תקשורת ומדיה

משרד התקשורת יבחן: שיטה חדשה למדידת רייטינג וחיוב השקעה בהפקות מקור

ועדת השידורים שהקים השר יועז הנדל, ובראשה חה"כ לשעבר רועי פולקמן, פרסמה קול קורא לגבי שורת שינויים שבכוונתה לקדם. בין היתר, נשקל לחייב ספקי תוכן בינלאומיים להשקיע ביצירה מקומית וליצור מנגנון חדש למכירת זכויות שידורי הספורט
יואב איילון | 
שידורים (צילום freepik)
הוועדה לבחינת אסדרת העל בתחום השידורים שהקים שר התקשורת יועז הנדל, ובראשה עומד חבר הכנסת לשעבר רועי פולקמן (כולנו), פרסמה קול קורא לציבור ולבעלי עניין להביע את עמדתם בנוגע לשורת שינויים שאותם בכוונתה לקדם. מדובר, בין היתר, על השקעות בהפקות ישראליות ע״י גופים חדשים, ריסון עלויות בשידורי הספורט ושינוי שיטת מדידת הרייטינג.
הוועדה מתכוונת לבחון את הרגולציה בתחום היצירה המקומית והפקות המקור. בכוונת הוועדה תבחן את השינויים שחלו לאורך השנים  בחובת והיקף ההשקעה הכולל בהפקות מקור, ותדון בגובה היקף ההשקעה הרצוי ועל פי איזה קריטריונים תיבחן עמידת הגוף בחובה. זאת, ברקע השינויים בטכנולוגיות השידורים וכניסת שחקניות חדשות לתחום דוגמת פרטנר, סלקום וענקיות הסטרימינג הבינלאומיות דוגמת נטפליקס ואמזון פריים, שאינן מחויבות בהשקעה בהפקות מקומיות.
בקול הקורא מצוין כי כניסת השחקניות החדשות גרמה לשינוי בחלוקת ההכנסות בין השחקניות הפועלות בכבלים ובלוויין ובין אלו הפועלות על גבי האינטרנט וכתוצאה מכך, היקף ההכנסות של הגופים המחויבים בהשקעה בהפקות מקור הצטמצם. הוועדה תבחן אם וכיצד יש להטיל חיוב השקעה בהפקות מקור גם על אותן חברות, ללא קשר לטכנולוגיה שבה מועברים השידורים.
נוסף על כך, בכוונת הוועדה לבחון את אסדרת שידורי הספורט. המאפיינים הייחודיים של תכני הספורט, לצד מנגנון רכישת הזכויות בהם, יוצרים פוטנציאל לפגיעה אפשרית בתחרות, מסבירים בוועדה בראשות פולקמן. כיום, זכויות שידור הספורט בישראל מוחזקות בידי שלושה גופים – ערוץ הספורט, וואן וצ'רלטון – והעלייה במחירי זכויות השידור העלתה בתורה את מחירי המנוי לערוצי הספורט.

שר התקשורת יועז הנדל וח"כ לשעבר רועי פולקמן. צילום: פייסבוק
בהתאם לכך, נשקלת בחינה של מנגנון מכירת זכויות השידור בין בעלי זכויות השידור לערוצי הספורט ומפיקי שידורים, ובין ערוצי הספורט לפלטפורמות השידור. כמו כן, מעוניינים לקבוע הסדר שיחייב את מפיקי השידורים ואת ערוצי הספורט למכור את הערוצים לפלטפורמת שידורים אחרת.
עוד ייבחן קביעת איסור לשידור תכני ספורט בבלעדיות על כלל פלטפורמות השידור, גם אם אינן פועלות מתוקף רישיון או היתר, וכן קביעת היקף נגישות למשדרי ספורט בעלי חשיבות. המשמעות עשויה להיות הוזלה משמעותית של מחירי חבילות הספורט עבור הצרכנים.
במסמך מוסבר גם כי מדידת הרייטינג בערוצי הטלוויזיה נעשית באמצעות ועדת המדרוג שנמצאת בשליטת הגופים המסחריים. על המדידה נטען כבר זמן רב שאינה אמינה ושהיא מוטה לטובת הערוצים הגדולים. לכן, בכוונת הוועדה לדון בקביעת סטנדרטים חדשים למדידה, הכוללים יותר שקיפות ומתאימים לשינויים המתבצעים בשוק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה