דעות

הימור מסוכן: העולם התחתון משתלט על הכדורגל הישראלי

אם המשטרה תמשיך להמתין בפסיביות לחומרים שמוגשים לה ממשרד החקירות של ההתאחדות ולא תנקוט בצעדים אקטיביים למיגור התופעה – היא תמשיך לא לזהות אותה, והאוהדים ימשיכו לצפות במשחקים כתובים מראש
ח"כ סימון דוידסון |  2
סימון דוידיסון (צילום אלעד גוטמן)
כספורטאי בעבר ובן להורים רופאים בהווה, אני יודע היטב – בדיוק כמו שלבני אדם יש מחלות, גם לספורט יש מחלות. את מרבית ימיי ולילותיי בכנסת אני מקדיש לטיפול בהן ולריפוי שלהן. החל באיגודים שנתקלים בחומות בירוקרטיה, עובר דרך אגודות ועמותות ספורט שנקלעות לקשיים וכלה בילד ספורטאי שמבקשים לפגוע באימוניו.
אחת המחלות הקשות שפוקדות את הספורט ובייחוד את הכדורגל הישראלי, היא תופעת מכירת והטיית משחקי כדורגל. בניגוד לתופעות אחרות שפוגעות בספורט, זוהי תופעה שחותרת תחת הערכים הכי בסיסיים של הספורט, מחלה שמכרסמת את יסודותיו ואוכלת אותו מבפנים. במקום הספורטיביות, היושרה, ההגינות, הכבוד. מכירת והטיית משחקים מביאים איתם שחיתות, שוחד, רדיפת בצע ושקרים.
אותם השחקנים שמתפתים למכור משחקים ויחד עם זה את סל הערכים שלהם, אינם יוצאים רק נגד הקבוצה שלהם, אלא נגד הספורט כולו. אותם שופטים מתחזים, לא פוגעים רק בקולגות שלהם אלא בספורט הישראלי כולו. הם פוגעים בעמיתיהם השחקנים, השופטים ובקהל – שמגיע לראות משחק תחרותי, אך מוצא את עצמו בהצגה מתוסרטת ומבוימת מראש. שחקן שהסכים לכך פעם אחת, הופך לא פעם, שבוי ונסחט בידיו של הגורם המשחד.
כך המחלה, שאינה ייחודית רק לעולם הכדורגל, ממשיכה להתפשט בעורקיהם של גופי הספורט, ועתידה להביא לקריסת מערכות. כולנו זוכרים את פרשת "שופטים באדום" המפורסמת, אשר התרחשה בישראל במשך מס' שנים ובמהלכה הוטו תוצאות של משחקי כדורגל, ע"י שופטי כדורגל ועוזרי שופטים, לשם זכייה בהימורים. אולם, הפרשה, שנחשפה בשנת 2001 ע"י ניב רסקין ועוררה סערה, היא רק קצה הקרחון. תחקיר מקיף שפורסם לאחרונה בתכנית ״זמן אמת״ של כאן 11, הביא עדויות שמלמדות שהמחלה השקטה הזו חיה ובועטת גם בימינו בהיקפים הרבה יותר נרחבים משנדמה. 
התרחבותם של הימורי הספורט הלא חוקיים בישראל, ה"בטים", רק החריפה את התופעה הזו, והעצימה את מעורבותם של גורמים עברייניים ומקושרים לעולם התחתון. לפי ההערכות, היקף שוק ההימורים הזה נאמד במיליארדי ש"ח בשנה. בדיון המהיר שנערך לבקשתי השבוע בוועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, התפלאתי לשמוע שהמשטרה, בכלל לא מכירה בבעיה הזאת כתופעה לאור מס' התלונות היחסית נמוך שהוגש בשנה האחרונה. למרבה הצער, תופעות מסוכנות באמת, הן כמו מחלות שקשה לאבחן. הן דוגרות בשקט עד שההשלכות ההרסניות שלהן צפות.
 
אם המשטרה תמשיך להמתין בפסיביות לחומרים שמוגשים לה ממשרד החקירות של ההתאחדות ולא תנקוט בצעדים אקטיביים למיגור התופעה – היא תמשיך לא לזהות אותה, והאוהדים ימשיכו לצפות במשחקים כתובים מראש. הבעיה המרכזית, אינה בעיה של חקיקה - חוק העונשין כבר מייחס עבירה פלילית לנותן ולמקבל שוחד בתחרויות. הבעיה נמצאת במורכבותה של ההוכחה והקושי באכיפתה - המסכלים את ההתמודדות של ההתאחדות לכדורגל ושל משטרת ישראל עמה.
בשנים 2020 ו-2021 התקבלו כ-20 תלונות, כולן נבדקו ונסגרו כי לא נמצאו בהן הוכחות לפשע. יחד עם זאת, התגייסות מערכתית של גופי הספורט המרכזיים יחד עם המשטרה, חינוך שחקנים מגיל צעיר לטוהר המידות בספורט, ושימוש בכלים טכנולוגיים כמו איסוף ומחקר של נתוני הימורים וזיהוי "קפיצות" או חריגות ביחס ההימורים במהלך המשחק, יכולים לתרום לצמצום משמעותי של התופעה. בעקבות הדיון בכנסת הגשתי מכתב לשר לביטחון לאומי, שקורא לו לממש החלטת ממשלה משנת 2016, להקמת יחידת אכיפה משולבת למאבק בהימורים הלא-חוקיים. יחידה שיש בכוחה לצמצם את המוטיבציה "לקנות" אנשי כדורגל. התקציב עבורה שמור עד היום במשרד האוצר. 
 
אסור לנו להרים ידיים מול האתגרים שמשחיתים את הספורט הישראלי, ועל אחת כמה וכמה את הכדורגל שהוא הספורט הפופולרי ביותר במדינתנו ובעולם.
הכותב הוא ח"כ סימון דוידסון, חבר כנסת מטעם מפלגת "יש עתיד", חבר ועדת חינוך תרבות וספורט. לשעבר יו"ר איגוד השחייה וחבר הוועד האולימפי, שחיין ומאמן.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שמאלן מדבר על שחיתות חח הפכתם את מוסדות המדינה לסיציליה (ל"ת)
    לך לישון 02/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    העולם התחתון
    איתן 02/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העולם התחתון כבר השתלט על ממשלת ישראל.
    סגור