נדל"ן ותשתיות

משבר הממ"דים בישראל: כמה דירות לא ממגונות יש כרגע?

פיקוד העורף אישר 4,263 בקשות להקמת ממ"דים בפטור מהיתר בנייה, ועוד 365 בקשות למוסדות חינוך, אך האתגר נותר עצום: מתוך 2.9 מיליון דירות בישראל, כ-1.63 מיליון עדיין אינן ממוגנות
מערכת ice | 
ממד חדש בצפון (צילום משרד הביטחון)
מאז פרוץ מלחמת חרבות הברזל, ישראל מתמודדת עם אתגר משמעותי בתחום המיגון הביתי. לפי נתונים עדכניים, פיקוד העורף אישר 4,263 בקשות להקמת ממ"דים בפטור מהיתר בנייה, ועוד 365 בקשות למוסדות חינוך. זאת במסגרת מאמץ לאומי להגביר את המיגון במבנים צמודי קרקע ובבניינים עד שתי קומות. שר הפנים, משה ארבל, הרחיב את תוקף הפטור בשנה נוספת, מתוך הבנה כי המצב הביטחוני מחייב פתרונות מהירים ויעילים.
אולם, האתגר נותר עצום: מתוך 2.9 מיליון דירות בישראל, כ-1.63 מיליון עדיין אינן ממוגנות. המצב מדגיש את הפער בין הצורך הדחוף במיגון לבין קצב היישום בפועל. לצד הפטור מהיתר בנייה, מינהל התכנון קידם תוכנית ארצית להקמת ממ"דים במסלול רישוי מהיר עבור בניינים בני 3 קומות ומעלה, במטרה לפשט את התהליך ולהאיץ את הקמת המיגון גם במבנים גבוהים יותר.

התוכנית הארצית מאפשרת הקמת ממ"דים גם בסטייה מהוראות התוכניות המפורטות, ללא צורך בהליך הקלה ארוך ומסורבל. מאז ינואר 2024, הוגשו 197 בקשות לתוספת ממ"דים בבניינים גבוהים, אך רק 76 היתרי בנייה ניתנו עד כה. נתונים אלו מדגישים את הפער בין הצורך לבין קצב היישום בפועל, ומעלים שאלות לגבי יעילות התהליך והמכשולים העומדים בפני בעלי דירות המעוניינים למגן את בתיהם.
המאמצים להאיץ את הקמת הממ"דים משקפים את ההכרה בחשיבות המיגון הביתי בעת חירום. עם זאת, האתגרים הנותרים - כולל עלויות גבוהות, מורכבות ביורוקרטית, ומגבלות פיזיות בבניינים קיימים - מדגישים את הצורך בפתרונות יצירתיים ומקיפים יותר. ככל שהמצב הביטחוני ממשיך להיות מורכב, סוגיית המיגון הביתי צפויה להישאר במוקד השיח הציבורי והמדיניות הלאומית, תוך חיפוש מתמיד אחר דרכים לשפר את ההגנה על אזרחי ישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה