משפט

פרידה קאלו לא תשמש כסימן מסחרי: רשם הפטנטים בקביעה מפתיעה

ויכוח על סימן מסחר בין שתי מסעדות באילת הביא לקביעה של רשם הפטנטים כי אין לעשות שימוש בדמותה של פרידה קאלו כסימן מסחרי - כך זה התרחש
מערכת ice | 
ויכוח על סימן מסחר בין שתי מסעדות באילת הביא לקביעה של רשם הפטנטים כי אין לעשות שימוש בדמותה של פרידה קאלו כסימן מסחרי.
הכול החל כאשר חברה העוסקת בשירותי הסעדה ומפעילה עסק באילת בשם "טורטה לוקה" לממכר אוכל מקסיקני, ביקשה לרשום סימן מסחר בו מופיעה דמותה של קאלו. התנגדה לכך חברה נוספת מהעיר, שעוסקת גם היא באוכל מקסיקני, ולה סימן המסחר "טורטה". בהתנגדות לרישום הסימן העלתה המתנגדת מספר טענות, בהן הטענה כי מבקשת הסימן עושה שימוש פסול ואסור בדמותה של פרידה קאלו, בניגוד לפקודת סימני המסחר.
הסימן המבוקש לרישום הציג את דמותה של פרידה קאלו, אומנם לא בתמונה אלא באיור. תחילה ניסתה המבקשת לטעון כי לא מדובר בדמותה של קאלו, וכי הזכויות בדמותה של פרידה קאלו פקעו, אך במסגרת החקירה הנגדית הודתה לבסוף המבקשת כי אכן מדובר בדמות האייקונית.
על כן, הרשם החליט כי דמותה של האומנית אינו כשיר לרישום לאור פקודת סימני המסחר, הקובעת שלא ניתן לרשום סימן שיש עליו תמונתו של אדם, זולת אם נתקבלה הסכמתו של הנוגע בדבר, ואם היא תמונתו של אדם שמת – בהסכמת שאיריו, אלא אם יש טעם סביר שלא לבקש הסכמה.
בהחלטה הרשם סקר את החקיקה והפסיקה על שימוש בדמותו של אדם בתחום סימני המסחר, ולבסוף לאור ההתרשמות מהאיור ומההודאה של המבקשת כי אכן המדובר בדמותה של פרידה קאלו, נדחה הסימן המדובר מרישום ולמבקשת נפסקו הוצאות משפט בסך 25,000 שקל.

עו"ד אורן מנדלר. קרדיט: מיכל לוצאטו
רשם הפטנטים, העיצובים וסימני המסחר קבע בתחילת אפריל: "לא מצאתי תמיכה עובדתית או משפטית כלשהי לטענת המבקשת כי תמונתה של פרידה קאלו היא בנחלת הכלל ו׳כל הרוצה ליטול יבוא ויטול׳״. ייצגו את המתנגדת עורכי הדין אורן מנדלר וקובי אגר, מפירמת לוצאטו את לוצאטו, מקבוצת לוצאטו.

עו"ד קובי אגר. קרדיט: מיכל לוצאטו
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה