דעות

חילופי שבויים תחילה - צו מוסרי עליון

אין לכם מנדט לדחות את הטיפול בנושא או להתרשל בו. אל תוסיפו חטא על הפשע העצום המוטל בפנינו. הצילו את המעט האפשרי, הרבה לפני שהזעם הציבורי, שיונהג בצדק רב על ידי משפחות השבויים והנעדרים, יכריח אתכם
אלון ליאל (צילום ויקיפדיה/ Tali Katzurin)
"גורם מדיני בכיר" הודיע בימים אלה: "עניין השבויים יידון רק אחרי המלחמה". קראתי ולא האמנתי. מאין עזות המצח של ממשלה שעשתה כל שגיאה אפשרית ואפשרה את הטבח הגדול בהיסטוריה של ישראל, לבוא ולומר ל-400 משפחות של שבויים ונעדרים: "עכשיו תחכו בתור". מאין האטימות, החוצפה ותסלחו לי גם הטמטום, להודיע הודעה שגויה וחסרת רגישות כזאת?
אני בהחלט מבין את תחושות הזעם והנקם בציבוריות הישראלית. החמאס התגלה במלוא כיעורו ונבזותו וכולנו אפופי צער ואפילו תחושות נקם. אבל מכאן ועד החלטה של אבות המחדל בגבול עזה להתעלל בשבויים ובנעדרים, בקרוביהם ובחבריהם, ארוכה הדרך. אין שום אפשרות כזאת. חונכנו שלא מפקירים שבויים וזה הד.נ.א הישראלי. מספיק חלקים מחוט השדרה הלאומי כבר קרסו, גם את העיקרון המקודש הזה תמוטטו? מה גם שההיסטוריה מלאת דוגמאות, גם מעברנו אנחנו, של חילופי שבויים תוך כדי המערכה, בעיקר כשברור מעל לכל ספק שיש גם נשים רבות, ילדים וקשישים בשבי.
 
אני פונה קודם כל למשפחות השבויים והנעדרים. זכותכם המלאה לזעוק. והכי חזק שאפשר, זכותכם המלאה לדרוש טיפול מהיר ביותר בהחזרת יקיריכם ואת התפטרות האחראים לכך שהם בשבי. השבויים מצפים לכך וזה צו מוסרי עליון. שלא יתעלמו מכם בשם סיסמאות כמו "מיטוט החמאס" ו "שטחת עזה". אתכם כבר מוטטו ואת קרוביכם כבר השטיחו. אנא פרסמו את תמונותיהם, את סיפוריהם ואת נסיבות נפילתם בשבי. הם לא עשו כל רע. הם לא שגו בדבר. אלה שמתעלמים מהם, הם העבריינים והם ששגו ופשעו.
מכאן גם לנסיבות המקצועיות כפי שהן מוכרות לי. בידי המשפחות כרגע 400 שמות אבל המספר גדול יותר כנראה, לכרבע מהנעדרים והשבויים גם אזרחויות נוספות: אמריקנים, קנדים, אירופים ורבים מאסיה, חלקם עובדים זרים בעוטף עזה. אם אנחנו לא נעסוק בנושא שחרורם יעסקו בכך הממשלות האחרות, וזאת רק בכל הנוגע לשבוייהן. גם לגבי השבויים "הזרים" ידרוש החמאס מחיר וממשלות אחרות ישלמוהו, אם נדע מכך ואם לאו. איך תראה ממשלת המחדל הישראלית כאשר הזרים ישוחררו ואלה מתוך אזרחי ישראל שהחליטו לדבוק אך ורק באזרחותם הישראלית, ימשיכו להתענות במרתפי החמאס?
 
ויתר על כן, שלא יגידו לי שאי אפשר להחזיר את הילדים, הקשישים והנשים מידית. כבר עלתה הצעה להחליף את השבויות שלנו באסירות שבבתי הכלא הישראלים ולהחליף את כל השבויות והשבויים מעל גיל 70 (בהן ידידתי הטובה ויויאן סילבר) באסירים בגיל המקביל שבבתי הסוהר שלנו. זה לא פשוט, אבל בלתי נמנע. אם נמתין נשלם בחיים נוספים. עסקה מסוג זה לא מחייבת שנדון ישירות עם החמאס הרצחני. מהידוע לי, מספר ממשלות כבר הציעו את עזרתן ובהן גרמניה, קטאר, מצרים ותורכיה. הן מחכות לאור ירוק מאתנו.
אני לא מכיר את המינוי הפוליטי של נתניהו לנושא השבויים, תא"ל (מיל) גל הירש. מעולם לא פגשתי אותו אבל מהיום ששמעתי לראשונה את שמו, הכול היו סקנדלים. אני משוכנע ש-400 משפחות הנעדרים שמעו גם הן את הסיפורים על אמות המידה המוסריות של גל הירש. מאין העיוורון והחוצפה לירוק למשפחות בפנים מינוי כזה שנוי במחלוקת? למה ש 400 משפחות דואבות יתנו בו, ובשולחיו מיליגרם של אמון?
אמש הוחלט על קבינט חירום מצומצם – אני קורא לשלישיה המאוד מנוסה הזאת – אין לכם מנדט לדחות את הטיפול בנושא או להתרשל בו. אל תוסיפו חטא על הפשע העצום המוטל בפנינו. הצילו את המעט האפשרי, הרבה לפני שהזעם הציבורי, שיונהג בצדק רב על ידי משפחות השבויים והנעדרים, יכריח אתכם.
הכותב: אלון ליאֵל, חוקר יחסים בינלאומיים, ודיפלומט ישראלי. כיהן כמנכ"ל משרד הכלכלה והתכנון בשנים 1994–1996, מנכ"ל משרד החוץ במשך כחצי שנה, וכן כיהן כממונה על היחסים בשגרירות ישראל באנקרה, טורקיה, וכשגריר בדרום אפריקה ובין השאר אבא של עיתונאית חדשות 12 דפנה ליאל
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    עוד לא הבנתי
    עבד עברי 04/2024/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך זה שכל האשכנזים האלה תופסים את כל הג'ובים במדינה, משעבדים אותנו ובסוף גם מחרבנים עלינו.
    סגור
  • אני הבנתי
    עבד משוחרר 04/2024/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לסובב את הגלגל.
    סגור
  • 13.
    אלון ליאל החכם באדם??
    מחמוד ע 10/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר ליאל שימחת אותי בשינאתך לפירומן. אבל חוששני כי למרות ניסיונך כדיפלומט שכחת היכן אתה נמצא!!? באיזה איזור גיאוגרפי אתה נמצא ומיהן ברי השיח העתידיים .נראה כי אתה מתוכנת על ברי שיח שמלחמות דת אינן קיימות והמילה הכי שגורה בפיהם שהיא :"אטבח אל יהוד" היא כנראה לא קיימת .אדוני היקר שמה ואולי תשב בכלוב המוזהב שלך ותציע הצעות למדינות אחרות בטרם תציע לישראל שחיה תחת איומי החמאס בכל שעה ובכל יום ,מרצחים שרצונםאינו אלא בהשמדת העם והמדינה לכן פחות מזה לא יסכימו !! אז למה אתה חתר?להשמדת העם ? להשמדת המדינה? קום תתחיל להתעורר מדפוסי ההתנהגות הכה ידועים שלך !! דפוסים שגויים טועים ומטעים בכל !!
    סגור
  • 12.
    אלון ליאל=בגידה בזמן מלחמה
    משה 10/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה אפס מאופס כמו ביתך המכוערת חמוצת הפנים.אתה יחד עם כל פושעי אוסלו הבאתם עלינו את מחבלי החמאס ועוד נותן לנו עצות?אתה ביתך וכל הסמולנים תשפטו על בגידה ועזרה לאויב בזמן מלחמה ותעמדו מול כיתת יורים.
    סגור
  • 11.
    מי ביקש מימך עצות והמלצות?
    ירדן 10/2023/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אין גבול לחוצפה של כל המומחים מטעם עצמם, היה חצי שנה מנכל משרד החוץ!! לא היה מספיק טוב למשוך שנה? דיייי תרגיעו!!
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    מכוער. כמו הבת שלו.
    עידו 10/2023/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מכוער. כמו הבת שלו.
    סגור
  • 9.
    מי צריך אחד כמוך?
    תמי 10/2023/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    שב בשקט ליאל!לא צלצלו איליך.
    סגור
  • 8.
    המטרה שלך זה שחרור רוצחים, שחרור השבויים זה רק האמצעי,
    ארי 10/2023/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    במדינה מתוקנת, טיפוסים חתרניים כאלה נשלחים בשעת מלחמה לכלא, ככה פשוט, מפגע רציני בחוסן הלואמי, מופקר חסר אחריות, ו... עושה עבודה טובה מאוד לחמאס. אם היינו יודעים לעמוד בפני נבלים כמוהו אצל גלעד שליט, שבמודע שיתפו פעולה עם החמאס והורידו את המדינה לברכיים לשחרור מופרז, אם היינו עומדים מולם אז, היום לא היינו מגיעים לאיפה שהגענו 1. כי כל צמרת החמאס נבנתה ממשוחררי שליט 2. כי התאבון המוגבר של חמאס לפיגועי חטיפה כגון זה, נולד בגלל המחיר המופרז. אם לליאל היה חשוב מאוד להעביר מסר לדרג המדיני או המטפל הוא היה עושה את זה ישירות, דרך העיתונות זה נותן מורל לחמאס, כפשוטו. מחר נשמע שגם מפרסם בעיתונות העולמית. ב.ג.ד.
    סגור
  • 7.
    נוגע בדבר
    אסי 10/2023/15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איני מכיר את הכותב, למרות שלפי זכרוני שגריר טוב הוא לא היה, אבל הגילוי שלו שהוא מכיר את אחת החטופות הוא לדעתי הסיבה הגדולה לכל הכתבה הזו, אי אפשר להאשים קרוב שנחטף ברצון הדחוף להחזיר אך זה לא מצדיק לטוען משהו הפוך לאינטרס של מדינת ישראל. כל עסקה כזו עכשיו היא הפסד, צריך להחזיר את החטופים כשאנשי עזה ירעבו ללכם ומים ויגידו קחו רק תנו לנו מזון, או להגיע אליהם קרקעית.
    סגור
  • 6.
    רק זה חסר לנו לשחרר מחבלים / רוצחים!!! (ל"ת)
    ימית 10/2023/14
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • האפס הזה, תומך-בחמאס ומבקש ברעת ישראל.
    הוא איש מסוכןןןןןןןן 10/2023/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המחבלים חוזרים לרצוח. אסור לשחרר מחבלים.
    סגור
  • 5.
    חילופי שבויים
    david cohen 10/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 4
    אני מציע לערוך חילופי שבויים עם החמאס ועם הג'האד.אנחנו נשחרר את כל האסירים הבטחוניים תמורת כל החטופים וכל הישראלים כולל גופות החיילים. את האסירים המשוחררים להעביר כמובן לעזה. יש לעשות זאת בהקדם.לאחר החילופים ניתן יהיה להמשיך את הלחימה ללא חשש של פגיעה במי מהחטופים. במסגרת המשך הלחימה ניתן יהיה לחסל את האסירים ה"משוחררים".
    סגור
  • 4.
    איש מסוכסך זורע חורבן
    גלוי עיניים 10/2023/13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בבקשה אל תהדהדו את האיש המסוכן הזה
    סגור
  • 3.
    כותב מכובד עם כל הכבוד את הדעה תשמור לעצמך!
    R 10/2023/13
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אתה ממש מנותק מהעם ואם אתה חושב שאפשר בקלות ובקלילות לשחרר מחבלים הרי שמשם בדיוק הגענו לבוץ שבו אנחנו שקועים עכשיו! כמה חיילים ימותו עבור עיסקה כזו? האם בכלל יש לנו אפשרות לוותר על הכבוד הלאומי בידיעה ברורה ששום סיום חוץ מסיום מוחלט לצד הישראלי יגרור מלחמות נוספות מעזה בעתיד ומכל מדינה ערבית בסביבה? מספיק המעט שכתבת על גל הירש ששמעת ששמו נקשר לסקאנדלים, אבל אתה לא יכול אפילו לנקוט באחד, ולמה? כי אנשים שכמותך הכפישו את שמו והוא יצא מנצח מכל מה שניסו להדביק לו. אז תעשה לעם ישאל טובה, לכל הפחות תתן קרדיט לאנשים שזהו עיסוקם, אנשים שאתה מודה שהם מבינים מה הם עושים, ותהדהד את דעתם ואל תזיק ותוריד את המורל הציבורי.
    סגור
  • 2.
    כניעה לחמאס תוביל לשבר כללי בעם
    חנה 10/2023/12
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נראה לי שאלון ליאל דוקא בעד.
    סגור
  • 1.
    פושע שמעוניין בשיחרור 7000 מחבלים לחופשי.
    נחום 10/2023/12
    הגב לתגובה זו
    7 1
    לא מדובר בחילופי שבויים כי האסירים המחבלים אינם שבויים!
    סגור