דעות

המדינה והרשויות המקומיות גוררות רגליים וזה עתיד להסתיים באסון

המדינה כהרגלה, מנסה לרקוד על שתי חתונות – לעצור תוכנית אחת שגם אם היא לא מושלמת לפחות נותנת מענה וסיוע להתמודדות עם המצב הקיים ומנגד לא לתת שום דבר מעשי. בפועל המצב הקיים מוביל לכך שיש מאות אלפי בניינים ישנים בישראל שנמצאים בסכנת התמוטטות, על כל המשתמע מכך

יהודה כתב | 
יהודה כתב (צילום יחצ)
רעידת האדמה שהורגשה הבוקר בישראל שוב הזכירה לכולנו את המציאות העגומה בה אנו נמצאים. מצד אחד תוכנית תמ"א 38 עתידה להסתיים באוקטובר השנה, מהצד השני חלופת שקד לתמ"א 38 נמצאת בשלבי הדיונים בכנסת וייקח זמן רב עד שתאושר אם בכלל.
במילים אחרות, המדינה כהרגלה, מנסה לרקוד על שתי חתונות – לעצור תוכנית אחת שגם אם היא לא מושלמת לפחות נותנת מענה וסיוע להתמודדות עם המצב הקיים ומנגד לא לתת שום דבר מעשי. בפועל המצב הקיים מוביל לכך שיש מאות אלפי בניינים ישנים בישראל שנמצאים בסכנת התמוטטות, על כל המשתמע מכך.

קריסת הבניין בחולון. צילום מסך
חוסר הוודאות שהמדינה יצרה במהלך הנוכחי, מוביל לכך שהרשויות המקומיות לא ממהרות לאשר פרויקטים של תמ"א 38 והתחדשות עירונית בכלל. אז מה בכל זאת עושים? הרי יש סכנת קריסה ממשית לרוב המבנים שנבנו לפני 60 שנה ויותר. הרשויות בוחרות בפתרון הפשוט, הקל והנוח להן ביותר. הן שולחות מכתב לבניינים המסוכנים ובו מתריעות כי הבניין בסכנת קריסה ויש לחזק אותו על חשבון הדיירים הגרים בו. מיותר לציין שלעיתים קרובות מי שגר בבניינים המסוכנים משויך למעמד סוציו אקונומי נמוך ומבחינתו להוציא עשרות או מאות אלפי שקלים לשיפוץ הבניין זוהי בשורה כלכלית שהוא לא יכול להתמודד עימה.
במקום שהמדינה והרשויות ייקחו אחריות על המצב, הן גוררות רגליים וזה עתיד להסתיים באסון. כפתרון אפשרי ומיידי שניתן לקדם, המדינה חייבת להאריך את תוכנית תמ"א 38 בעוד כ-3 שנים לפחות. הצעד הזה ייתן מרווח נשימה ואפשרות אמיתית לדון בחלופת שקד לתמ"א 38 בצורה מקצועית ועניינית. יש מספר רב של נושאים שהחלופה לא נותנת להן מענה, כדוגמת חוסר הכדאיות הכלכלית לחיזוק בניינים בערי הפריפריה, זמנים מוגדרים לקבלת היתרים להתחלת הפרויקט ועוד.
 
גם אם נצא מנוקדת הנחה שעד אוקטובר הקרוב חלופת שקד תהיה התוכנית האולטימטיבית ותספק מענה מקיף לכל הבעיות הקיימות, ייקח זמן עד שהתוכנית תיושם בשטח. בזמן הזה יהיה ניתן לראות איך מייצרים תקופת מעבר, ומשלבים תוך כדי תנועה את התוכנית החדשה עם התוכנית הקיימת עד למועד מוגדר מראש לסיומה. אבל לסיים תוכנית אחת מבלי שיש תוכנית אחרת שיודעים איך תשפיע על השטח, זהו מחדל שגובל ברשלנות פושעת בייחוד כשמדובר בסכנה לחיי אדם.
 
הגיע הזמן שבשנת 2022 המדינה והרשויות ידעו לעבור בצורה מסונכרנת לטובת האזרחים. זה נכון בכל תחומי החיים ובפרט בתחום הבניה והתשתיות. 
הכותב: יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה