בארץ

"המצב חייב חשיבה אחרת": לראשונה בתולדותיו צה"ל נעזר במגזר הפרטי

יותר משנה של לחימה הובילה לשחיקה משמעותית בכלים הקרביים של צה"ל. לאחר שבצבא לא עמדו בעומס עבודות השיקום של הכלים במשרד הביטחון הוחלט שלראשונה בתולדות צה"ל הכלים יועברו גם לחברות ביטחוניות בשוק הפרטי
מערכת ice | 
מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג)
למעלה משנה של מלחמה השפיעה רבות על הכלים הקרביים והמשוריינים של צה"ל שרשמו שחיקה משמעותית. בעקבות הצורך הדחוף בשיקום הכלי הרק"ם (טנקי מרכזה, נמרים, איתן ואחרים), לראשונה בתולדות צה"ל הטיפול בכלים שהיה עד עכשיו באחריות מרכז השיקום והאחזקה של צה"ל (מש"א), יועברו גם לתעשיות הביטחוניות הישראליות מהמגזר הפרטי.
משרד הביטחון, באמצעות מנה"ר (מינהל הרכש), מתכוון להוציא מכרז ראשון בתחום שיקום והרכבה של רכבים צבאיים בחודשים הקרובים, כך על פי הפרטים שפורסמו לראשונה ב-Ynet. בנוסף, משרד הביטחון נמצא בהתייעצות עם צה"ל האם להעביר חלק מייצור הרק"ם, שמתבצע כיום על ידי מש"א, לתעשיות מקומיות.
נכון לעכשיו, כל נושא שיקום והחזרה לכשירות של הכלים הצה"ליים מתבצע במש"א, המייצרת גם את טנק המרכבה. שיטת העבודה הנוכחית כוללת שימוש בקיטים שמגיעים בעיקר מארה"ב, באמצעות כספי הסיוע. עם זאת, בעקבות המלחמה הנמשכת, נוצרה שחיקה גבוהה מאוד של רכבים משוריינים, אשר זקוקים לתחזוקה ותיקונים כדי לשמור על רצף פעילות מבצעית. העומס על מש"א עלה, והחברה החלה להעסיק פנסיונרים אנשי מקצוע לשעבר שיתנדבו לסייע בעבודות.
עם סיום הלחימה, יידרש צה"ל להחזיר לכשירות מלאה את כל הרק"ם, מה שמוביל את משרד הביטחון למסקנה שהיקף המשימה דורש שיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים, כמו תעשיות ישראליות שייקחו חלק בתהליך.
גורם במשרד הביטחון, התייחס לפרטים וציין כי: "עד כה לא הייתה לנו תעשייה לשיקום והרכבה. צרכי ההצטיידות המוגברים של צה"ל והצורך בשיקום הכלים הקיימים חייבו אותנו לחשיבה אחרת".
המלחמה חידדה את הצורך העצמאות בכל נושאי האספקה לצה"ל, במיוחד לאור הקשיים בהשגת חימושים וציוד מחו"ל. חברות ישראליות כמו תעשייה אווירית, תעשייה צבאית ואלביט הכפילו ואף שילשו את כושר הייצור שלהן, וזאת בעקבות התחייבות צה"ל לשמירה על רצף הזמנות גם לאחר סיום הלחימה.
התעשיות הרלוונטיות למכרז יכללו תעשיות כבדות בתחום המתכת, כמו מספנות ישראל, עשות אשקלון, אלתא ונידקו, אשר כבר ערכו שיחות מקדימות עם משרד הביטחון על הכנתן להשתתף במכרז ולבצע השקעות מתאימות בציוד.
משרד הביטחון, בניסיון לעמוד בהגברת הביקוש לציוד צבאי ובתוך כך בשיקום רכבי הקרב, מתכוון לשלב את הידע והניסיון של התעשיות הישראליות, דבר שיכול להוות שינוי משמעותי בדרך שבה צה"ל מתמודד עם אתגרים בתחום הלוגיסטיקה והתחזוקה של רכבים צבאיים. המהלך עשוי לא רק לחזק את תעשיות הביטחונית בישראל אלא גם לספק מענה מהיר ויעיל לצרכים המשתנים של צה"ל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה