משפט

תאונות מדרכה שכיחות יותר ממה שחשבתם, והרשויות יודעות את זה

לעתים 2.5 ס"מ הם אלה שיקבעו אם נפלתם בגלל מפגע במדרכה או לא. מומלץ לאתר עדים לאירוע הפגיעה וגם לדווח למוקד העירוני על המפגע, תוך דרישה לתקן אותו וכמובן לתעד את השיחה. אם התאונה התרחשה בדרך לעבודה, יש למצות קודם את הזכויות מול הביטוח הלאומי, וחשוב לתכנן אסטרטגית את המהלכים המשפטיים
עו"ד אריה שילאנסקי | 
תאונת דרכים-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
נפלתם תוך כדי צעידה על המדרכה ושברתם כתף? כדי לבסס תביעה כזאת חשוב לצלם את המפגע, לאתר עדים לאירוע הפגיעה וגם לדווח למוקד העירוני על המפגע, תוך דרישה לתקן אותו וכמובן לתעד את השיחה, כי הרשות המקומית תטען להגנתה כי לא נמסרה כל תלונה למוקד העירוני על המפגע. אם הרשות המקומית תתקן את המפגע, כדאי לצלם את התיקון שנוכל להשוות "לפני" ו"אחרי" וכך להוכיח כי הרשות המקומית הכירה במפגע ולכן תיקנה אותו. 
לעתים 2.5 ס"מ הם אלה שיקבעו אם נפלתם בגלל מפגע במדרכה או לא. לא ניתן לתבוע עבור נזק שנגרם מכל מפגע, ולכן יש להצטייד בסרגל ולבדוק האם קיים הפרש גבהים של 2.5 סנטימטר לפחות, יחסית לגובה הרגיל של המדרכה. את התביעה נגד הרשות המקומית – שהתרשלה, בכך שלא דאגה כרשות סבירה לתחזוקה נאותה של המדרכה הציבורית, או שלא גידרה לבטח את המפגע, או שלא הציבה שלטים המזהירים מפני המפגע, או שלא הציבה תאורה מספיקה בשעת לילה  – יש להגיש שנה ממועד הפגיעה, כדי לבסס את נזק גופני לצמיתות שנגרם לכם.

עו"ד אריה שילאנסקי (צילום: יוהנס פלטן)
הרשות המקומית ודאי תטען להגנתה כי הפגיעה התרחשה באשמתכם הבלעדית כי לא נזהרתם, וכי לא הייתם ערניים מספיק למתרחש בדרך, ולכן יהיה עלינו "לפרק" טענה זו ולהראות שאין "אשם תורם" או במילים אחרות: לא היתה לנו כל תרומה לקרות הפגיעה. ישנם מקרים שיש צורך לצלם את המפגע עם צלם מקצועי וישנם מקרים שכדאי להיעזר בחוות דעתו של מומחה בטיחות שיכול למשל לציין כי בקטע מדרגות היה צורך בהצבת מעקה בגובה מסוים או שהמדרגות אינן תקניות.
העיריה תנסה לשלוח אליך חוקר כדי למזער את הטענות שלך על מגבלות תפקודיות להן אתה טוען. בנוסף, לאחר הגשת התביעה יחד עם חוות דעת רפואית מטעמך להוכחת הטענות הרפואיות, העירייה תגיש כתב הגנה עם חוות דעת נגדית. אם וכאשר הצדדים לא מגיעים להסכמה על גובה הנכות לניהול ההליך המשפטי, בית המשפט עתיד למנות מומחה נייטרלי מטעמו.
אם מתקבלת הסכמה על שיעור הנכות או שמתקבלת חוות דעת מומחה בימ"ש, כל צד מגיש "תחשיב נזק" וטוען לגובה הפיצוי, תוך התחשבות בגיל, בשכר, במידת הכאב והסבל, בהוצאות, בהשפעת הנכות הפיזית או הנפשית על תפקודו של הנפגע. ביהמ"ש יציע לצדדים פשרה, ואם שני הצדדים אינם מסכימים לסך הפשרה שהוצעה ע"י בית המשפט, מתנהלים דיונים עם עדים וחקירות נגדיות עד לפסק דין סופי.
אם תאונת המדרכה התרחשה בדרך לעבודה, יש למצות קודם את הזכויות מול הביטוח הלאומי, כי חובת הנפגע לצמצם את הנזק לעירייה ורק לאחר מכן להגיש תביעה נגד הרשות המקומית, לאחר התגבשות הנזק הרפואי. חשוב לתכנן נכון אסטרטגית את התביעות מול הרשות ומול הביטוח הלאומי, כדי למקסם את הפיצויים. חשוב לציין כי מסך הפיצויים שיפסוק בית המשפט נגד הרשות המקומית, יקוזזו כל התגמולים שיתקבלו מהביטוח הלאומי עבור התאונה. כדי לצמצן את האפשרות שהפיצויים שיפסוק ביהמ"ש לא יהיו חלילה נמוכים מגובה התגמולים בביטוח לאומי (תוצאה שתגרום לאי קבלת פיצויים בבימ"ש), חשוב מאוד לתכנן את המהלכים מראש.
הכותב עו"ד אריה שילאנסקי מתמחה בתביעות נזקי גוף
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה