משפט

"זורים חול בעיני הציבור": הסערה סביב תקיפת השר בן גביר

"זורים חול בעיני הציבור":  לפני פחות משבועיים, צעירה נעצרה על ידי המשטרה בחוף הים בתל אביב לאחר שזרקה חול אל עבר השר איתמר בן גביר. הפרשה מציגה באופן נראה לעין שורה של כשלים ברשויות האכיפה בישראל 

עו"ד עמרי לשם | 
איתמר בן גביר (צילום פלאש 90/ חיים גולדברג, יוסי אלוני)
סערת זריקת החול לעבר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הכילה בתוכה קצת מהרבה מאוד דברים שאנחנו חווים בישראל לאורך השנתיים האחרונות: פרובוקציות, הקצנה, אי ידיעת החוק, אי אכיפת החוק, וואטאבאוטיזם (כשל לוגי המנסה לדחות את טענת היריב על ידי האשמתו בטיעון שאין קשר בינו לבין הנושא המדובר, כדי לחמוק מהביקורת המקורית).  
ראשית, הסוגייה המרכזית מהפן הפלילי שבו אני עוסק, היא מהי הסיבה שהצדיקה את המעצר או בשפה המשפטית: מהי עילת המעצר. על מנת להוציא לפועל את מעצרה של נועה גולדנברג בשל זריקת חול, לכאורה, לעבר השר, היה צורך להראות כי נשקפת מנועה מסוכנות שאין אפשרות לשלול אותה אלא במעצר, או להראות שיש חשש שנועה תברח מאימת הדין, או שנועה תשבש מהלכי חקירה.
 
למשל תגרום לעוברי אורח שראו את המקרה להעיד לטובתה, או שהעבירה חמורה ביותר ונעברה ממש כעת ומצדיקה מעצר כדי למנוע את המשך הפשע. שוטר היה יכול לעצור את נועה גם אילו עברה בפניו עבירה מרשימה סגורה של עבירות, שזו לא אחת מהן. לא צריך להיות משפטן רב ניסיון כדי להבחין שאף אחת מהעילות לא התקיימה

מה קורה במצב שבו לכאורה הותקף שר בממשלת ישראל על ידי פלונית או אלמוני - אין אפשרות לעצור אותו? אז במקרה הזה היה פשוט צריך לעכב אותה, לחקור אותה ולשחרר אותה לדרכה, לכל היותר בתנאים מגבילים בסיסיים.

כמו למשל, הרחקה ממקום מסוים והתחייבות להתייצב לעוד חקירות במידת הצורך. אגב, אילו היו מעכבים אותה והייתה מתנגדת לעיכוב, הייתה במקרה זה "עילת מעצר". מאחר שלא הייתה עילת מעצר, השופט שדן במעצר בהזדמנות הראשונה, לא האריך את המעצר. הוא פשוט לא מצא עילה שמצדיקה זאת.

הטיעון העיקרי שאני שומע מנגד, שמספק לכאורה הצדקה למעצר, הוא אותו עבריין שזרק נעליים לעבר נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת דורית בייניש ונגזרו עליו עונש מאסר של שנתיים. מעבר לעובדה שחומרת העבירה שונה בתכלית, ושם השופטת נפגעה ממש והאירוע כולו ביזה את בית המשפט באשר הוא בית משפט, העונש שספג זורק הנעליים היה לאחר שנוהל הליך שלם שבסופו נמצא אשם ועונשו נגזר על סמך שיקולים רבים.


עו"ד עמרי לשם, צילום: איליה מלניקוב


משטרת ישראל שוכחת לא אחת שמעצרים אינם עונש ואין אפשרות שישמשו כעונש. פשוט כי למשטרה אין סמכות לתת עונש. מעצרים מתבצעים רק כאשר ישנה עילה והמעצר יוארך או יבוטל על פי החלטת שופט, אם חלפו 24 שעות מרגע המעצר, לכל היותר.

הכותב עו"ד עמרי לשם עוסק בדין הפלילי ובייצוג חשודים בעבירה ראשונה
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה