בארץ

משכורות המחבלים והבנק שעל הכוונת: חיזבאללה יאבד חצי מיליארד דולר?

המערכת הבנקאית של ארגון הטרור מונה 31 סניפים ברחבי המדינה, מחזיקה בהיקף הלוואות שמגיע לחצי מיליארד דולר ומאתיים אלף לקוחות. כעת היא עלתה על הכוונת של צה"ל
מערכת ice | 
חיזבאללה (צילום shutterstock)
המערכת הכלכלית של ארגון הטרור חיזבאללה נשענת על בנק אל-קרד אל-חסן, הממוקם בלבנון, והעומד כעת במוקד תשומת הלב של צה"ל וכוחות הביטחון. הבנק, שהוקם בשנת 1982 ומחזיק ב-31 סניפים ברחבי המדינה, מתמודד עם עלייה בלחץ מצד המערכת הביטחונית בעקבות החשדות שהוא מממן את פעילות חיזבאללה.
חיזבאללה רואה בבנק כ-"אגודה" לשירות הציבור, אך מתנגדיו טוענים שהבנק מחזק את מעמדו של הארגון כישות השלטת בלבנון ופוגע במערכת הבנקאית ובמוסדות השלטון. נכון לשנת 2016, הבנק נמצא תחת סנקציות בינלאומיות, ועם זאת, הוא מצליח לנהל פעילות ענפה, המונה מעל 200,000 לקוחות והיקף הלוואות שמגיע לכדי חצי מיליארד דולר.
באתר האינטרנט של הבנק נטען כי מטרתו לסייע לאזרחים על ידי מתן הלוואות במגוון תחומים, ללא הבדל דת או רקע. "אנו פועלים להעצמת רוח השיתוף והסולידריות בחברה", נכתב באתר, זאת במטרה להציג אותו כגוף לגיטימי. 
עם זאת, על פי דו"ח מכון "עלמא" לחקר אתגרי הביטחון, הבנק נחשב לאחד ממקורות המימון המרכזיים של חיזבאללה. צה"ל מציין כי הבנק פועל כרשת כלכלית המאפשרת לארגון לנהל כספים בסכומים עצומים, עם מאות טונות של זהב והכנסות משמעותיות.

בתגובה לכך, הודיע צה"ל על תוכניות לבצע מהלומות נרחבות על חיזבאללה, במיוחד ברובע הדאחייה בביירות, במטרה לפגוע בבנקים ובמימון של הארגון. הודות לכספים שהתקבלו מאיראן והוסרו על ידי מזוודות בסוריה, מדובר בסכומים הנעים בין מאות למיליארד דולר בשנה, המיועדים בעיקר לשכר העובדים ולתשתיות צבאיות.
חיזבאללה, שנחשב למעסיק החזק והעשיר בלבנון, מציע שכר חודשי של כ-500 דולרים לפעיליו, בזמן שהמדינה מתמודדת עם משבר כלכלי חמור מאז 2019. הבנק, על סניפיו וכספומטיו, מהווה את עמוד השדרה הכלכלי של חיזבאללה, כשכל העודפים הכספיים מצויים במזומן ובזהב.
המתיחות הגוברת והלחצים שמופעלים על הבנק מסמלים את הצורך הגובר במאבק נגד המימון של חיזבאללה, והמאמצים לשבש את זרימת הכספים לארגון, עשויים לשנות את מאזן הכוחות בלבנון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה