בארץ

עומסי חם כבדים וחוסר בהצללה: איך ישראל תתמודד עם משבר האקלים?

אין זה סוד כי החורפים מתקצרים והקיצים נהיים יותר ויותר חמים. בשביל להתמודד עם המצב, ח"כ יוראי להב-הרצנו הגיש הצעת חוק שתדאג להצללה של לפחות 50% מהמרחב הציבורי בישראל. מה אחוז ההצלה כיום, ועד כמה היא משמעותית להורדת עומס החום?
מערכת ice | 
עומס חום כבד (צילום shutterstock)
כולנו מרגישים את זה, הולך ונהיה כאן חם יותר. ההתחממות הגלובלית נותנת אותותיה כבר שנים, וחוקרים מזהירים כי עוד כמה עשרות שנים ערים ברחבי העולם צפויות להתחמם עד 4 מעלות צלזיוס, במידה ולא ייעשו שינויים קיצוניים ביחס לזיהום האוויר. הצעת חוק חדשה שהוגשה על ידי יוראי להב-הרצנו ממפלגת יש עתיד, מבקשת לדאוג להצללה של לכל הפחות 50% מהמרחב הציבורי הפתוח בישראל, בדגש על הדרכים והאזורים המרכזיים.
ע"פ בדיקה שנערכה בעבר על ידי המרכז למיפוי ישראל בעקבות אותה החלטה, נמצא כי רק כ-0.25% מרחובות ישראלים מוצללים כהוגן (לפחות כ-50% הצללה). רק ב-7.6% מהרחובות יש הצללה בינונית (שהיא בין 20% ל-50%), וביתר הרחובות קיימת ההצללה נמוכה, או שאינה קיימת בכלל.
ע"פ התוכנית המוצעת, לתוכניות הבנייה יצורפו מסמכים מקצועיים אשר יבדקו את כמות הצל הקיימת בכל אחד מהמרחבים הציבוריים בישראל, ואת מה שניתן לעשות בכדי להשיג כמה שיותר הצללה באופן קבוע. הדגש העיקרי הוא על הצללה טבעית, למשל באמצעות עצים, אשר יכולים להוריד את הטמפרטורה אף ב-5 מעלות. כמו כן, חשוב להזכיר כי בשנת 2022 הממשלה אישרה תוכנית עבור קירוי והצללה של מרחבים רבים, אלא שהדבר לא הוגדר בתור חוק, ולכן הוא אינו מחויב לביצוע בפועל. המשמעות היא שהצעת הממשלה היא אכן חשובה, אך לא מומשה, ולכן אין לה משמעות פרקטית.
כפי שנכתב ב-ynet, ח"כ יוראי להב-הרצנו הדגיש את חשיבות החוק, והוסיף: "הצללה של המרחב הציבורי היא קריטית בעידן של שינויי אקלים. העתיד יהיה יותר חם. יהיו יותר תופעות של איי חום עירוניים, והטמפרטורה במרחב העירוני צפויה להמשיך לעלות. זה משליך על היכולת של בני האדם לשהות באותם אזורים. הצללה אמורה לחזק את החוסן החברתי והכלכלי של הציבור".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה