נדל"ן ותשתיות

אוהד דנוס: "לנתב תוכניות ממשלתיות בשוק הדיור לחיילי המילואים"

יו"ר לשכת השמאים לשעבר התייחס למחירי הנדל"ן בכנס לשכת רואי החשבון שמתקיים השבוע באילת. נשיא הכבוד של התאחדות בוני הארץ תקף את הקברניטים: "בסופו של דבר, אם לא ייקחו ברצינות את הנושא, המחירים יאמירו ותהיה קטסטרופה". מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל לשעבר: "הממשלה לא צריכה להגדיל את שיעור הדירות המושכרות"
מערכת ice |  1
אוהד דנוס (צילום שחר שירזי)
במסגרת הכנס השנתי ה-41 של לשכת רואי החשבון בישראל שמתקיים השבוע באילת, התקיים פאנל מיועד שעסק בענף הנדל"ן בו השתתפו נשיא כבוד של התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, יו"ר לשכת השמאים לשעבר, אוהד דנוס, מנהל צוות מדיניות דיור ופיתוח במנהלת תקומה, ניר מסיקה, מנכ"ל רמ"י לשעבר, עדיאל שמרון. הפאנל נערך בהנחייתו של יו"ר משותף של מרחב תל אביב בלשכת רואי החשבון, רו"ח אורי בארי.
נשיא הכבוד של התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, תקף את התנהלות הממשלה וטען: "אין שר ובינוי והוא חושב שאין משבר בכלל. יש מנכ"ל שהוא מנסה לעזור אבל מה לעשות שהכל נופל על כסף. בסופו של דבר, אם לא ייקחו ברצינות את נושא הנדל"ן אז המחירים ימשיכו להאמיר ותהיה קטסטרופה. יש פה שכונות שלמות שאין בהן תשתיות כי לא רק שאף אחד לא מטפל אלא אין תקציבים והרשויות לא יכולות לעשות את הדברים לבד.
 
אין קבינט דיור ואין קבינט תשתיות. קל לנו למכור דירות במחירים של 2 מיליון שקל לדירה מאשר דירות במחירים של 5 מיליון שקל. התשלומים על המשכנתאות גבוהים מדי. אם נמכור דירות ב-2 מיליון שקל, יהיה לנו הון עצמי לגשת לפרויקטים נוספים. הבעיה היא בעלויות הקרקע והבניה. המדינה צריכה לתת 120,000 יחידות דיור לצעירים וקרקע בחינם למחוסרי דיור ומכרז בין הקבלנים בשביל להרגיע את השוק".
יו"ר לשכת השמאים לשעבר, אוהד דנוס, התייחס למחירי הנדל"ן וכן גם למה שממשלת ישראל צריכה לעשות לדעתו עבור חיילי המילואים והסדיר: "אני חושב שתכניות ממשלתיות בשוק הדיור חייבות להיות מנותבות בראש ובראשונה לחיילי המילואים ולחיילי הסדיר, אחרי שהם נלחמו על המדינה ולא יכולים לקנות בה דירה". בנוגע למחירי הדיור אמר: "למעט אירועים ביטחוניים שנכפים עלנו, לקנות דירה בישראל זה כמו לקנות מניה של אפל לפני שלושים שנה. אני לא רואה מצב שבו אנחנו נמשיך עם הגידול הטבעי שאנחנו נמצאים בו. המשק הישראלי יודע לייצר 50-60 אלף דירות בשנה. במצב עניינים כזה ברור שהמניה הזאת של דירה בישראל יכולה רק לעלות".
מנכ"ל רמ"י לשעבר, עדיאל שמרון, התייחס בין היתר לתוכניות ההשכרה לטווח הארוך: "פרויקט הדיור להשכרה שהמדינה התחילה להוציאה היה לפני 10 שנים ונכון לעכשיו יש 20,000 יחידות דיור. הפרויקטים של דיור להשכרה הם אתגר מאד לא פשוט בשל עליית הריבית. בנו בארץ מודל ייחודי, שאומר שמקימים פרויקטים שמיועדים להשכרה למשך 20 שנה כאשר ברור שההכנסות משכר הדירה אחרי 25 שנה לא מכסות אפילו את עלויות הבניה - אבל בתום 25 שנה מאפשרים למכור את הדירות.

"המטרה היא שבעוד 5 שנים אנחנו נבקר בעוטף ותהיה מציאות חדשה". כנס לשכת רואי החשבון באילת (צילום: מרסלו)
יש גם את נושא ההיוון ששיעורו עלה ולכן הנושא מאד מורכב. מדינת ישראל נמצאת בממוצע של ה-OECD בכל הנוגע לאחוז הדירות הנמצאות בשכירות. כמובן שזה משתנה מעיר לעיר אבל הממוצע הוא דומה והמסקנה שלי מזה שהממשלה לא צריכה להגדיל את שיעור הדירות המושכרות, אלא היא צריכה לשמר אותו ובמקביל שהמשקיעים יצאו לחו"ל".
מנהל צוות מדיניות דיור ופיתוח במנהלת תקומה, ניר מסיקה, דיבר על החזון והשאיפה לשיקום ופיתוח היישובים שנפגעו במתקפת ה-7 באוקטובר: "המטרה היא שבעוד 5 שנים אנחנו נבקר בעוטף ותהיה מציאות חדשה, טובה יותר עם בנייה חדישה ותשתיות הרבה יותר מתקדמות. יום אחרי אישור החלטת הממשלה לשיקום העוטף הוצאנו קול קורא לקהילות בהיקף חסר תקדים של מיליארד וחצי שקל ואמרנו להם אתם תקבעו את עתידכם ותובילו את השיקום כחלק מתהליך הריפוי ובליווי של מנהלת תקומה.
עשינו זאת מתוך רצון להעצים את הקהילות, לאפשר להם לבנות טוב עותר ובתקציב רחב יותר. בכוונה אפשרנו לישובים לקחת את האחריות לידיים ולהחליט איך הם רוצים לבנות מחדש את היישוב שלהם, עצם השיקום הוא חלק משמעותי בתהליך העצמת הקהילות וההנהגות שלהן".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בואו נזרוק לפח את כל "הזוגות הרגילים" ונשאר רק עם צבא
    ישראלי מודאג 06/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכבד את המילואימניקים אבל להציע פתרון רק להם ואת כל השאר "הרגילים" שעשו צבא להשאיר בלי עתיד, ממש פתרון קסם העיקר שלעשירים ישאר מי שיגן על התחת שלהם..
    סגור