נדל"ן ותשתיות

מהפכה בנדל"ן בישראל: הסוף למס המטורף שהכביד על הכיס?

הרפורמה המתוכננת של משרד המשפטים, מינהל התכנון הלאומי ומטה התכנון הלאומי, מבקשת ליצור מנגנון חדש ויעיל יותר לגביית מס על השבחת קרקעות, במטרה להאיץ תהליכי פיתוח ובנייה ברחבי המדינה
מערכת ice | 
אילוסטרציה AI
בימים אלה מתרחש מהלך דרמטי בענף הנדל"ן הישראלי, כאשר משרד המשפטים, מינהל התכנון הלאומי ומטה התכנון הלאומי בוחנים רפורמה מרחיקת לכת בתחום היטלי ההשבחה. המהלך המסתמן, שעשוי להגיע עד כדי ביטול מוחלט של ההיטלים, נועד להתמודד עם בעיות של עיכובים וסחבת בירוקרטית שמאפיינות את המערכת הנוכחית. הרפורמה המתוכננת מבקשת ליצור מנגנון חדש ויעיל יותר לגביית מס על השבחת קרקעות, במטרה להאיץ תהליכי פיתוח ובנייה ברחבי המדינה.
על פי הפרסום בגלובס, השינוי המוצע צפוי להיתקל בהתנגדות עזה מצד הרשויות המקומיות, שעבורן היטלי ההשבחה מהווים מקור הכנסה משמעותי המגיע למיליארדי שקלים בשנה. עיריית תל אביב, המרוויחה הגדולה ביותר מהיטלים אלו כיום, עשויה להיות הנפגעת העיקרית מהרפורמה. ההתנגדות הצפויה מצד הרשויות המקומיות מדגישה את האתגר הפוליטי והכלכלי הכרוך ביישום שינוי כה מהותי במערכת המיסוי הנדל"נית.

המהלך המתגבש משקף שינוי תפיסתי עמוק ביחס לאופן שבו המדינה מתמודדת עם סוגיית ההשבחה בנדל"ן. במקום המודל הנוכחי, שבו הרשויות המקומיות גובות היטלים על עליית ערך הקרקע כתוצאה משינויי תכנון, נבחנות חלופות שעשויות לכלול מיסוי ישיר על ידי המדינה או מנגנונים חדשים לחלוקת הערך המוסף בין היזמים, הרשויות המקומיות והממשלה. השאיפה היא ליצור מערכת שתעודד פיתוח ותקל על יזמים, תוך שמירה על אינטרסים ציבוריים ואיזון תקציבי ברשויות המקומיות.
בעוד שהרפורמה עדיין בשלבי תכנון ראשוניים, היא כבר מעוררת דיון נרחב בקרב מומחי נדל"ן, כלכלנים ומתכנני ערים. התומכים ברפורמה טוענים כי היא תוביל להאצת הבנייה, הורדת מחירי הדיור ופישוט תהליכי התכנון. המתנגדים, מצדם, מזהירים מפני אובדן הכנסות קריטי לרשויות המקומיות ופגיעה ביכולתן לספק שירותים ותשתיות לתושבים. ככל שהדיונים על הרפורמה יתקדמו, צפוי להתפתח מאבק ציבורי ופוליטי סביב עתיד מיסוי הנדל"ן בישראל, שתוצאותיו עשויות לעצב מחדש את נוף הפיתוח העירוני במדינה לשנים רבות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה