שאמורה להסתיים בסוף השנה.
כבר בדיונים על ההחלטה המקורית, תמכו נציגי העיריות והקבלנים בשיטה החדשה, ביטול ההקלות יגביר את הוודאות התכנונית ויקצר משך הזמן להיתר בניה שהוא תואם תכנית. במכתב ששלחו אתמול נציגי שני הגופים המייצגים את המתכננים בעיריות והקבלנים, מבהירים שני הגופים כי הם ממשיכים לתמוך בשינוי בביטול ההקלות אך סבורים כי ביטול גורף של מנגנון ההקלות, בעת הזו, "עשוי לייצר חסמים ותקיעות במנגנוני הרישוי בוועדות התכנון וכן יצירת עומס רב על יחידות התכנון בוועדות", לשון המכתב.
מהנדסי ואדריכלי הערים מדווחים במכתב לראשי תחום התכנון הממשלתי, כי מרבית הוועדות המקומיות טרם הספיקו להתארגן למשמעויות הנגזרות מהחלת התיקון לחוק ועדיין אינן ערוכות, נכון להיום עם סט הכלים התכנוניים שיאפשרו להן התמודדות עם המצב החדש והמשך מתן שירות טוב ליזמים, לציבור ובכלל לצרכני השירות.
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מספרים כי גם בצד מערכות התכנון של חברות הבנייה יש כעת בעיה קשה שנוצרה בעיקר לאור גיוס מילואים רחב של אנשי מקצוע ומתכננים מהנדסים ואדריכלים וכי המעבר לשיטה החדשה יגרום לכאוס בהליך תכנון פרויקטים רבים.
כלומר, אם יאלצו את הקבלנים והעיריות לעבור לשיטה החדשה, צפוי כאוס בתחום תכנון הדיור ואיחור גדול בתחילת הבנייה של מבנים בכל הארץ. נציין כי היקף התחלות בנייה בכל שנה עומד על 50-60 אלף דירות חדשות.
נציגי איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים והתאחדות הקבלנים מציעים לגוף התכנון הממשלתי כי ייקבע מנגנון של ביטול ההקלות הכמותיות בלבד (כלומר לא ניתן יהיה להוסיף עוד דירות לתוכניות במסגרת הקלות שבס, או כחלון וכד') והשארת מנגנון ההקלות המרחביות והעיצוביות.
כלומר, ניתן היה לאשר שינוי של קווי בניין, עיצוב אדריכלי של בניינים וכדומה. זאת, לדבריהם, על מנת שיתאפשר לפתור סתירות ואי התאמות אשר כידוע קיימות בחלק מהתכניות.
נציגי הקבלנים והוועדות סבורים כי יש אפשרות להמשיך לפעול לפי שיטת ההקלות הקיימת, תצמצם משמעותית את היקף השימוש במנגנון ההקלות מחד, אבל תשאיר בידי עיריות ויזמים פתרון לבעיות בלתי פתירות, שבמצב החוק הנוכחי יהיה צורך לשנות תכניות מפורטות עבורן, מאידך.
עוד ב-
ההארכה של תקופת המעבר, כפי שמוצעת, באופן מצומצם, אומרים באיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים והתאחדות הקבלנים, אין בה כדי לתת מענה משמעותי, כזה שיאפשר באופן ממשי קידום הליכי רישוי במהירת וביעילות הנדרשת. נציגי שני הארגונים מבקשים עתה לקיים פגישה עם אלמליח ואלנתן כדי למנות צוות פעולה משותף לקידום מתווה יעיל לקיצור הליכי הרישוי וצמצום הבירוקרטיה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה