משפט

מבקר המדינה בנאום חריף: "היועמ"שית מגבה את המערכת הצבאית"

בנאום שנשא במהלך כנס ועידת המשפט, הזהיר מתניהו אנגלמן מפני שחיקה חמורה ונרחבת בערך הנשיאה באחריות, בקרב הדרג המדיני והצבאי. הוא הדגיש את הקשיים שמציבות המערכות בפני ביקורת אובייקטיבית, ואת הצורך הקרדינלי בביקורת אובייקטיבית בשעת מלחמה

מערכת ice | 
מתניהו אנגלמן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
במהלך טקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בתל אביב, הביע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דאגה רבה מהמצב הנוכחי במערכת הביטחון והציבורית. אנגלמן, שהדגיש את חשיבות ביקורת המדינה גם בשעת מלחמה, התייחס לשחיקה החמורה בערך הנשיאה באחריות בשבועות האחרונים.
אנגלמן ציין כי במהלך החודשים מאז מתקפת הטבח בשמחת תורה ב-7 באוקטובר 2023, ישנה ירידה חדה ומדאיגה בעמידה בסטנדרטים של אחריות אישית בדרגים השונים – מדיני, ביטחוני וציבורי. לדבריו, לא נמצא בין נבחרי הציבור או אנשי הצבא והביטחון מי שעומד בדרישות המחייבות את הערך של נשיאה באחריות.
 
"בישראל נכון לספטמבר 2024 - אין נשיאה באחריות אישית עם פעולה לצידה - לא בדרג המדיני, לא בדרג הביטחוני והצבאי ולא בדרג האזרחי. נהפוך הוא - אזרחי ישראל חווים הדלפות מגמתיות שכל מטרתן להטיל אחריות על גורם אחר", אמר אנגלמן. "לא היה מבין נבחרי הציבור, נושאי המשרות הציבוריות, אנשי הצבא ומערכת הביטחון ולו אחד שעמד בסטנדרט הראוי ובמועד המצופה בכל הנוגע לקיום ערך הנשיאה באחריות".
"המערכת הצבאית מצידה, בגיבוי היועמ"שית, הציבה כדבר שבעובדה חומות גבוהות ובלתי עבירות שמובילות הלכה למעשה לסיכול הביקורת; משרד רה"מ מצדו הגם שמספק חומרים עדיין מציב מכשולים, אשר מעכבים ומשבשים את הפעולה המקצועית המתבקשת", ציין אנגלמן. "אל נשלה את עצמנו, ספק רב אם ניתן יהיה לשקם ערך זה בעתיד. שחיקתו ויש יגידו זניחתו בעת הזו, בצורה כל כך חמורה, עלולה להיות בלתי הפיכה". 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה