משפט

בית המשפט המחוזי חולל מהפכה בשוק ההשקעות האלטרנטיביות בישראל

משקיע שהפסיד בהשקעות נדל"ן בארצות הברית תבע את החברה האמריקאית לאחר שההשקעה שווקה לו בישראל על ידי נציג של חברה אמריקאית, אליה הופנה על ידי חברה מקומית. בית המשפט פסק כי כל עוד השיווק נעשה בישראל, גם נציג זר מחויב ברישיון ייעוץ מקומי
מערכת ice | 
משפט (צילום freepik)
תחום ההשקעות האלטרנטיביות, הכולל השקעות בנדל"ן, אשראי וחברות פרטיות, מתרחב לציבור הרחב. רבות מההשקעות האלטרנטיביות מבוצעות באמצעות גורמים ישראליים, כולל סוכני ביטוח, יועצים פנסיוניים וחברות פמילי אופיס, אשר משווקים אותן לציבור שאינו תמיד מודע לסיכונים.
פסק דין שניתן לאחרונה על ידי השופט קובי שרביט מבית המשפט המחוזי בתל אביב עשוי לשנות את פני השוק. פסק הדין מתייחס למקרה של אהרון שגיא שהשקיע בקרנות נדל"ן אמריקאיות והפסיד את כספו. שגיא תבע את חברת אולימפוס פתרונות כלכליים ואת חברת ההשקעות האמריקאית איתה שיתפה פעולה תמורת עמלה, פלוטקין. לטענת התובע, שני הגופים פעלו בניגוד לחוק הייעוץ הישראלי. פלוטקין מחזיקה ברישיון ייעוץ אמריקאי, אך לא ישראלי.

בפסק הדין נקבע כי חוק הייעוץ חל על מי שמגייס לקוחות בישראל גם אם השירות יינתן מחוץ לה. אולימפוס ובעליה, כך נקבע בפסק הדין, לא הפרו את החוק כיוון שלא נתנו לתובע המלצה ספציפית. המלצה על אפיק השקעה או על סקטור ספציפי, נקבע, לא ייחשבו כייעוץ השקעות .אולימפוס ופלוטקין חויבו להחזיר לתובע את העמלות ששילם להן.
עו"ד דן צוק שייצג את התובע, ציין כי פסק הדין מהווה תקדים, במיוחד כאשר מדובר ביועץ השקעות זר שפועל בישראל ללא רישיון. לדבריו, פסק הדין חושף לסיכון כל מי שמציע השקעות בחו"ל ללא רישיון; סוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים חשופים כעת לתביעות אישיות אם ימליצו על השקעות כאלה מבלי שיהיה ברשותם רישיון מתאים. 
לפסק הדין השלכות רחבות העשויות להשפיע על השוק כולו. כך, למשל, סוכני ביטוח וחברות פמילי אופיס ששיווקו למשקיעים ישראלים השקעות בקרן הבריטית מונטרו, המחזיקה במרכזים סיעודיים ומצויה כיום בקשיים פיננסיים, עלולים למצוא את עצמם במצב דומה לזה של אולימפוס.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה