משפט

משרד המשפטים: עלייה של כ-200% במספר בקשות החנינה - זו הסיבה

על פי הדו"ח של מחלקת החנינות במשרד המשפטים, במהלך השנה האחרונה נרשמה עלייה של כ-10% ביחס למספר הבקשות שנפתחו בשנת 2022. 52% מהחנינות היו בקשות למחיקת רישום פלילי

מערכת ice | 
יצחק הרצוג (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
על פי הדו"ח של מחלקת החנינות במשרד המשפטים, במהלך השנה האחרונה נפתחו במחלקת חנינות במשרד המשפטים 1,324 בקשות חנינה, נתון המייצג עלייה של כ-10% ביחס למספר הבקשות שנפתחו בשנת 2022. 52% מהחנינות היו בקשות למחיקת רישום פלילי. 
העלייה המשמעותית ביותר במספר הבקשות שנפתחו נרשמה ברבעון האחרון של שנת 2023 (עלייה של כ-200% בהשוואה לרבעון האחרון שנה קודם לכן) לאחר פרוץ מתקפת הטרור ב-7.10 ופתיחת מלחמת חרבות ברזל, כך עולה מדו"ח סיכום שנת 2023 של מחלקת חנינות שמתפרסם בימים אלו.
מחלקת חנינות במשרד המשפטים בוחנת את בקשות החנינה המוגשות לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, אוספת את המידע הדרוש לצורך קבלת ההחלטה ומגבשת חוות דעת המובאת בפני שר המשפטים, יריב לוין, טרם המלצתו לנשיא המדינה. הסמכות לחון עבריינים, להקל בעונשם, למחוק רישום פלילי וכן לקצוב מאסרי עולם הינה סמכות יחידה וייחודית המופעלת בנסיבות חריגות ובמשורה, ושמורה לנשיא המדינה.
הדו"ח של מחלקת החנינות מתייחס, בין היתר, למחקר שנערך בשיתוף מחלקת המחקר של משרד המשפטים, אודות רצדיביזם (מועדות)  בקרב מקבלי חנינה. נתוני המחקר העלו שיעור רצדיביזם נמוך של 6.5% בלבד בקרב מקבלי חנינה שהשתחררו ממאסר, זאת ביחס ל-36% שיעור רצדביזם בקרב משוחררים ממאסר בארץ ואף ברחבי העולם. תוצאות המחקר ממחישות את איכות שיקול הדעת המופעל בעת הגשת ההמלצות מטעם מחלקת החנינות לשר המשפטים ולנשיא המדינה.
כמו כן, בעקבות תיקון חוק המידע הפלילי ותקנת השבים משנת 2019,  הוקמה במחלקה יחידת הממונה על הביקורת על המידע הפלילי, הפועלת בשיתוף פעולה מלא ובסינרגיה עם גורמי מחלקת חנינות וממלאת את תפקידה הייעודי. 
בבחינת פעילות מחלקת החנינות במשרד המשפטים בשנה החולפת, עולה כי במהלך שנת 2023 נפתחו במחלקת חנינות במשרד המשפטים 1,324 בקשות חנינה. בתקופה שלאחר ה-7 באוקטובר ופרוץ המלחמה, נרשמה עלייה של כ-200% במספר בקשות החנינה שנפתחו במחלקת חנינות, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.
הגידול המשמעותי בתקופה שלאחר פרוץ המלחמה נרשם ביחס למספר הבקשות לקיצור תקופות התיישנות ומחיקת רישום פלילי שנפתחו במחלקה, נוכח הצרכים השונים שנוצרו בעקבות המלחמה (בכדי להתגייס למילואים, לקבל רישיון נשק וכו'). במהלך השנה העבירה מחלקת חנינות 1,220 חוות דעת לשר המשפטים, 411 מתוכן (34%) היו חוות דעת חיוביות הממליצות להעניק חנינה למבקשים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה