בארץ
לקראת שבת: כך אהבה יכולה לפרק בקלות מערכות יחסים
מה הוא הגורם מספר אחד לאחוזי הגירושין הגדלים מידי שנה? כל הסיבות שעולות על דעתכם הם כנראה רק הסימפטומים. המפלצת מפרקת הבתים היא: האהבה
אהבה היא מתנה, אבל רק אם היא נשארת אמצעי, אחרת היא תחליף את המטרה האמיתית בה התאהבנו. הרגש הוא כמו מנוע, הוא מקדם אותנו אל המטרה, אבל כשהמנוע הופך להיות המטרה לא נתקדם לשום מקום.
במאה השנים האחרונות מחנכים אותנו לחפש אהבה, וזה אומר שאנחנו יוצאים למסע בעקבות עצמנו כי האהבה היא שלנו. כשבן הזוג הופך לאמצעי, לא פלא שבהזדמנות הראשונה שהוא לא מספק את הסחורה, לא מהססים להחליף אותו.
הרעיון הזה הוא אחד מכיווני המחשבה האדירים שאפשר למצוא בספר שהקדים את זמנו, ספר 'התניא', שהיום - כ"ד בטבת - אנו מציינים את יום פטירת מחברו (ועשרות ספרים נוספים) רבי שניאור זלמן, מייסד חסידות חב"ד.
על פי אותו היגיון של שימוש נכון ברגש, קובע 'בעל התניא' שיהדות המבוססת על חוויה רגשית, משמעותה סגידה לעצמנו, אפשר להתרגש מתפילה ומיד אחר כך להתרגש מפיצה משפחתית. כשאנחנו המרכז, והרגש הוא המטרה, אין משמעות לשאלה האם זה נדרש או טראש. העיקר שזה מטלטל לי את הלב. ככה לא בונים מערכת יחסים עם אלוקים.
הפתרון, קובע רבי שניאור זלמן, הוא לזכור שאלוקים הציב את המוח מעל הלב שלנו - רמז לכך שרק רגש המנוהל על ידי השכל שמעליו יביא תועלת. או כפי שאומרים אצלנו; "אנחנו לא מתחתנים עם מי שאנחנו אוהבים, אנחנו אוהבים את מי שהתחתנו איתו". כשאתה מחליט מה לאהוב, זה אומר שההמטרה ברורה לך, אז גם ביום שהאהבה תחלש, לרגע זו לא עילה לפרק את הקשר (עם בן הזוג, או עם אלוקים).
לכן בספריו הרבים, מציע 'בעל התניא' לאנשים להכיר את הבורא ולהבין כמה שיותר את היהדות שלנו, כדי לפתח רגש אמיתי כלפיה, ולא רק חוויה שתתחלף מהרה בחוויה אחרת, מכאן שמה של שיטתו ״חב״ד״, חכמה בינה ודעת. שכל המנהל רגש. נדמה שהספר הזה שנכתב בשנת 1796, רלוונטי היום מאי פעם. כשמנסים להציף אותנו רגשית בכל נושא, חשוב לזכור שקצת שכל לא יזיק, קצת חב"ד יעשו לכולנו רק טוב.
עוד ב-
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה