בארץ

מבקר המדינה לשרי האוצר והביטחון: "מדוע פגעו בנשות המילואימניקים?"

אנגלמן פנה אל שר האוצר והביטחון. במכתבו, ציין מספר תקלות בהן נתקל בממשק של הקרן המספקת את הפיצויים אל מול רשות המיסים. לדבריו, הבעיות עשויות לגרום לאובדן הכנסה. הדבר נכון במיוחד, לדבריו, לגבי בעלי עסקים קטנים וזעירים
מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום פלאש 90/ אייל מרגולין, shutterstock)
מבקר המדינה שלח אתמול (שני) מכתב אל שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואל שר הביטחון יואב גלנט. במכתבו, פירט בעיות בהן נתקל בפיצויים שניתנו למשרתי המילואים ובני או בנות זוגם בשל אובדן ההכנסה. לדבריו, קרן הסיוע למשרתי המילואים מעבירה פיצויים עבור שכירים ועצמאיים שהכנסתם, או הכנסת בני ובנות זוגם, נפגעה בעקבות שירות פעיל במילואים, על פי החלטת הממשלה משנת 2023. 
בין אפריל ליולי השנה בחן המבקר את פעילות הקרן בהקשר להיבטי המס החלים על פיצוי המושלם לבני ובנות זוג של משרתי מילואים בגין אובן הכנסות. הבדיקה, לדבריו, העלתה שתי בעיות מרכזיות, עליהן מבקר המדינה מבקש לקבל התייחסות מידית. הסוגיה הראשונה היא בעיית ניכוי המס במקור בעת תשלום הפיצוי.
על-פי המכתב שפורסם אתמול, קרן הסיוע מנכה מס במקור בשיעור של 25% באופן גורף, מבלי האפשרות להציג אישור ניכוי מס במקור או אישור תיאום מס בבקשה להפחית או לבטל את הניכוי במקור. במהלך הבדיקה שוחח מבקר המדינה עם גורמים ברשות המיסים שטענו כי הם אינם יודעים מדוע הקרן פועלת כך, ולא נעשה תיאום מס בין קרן הסיוע לבין רשות המיסים. מצב זה, לדבריו, עלול לגרום לסיטואציה בה תיגרם פגיעה כלכלית, שגוברת כאשר מדובר בבעלי עסקים קטנים או זעירים עם הכנסות נמוכות. 
הסוגיה הנוספת עליה מצביע המכתב הוא כי פיצוי הקרן מחושב בהתאם להיקף הנזק הכלכלי שנדרם לבני הזוג (ולא רק לאדם שמשרת במילואים). למרות זאת, בהודעת התשלום המונפקת על שם האדם שמשרת במילואים ומועברת לחשבון הבנק שלו באמצעות מנהל התשלומים בצה"ל. רישום פיצוי זה כהכנסתו של משרת  המילואים עשויה להוביל לפגיעה בהכנסות התא המשפחתי. 
לאור ממצאים אלו, המליץ מבקר המדינה לרשות המיסים להוציא הנחיות מסודרות לקרן הסיוע לצורך הסדרת היביטי המס בתשלום הפיצויים, גם באופן רטרואקטיבי. מבקר המדינה מציע כי על ההנחיה לכלול הוראות בנוגע לאופן ייחוס ההכנסה לבני הזוג, חישוב המס בגינה וכן הנחיות לגבי כללי הניכוי במקור שחלים עלייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה