קריירה ולימודים

נפצעתם בתאונה בדרך לעבודה? כך תמקסמו את הפיצויים שתקבלו

במציאות הישראלית, האפשרות שנהיה מעורבים בתאונה בדרכנו אל מקום העבודה הינו תרחיש סביר. אך מרבית הישראלים לא מכירים את השלבים שבאים לאחר מכן וכיצד יהיה ניתן למנף את המקרה המצער על מנת לקבל את הפיצוי המקסימאלי. כל הפרטים
עו"ד אריה שילאנסקי | 
תאונה (צילום אור ירוק)
זה התחיל כבוקר רגיל כשאוהד, צעד לתחנת האוטובוס בדרך לעבודה, ואז הוא נתקל במספר אבני מדרכה רעועות, החליק, עיקם את קרסול ימין, מעד כשפניו ארצה ובניסיון לעצור את הנפילה ריסק את כף ידו הימנית ונחבל בראשו.
תאונה כזאת יכולה לקרות לכל אחד מאיתנו, ולכן חשוב לדעת כיצד ניתן למנף את התאונה לקבלת הפיצוי המקסימאלי. את מי תובעים? את הביטוח הלאומי? מדובר בתאונה בדרך לעבודה, או אולי את הרשות מקומית? הרי היא צריכה לדאוג למדרכה מתוחזקת. התשובה הקצרה היא – גם וגם.
על מנת  לקבל הפיצוי המקסימאלי יש להוכיח את מלוא נזקי הגוף / הנפש שנגרמו, ולכן בדרך למרפאה או למיון זה הזמן להתקשר לעו"ד שינחה אותך, כדי שבין היתר יירשם  כי מדובר בתאונה בדרך לעבודה, שתיאור התאונה יהיה מדויק ושיירשם בצורה מפורטת מלוא נזקי הגוף ממנו אתה סובל.
הגרסה הראשונית היא הגרסה הכי חשובה שתהדהד לאורך כל הדרך. לדוגמא: אם כאב לך הראש בעקבות התאונה ולא דיווחת על כך לצוות הרפואי, כעבור שבועיים כשכאב הראש יהפוך לבלתי נסבל יהיה קשה להוכיח קשר סיבתי בין הנפילה במדרכה לכאב הראש.
בהמשך, תתבקש למלא טופס שיאפשר לך לקבל טיפול רפואי במימון קופ"ח וגם טופס הודעה על תאונה לביטוח לאומי, כדי שאם לא תוכל לעבוד, בתקופת 13 השבועות הראשונים מהתאונה, תהיה זכאי לקצבה בשיעור 75% משכר הברוטו הממוצע שלך. הדבר נכון גם לעצמאי, אך אופן חישוב גובה הפיצוי תלוי בגובה המקדמות ששולמו וייתכן שפניה בזמן לעו"ד תעזור למקסם את גובה הקבצה.
אם גם לאחר 13 שבועות אינך יכול לעבוד, יש להגיש תביעת נכות מעבודה. ואם למשל וועדה רפואית של הביטוח הלאומי תקבע נכות זמנית נניח 30% למשך חצי שנה, אזי הקצבה החודשית שתקבל תעמוד על 30% מהשכר הממוצע שלך. לכן, יש להגיש גם תביעה ל"נכה נזקק", שאילו תתקבל, תשולם הקצבה לפי 100% מהשכר הממוצע שלך,. בנוסף, ייתכן שתוכל לפנות למעסיק ובנוסף לממש את ימי המחלה שנעדרת מהעבודה, וכך תקבל תשלום נוסף.
לבסוף, אם הנכות הזמנית הופכת לקבועה, ועדה רפואית של הביטוח הלאומי, תקבע את שיעור הנכות. אם הנכות לצמיתות תקבע מעל ל- 9% או מתחת ל- 20% - תקבל מענק חד פעמי, ואם הנכות תהיה בשיעור של  20% ומעלה – תקבל קצבה חודשית לכל החיים. בנוסף, נוכל להגדיל את הגמלאות בטווח שבין 25% ל-50% אם הוועדה תפעיל תקנה 15, במקרה שיש ירידה בהכנסות והנכות מגבילה את כושר העבודה. לאור חשיבות בניית אסטרטגיה מנצחת, קריטי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בביטוח לאומי, והאמור במאמר זה לא מהווה תחליף לייעוץ.
כמובן שלא שכחנו כי בכוונתנו לתבוע - כשנה לאחר התאונה ולאחר שהנכות הסופית תתגבש, גם את הרשות המקומית. אך שימו לב כי מכל פיצוי שנקבל מהרשות המקומית יקוזזו הגמלאות מהביטוח הלאומי. לכן, יש לדווח לביטוח הלאומי על כוונתנו לתבוע את הרשות המקומית, כך שאם הפיצויים יהיו נמוכים מהגמלאות, תוכל לקבל בכל זאת 25% מהפיצויים שיקבע ביהמ"ש.
בהגיענו לגיל הפנסיה, עלינו להחליט אם להמשיך ולקבל קצבת נכות מעבודה או להמיר אותה בקצבת אזרח ותיק. השיקול צריך להיות כמובן מה הקצבה הגבוהה יותר. אם נגיע למסקנה שקצבת אזרח ותיק עדיפה, ניתן באותו מועד לבקש מהביטוח הלאומי להוון את הקצבה כך שנקבל כאן ועכשיו את הקצבה כפול 36 חודשים מהוונת להיום, כסכום חד פעמי.

עו"ד אריה שילאנסקי, צילום: יוהנס פלטן
הכותב עו"ד אריה שילאנסקי, מתמחה בתביעות ביטוח לאומי
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה