בארץ

הדרמה בכנסת: שני סעיפים ראשונים של הרפורמה עברו בקריאה ראשונה

שני הסעיפים הראשונים של המהפכה המשפטית עברו הלילה בקריאה ראשונה ברוב של 63 מול 47: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ומניעת התערבות בג"ץ בחוקי יסוד. ח"כ ליברמן החרים את ההצבעה ותקף: "חוקים לא לגיטימיים"
מערכת ice | 
מליאת הכנסת (צילום מסך ערוץ הכנסת)
המהפכה המשפטית יצאה לדרך: בתום שעות ארוכות של דיון, אישרה הלילה (בין שני לשלישי) הכנסת בקריאה ראשונה את שני תיקוני החקיקה הראשונים - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ושלילת יכולת בג"ץ לפסול חוקי יסוד.
ההצעה הראשונה שעברה במליאה קובעת שהוועדה לבחירת שופטים תורכב משלושה שרים (בהם שר המשפטים), שלושה שופטים כולל נשיא בית המשפט העליון ועמו שני שופטים בדימוס שימונו בהסכמת שר המשפטים ונשיא העליון. להם יצטרפו שלושה ח"כים בהם יו"ר ועדת החוקה ועמו ח"כ מהקואליציה וח"כ בודד מהאופוזיציה.
בנוסף, מבקשת הצעת החוק להחזיר את הרוב הרגיל לוועדה, כך שלא יהיה צורך עוד ברוב של 7 מתוך 9. בפועל, הצעת החוק קובעת שלממשלה יהיה רוב אוטומטי של לפחות חמישה חברים מתוך תשעה.

ההצעה השנייה שאושרה מבטלת את הביקורת השיפוטית של בג"ץ על חוקי יסוד. 63 ח"כים הצביעו בעד הצעות החוק, 47 התנגדו. סיעת ישראל ביתנו החרימה את ההצבעה. בזמן ההצבעה, חברי האופוזיציה צעקו לכל תומך "בושה", וקראו יחד "נגד" עם הקראת שמו של כל חבר אופוזיציה.
 
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן פרסם: "כרגע יצאנו מאולם המליאה כדי לא להיות שותפים ולא לתת לגיטימציה להצבעה לחוקים הכי לא לגיטימיים. אנחנו לא עשינו מהומה, אנחנו לא רוצים לפגוע בכבודה של הכנסת. להשתולל באולם המליאה זה לא לפגוע בקואליציה, אלא לפגוע במעמדה של כנסת ישראל. אנחנו חושבים שעצם ההצבעה, גם הצבעה נגד היא מתן לגיטימציה לתהליך שאינו לגיטימי. אני מקווה שהקואליציה עד סוף השנה לא תתקיים".
שר המשפטים יריב לוין אמר לאחר אישור הסעיפים: "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף לאחר ההצבעה: "חברי הקואליציה, ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בביטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה