בארץ

אלון שוסטר בראיון: "לא נהיה שותפים לגורמים קיצוניים"

המצב בצפון: "לחשוב רחוק, לא תגובתית" פתיחת התקציב "שר אוצר שהתעשת מאוחר ומינוי סער "לא הזמן לבדיקה להתאמתו לתפקיד", ומגלה "נתמוך בכל צעד נכון של הממשלה" למה מחירי הפירות יקרים, ומה קורה עם שיקום חבל תקומה. ח''כ אלון שוסטר עונה על הכל בראיון חד
דורון בלוך | 
אלון שוסטר (צילום עודד קרני לעמ)

חבר הכנסת אלו שוסטר מהמחנה הממלכתי, חבר בוועדת הכלכלה יו''ר ועדת המשנה לשיקום חבל תקומה, וכמי שכיהן בעבר כשר החקלאות וכסגן שר הביטחון, וכן כראש המועצה המקומית שער הנגב, מתאר בשיחה עם ice כיצד רוב הבעיות נובעות מחוסר חשיבה אסטרטגי לטווח הארוך, ומסביר מה קרה פה בעשור האחרון שהשתנה כל כך בתפיסה הלאומית.

אנחנו נמצאים בנקודת זמן מאוד מיוחדת ביחס לגזרה הצפונית. איך צריך לפעול כעת?
"צריך לחשוב רחוק, אסטרטגי, ולא תגובתית" עונה ח''כ שוסטר "גנץ ואיזנקוט כבר אמרו שבקבינט מונעים דיון אסטרטגי, זה לא מקרה שרק עכשיו החזירו את השבת מפוני הצפון לביתם למטרות המלחמה, ולא כבר לפני חצי שנה" ומוסיף לתאר "אנחנו מכניסים את הראש מתחת לגליוטינת האסטרטגיה האיראנית, של התכתשות במלחמת התשה רב זירתית".

 

אתה תומך במהלך של שר האוצר סמוטריץ' בהגדלת התקציב?
 

"לגיטימי לפתוח את התקציב ולבצע התאמות. הבעיה היא בחוסר לקיחת האחריות בחודשים שעברו" אומר שוסטר אך מסייג "אנחנו נשתף פעולה, אבל יש צורך בשקיפות והוגנות. וכל שקל שילך למקומות לא ראויים, ואף ייפגע במאמץ הישראלי, שימנע את הגדלת הפריון ויכולתנו העתידית לעמוד במשימות הלאומיות הוא פסול".

"לא צריך להיכנס להלם. אם אנחנו כתוצאה מכך שסינוואר תקף אותנו, נפגע בשירות הרפואי או החינוך הציבורי - אז לא הבנו את העניין. אם נגיע למצב שגם במרכז וגם בפריפריה יהיה פחות כיף לחיות, יותר מבוזבז ופחות איכות, פחות אנשים שילמדו, עיין ערך השירות המשותף ולימודי הליבה וכו'. אלו שאלות גדולות שצריך ענות עליהן, ואני לא רואה צעידה לכיוון הזה. אני רואה שר אוצר שהתעשת מאוחר. ורואה משרד אוצר שינסה בהתקפת מצח לנצל את הטראומה הלאומית כדי להוביל לכיוונים שאני מעריך שיהיו רעים לעם ולחוסן הלאומי".
 


עוד מוסיף ח''כ שוסטר לקשר את התקציב לעניין המלחמה ומתייחס בכך לאפשרות של שליטה ישראלית ברצועת עזה "אנחנו לא כל יכולים. לא מבחינה צבאית, בינלאומית, וכלכלית. זו אחת הסיבות שצריך לדרג את המאמצים. וכדי לא להסתבך בהוצאות כלכליות בלתי אפשריות, אנחנו לא צריכים לקחת אחריות אזרחית על 2 מליון אזרחים בעזה, ולא יכולים לשאת משא של מלחמה עצימה בחמש זירות".

אתה מרוצה מהתנהלות הממשלה לשיקום חבל תקומה?
"כבר שבוע לאחר פרוץ המלחמה ישבתי אצל משה אדרי (ראש מנהלת התקומה באותה עת), והתחלנו לגלגל את נושא חבל תקומה. וכבר נעשו הצעדים הראשונים הנכונים. של מנהל, תקציב, וחוק" מספר ח''כ שוסטר "אבל החוק לא מתקדם, חלקו מוקפא לחלוטין, וחלקו הגדול בסכנת שימוש, כי אדרי סיים את תפקידו, ואין מנהל שמחליף אותו, כך שאין אופציה לקבלת החלטות. הכסף לפיתוח עדיין מחכה להחלטות ממשלה. שזה כסף שצריך ללכת לדמוגרפיה, לשיכון ולחקלאות". כמו כן מוסיף להעיר על התנהלות שיקום הצפון "בצפון בכלל אין ניהול. יש מינוי על מישהו שספק אם הוא קיים. הרשויות והג'וינט מנהלים הכל לבד".

ח''כ שוסטר בנטיעות עם חברי כיתת כוננות קיבוץ ארז, על הגבול.      קרדיט דוברות

היית סגן שר הבטחון, מה שעתך על המהלך של פיטורי גלנט ומינוי סער?
"צעד מעוות. זו פגיעה קשה בדימוי הירוד ממילא של הפוליטיקה. מילה זו לא מילה. הרמייה והולכת השולל מתבטאות בצעד הנלוז והרע הזה היא פוגענית. אנחנו נמצאים אולי ערב מלחמה, סער הוא אומנם איש עם ניסיון. אבל זה בוודאי לא הזמן לעשות ניסיון ובדיקה האם הוא מתאים לתפקיד הזה. ויותר מזה, העובדה שרה''מ ממשיך לא להסתדר עם שרי הבטחון שלו, מעידה שיש לנו בעיה עם האדם, שהוא חסר יכולת לשתף פעולה עם האנשים איתם הוא עובד, אפילו שהוא מינה אותם. זה מעיד על התיעדוף שלו, על האינטרסים האישיים בזמן משבר אקוטי".

 

לאחרונה עלו קולות הקוראים לממשלת אחדות. אתה בעד?

כמו שאמרנו כמפלגה, יש לצאת לבחירות לממשלת אחדות לאומית בהובלת גנץ.

 

לצאת לבחירות בתוך מלחמה זה מהלך נכון?

"כן בהחלט. עשינו זאת מיד אחרי פרוץ מלחמת כיפור, ועשינו זאת עכשיו לרשויות עם קלפיות לחיילים בתוך עזה" הוא עונה בפשטות ומחדד את הצורך בכך "זה לא רק להקדים בחירות, זה לומר לעם: עברה שנה, היינו צריכים להיות כבר במקום אחר. מפקדי הבטחון יסיימו את תפקידם, זה ברור. והם אמרו והם יעשו את זה. הדרג המדיני צריך להעמיד את עצמו למשפט הציבור".
עוד הוא מוסיף בסיוג על כך "כמובן שצריך ועדת חקירה ממלכתית, שתעשה את בדק הבית וחשבון הנפש הלאומי. לא נהיה עלה תאנה לאף אחד. ובוודאי שלא נהיה שותפים לגורמים קיצוניים שרוצים להתיישב ברצועת עזה בעתיד הקרוב".

 

כיהנת כשר החקלאות בעבר, איך הגענו למצב כיום בו מחירי הירקות והפירות נוסקים, לעיתים לעשרות שקלים לקילו, ופירות כבר נחשבים למותרות שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו?

"זהו כשלון נורא של מדיניות הממשלה במעל העשור האחרון. ממשלות שלא חתרו לדבר אחד בסיסי - שוב העיקרון האסטרטגי, של ייצור מקומי. ההשקעה בייצור כחול לבן. במשך שני דורות זה היה האתוס המוביל שלנו כעם, כתנועה ציונית. אנחנו עם של עובדי אדמה. חלקנו לפחות. אנחנו מוקירים את עובדי האדמה, מייצרים חלקים גדולי מהאוכל שלנו כאן, ומשקיעים בזה, במחקר פיתוח וסיוע". 
 

"אנחנו מובילים מים מהכנרת. אם היום היינו צריכים לבצע את מהלך המוביל הארצי זה לא היה קורה בטח. היו משיתים על החקלאים מחירים שהם לא היו עומדים בהם" הוא סובר במרירות וטוען "צריך לייצר פה את המזון, ולהשלים בייבוא. לחשוב שאפשר להסתמך על ייבוא זו מחשבה נאיבית קודם כל כלכלית, וכן פוגענית כלפי החקלאים".

"לכן מה שצריך לעשות זה לחזק את הכלכלה המקומית, ולהראות לצעירים שיראו את עתיד בחקלאות. וזה מאוד פשוט, על ידי השקעה בחקלאים כמו בארה''ב ובאירופה, הורדת מחירי המים והשקעה במחקר ופיתוח" מסיים ח''כ שוסטר את דבריו וחותם באמירה "לא פשוט ליישם זאת, אך אני מקווה ששר החקלאות הנוכחי מבין זאת, ואנחנו נתמוך בכל צעד נכון של הממשלה הזו".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה