משפט

נהג קיבל פיצוי של כ-180 אלף שקל לאחר שגרם לתאונה: זו הסיבה

לאחרונה נחשף פסק דין על שליח פיצה שנהג ללא ביטוח חובה בקטנוע של בעל העסק וגרם לתאונה בה נפצע ברגלו. על פי חוק, במידה והנהג אשם בתאונה והרכב בו נהג לא היה מבוטח בביטוח חובה, הוא לא יזכה לפיצוי. אם כך קובע החוק, מדוע בית המשפט פסק כי קרן קרנית תשלם לו פיצוי של כ-180 אלף שקלים?

עו"ד אריה שילאנסקי |  1
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
לאחרונה פורסם פסק דין על שליח פיצה בן 17 שנהג ללא ביטוח חובה בקטנוע של בעל הפיצריה וגרם לתאונה בה נפצע ברגלו. על פי חוק, במידה והנהג אשם בתאונה והרכב בו נהג לא היה מבוטח בביטוח חובה, הוא לא יזכה לפיצוי. אז איך בכל זאת בית המשפט פסק כי על קרן קרנית, קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים שהקימה המדינה למקרים של תאונות ללא ביטוח חובה, תשלם לו פיצוי של כ-180 אלף שקלים?
קרנית טענה בבית המשפט כי על פי החוק הוא נהג ללא ביטוח והיה אשם בתאונה ולכן לא מגיע לו פיצוי.  בעל הפיצריה (ובעל הקטנוע) טען מצידו כי השליח ידע שלקטנוע אין ביטוח חובה. לבסוף, בית המשפט השתכנע שהשליח הצעיר, נהג חדש, לא האמין שבעל הפיצריה ישלח אותו לעשרות שליחויות ביום בקטנוע לא מבוטח תוך סיכון חייו שוב ושוב ולכן קבע כי על קרנית לשלם הפיצוי.
חשוב לציין, גם כאשר קרנית מפצה את הנהג ואת כל נוסעי הרכב השני או הולכי רגל שהיו מעורבים בתאונה, היא תתבע בהמשך את בעל הפיצריה על כך שהיה אחראי לבטח הקטנוע המעורב בתאונה, בביטוח חובה, ותדרוש ממנו "לשפות" אותה על הפיצוי ששילמה לשליח בתוספת הוצאות משפט, שכר טרחת עורך דין ואגרות.
ומה היה קורה עם השליח לא היה אשם בתאונה אלא נהג הרכב השני היה אשם בתאונה? במקרה כזה השליח היה תובע פיצוי מביטוח החובה של הרכב הפוגע. חשוב לציין כי למרות החובה בחוק לבטח רכבים בביטוח חובה, חברות הביטוח מסרבות לא פעם לבטח בעלי כלי רכב דו גלגליים בגלל הסיכוי הסטטיסטי הגדול שיהיה מעורב בתאונה וגם לא מעוניינת לבטח נהגים שהיו אשמים בתאונות רבות.
לכן הוקמה חברת הפול, המאגר הישראלי לביטוח רכב המחויב לבטח כל רכב, אם כי כמובן שפוליסות הביטוח של הפול הן מאוד יקרות ביחס לפוליסות של חברות ביטוח אחרות.
ובהיעדר ביטוח חובה, מי יפצה הולך רגל שנפגע בתאונה. גם כאן בהיעדר ביטוח חובה של הרכב הפוגע, קרן קרנית תפצה אותו והקרן תתבע "שיפוי" מבעל הרכב שפגע בהולך הרגל. במקרה של תאונת פגע וברח קרנית נכנסת אף היא לתמונה כי אם לא ידוע מי פגע בהולך הרגל המשמעות שאין פוליסת חובה אותה ניתן לתבוע.  
לצד סוגיית הפיצוי חשוב לציין כי נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית והנהג ייתבע בבית הדין לתעבורה. אני ממליץ אישית לא לנהוג או לנסוע ברכב ללא ביטוח חובה גם אם אתה אופנוען ופוליסת ביטוח החובה יקרה.
כנהג יש לך אחריות אם אתה פוגע במישהו ועליך לקחת בחשבון שאם תהיה אשם בתאונה תצטרך לשלם הפיצוי - לעתים משמעותי ומשנה חיים, שלא נדבר להשלכות הפליליות הכרוכות בנהיגה ללא ביטוח חובה.
עו"ד אריה שילאנסקי מתמחה בנזקי גוף, תאונות דרכים ותאונות עבודה

(צילום: יהונס פלטן)

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קצת הגהה לא יזיק!!!!
    אנצי!!!! 09/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במשפט:מה קורה אם השליח לא אשם?! במשפט כזה אם כותבים באות א' ולא באות ע'!
    סגור