משפט

יוצרים מוזיקה במחשב? חברות התקליטים החלו להגיש תביעות

מהפכת ה-AI במוזיקה: קרב משפטי מסעיר בין ענקיות התעשייה לחדשנות הטכנולוגית. מהפכת ה-AI במוזיקה: קרב משפטי מסעיר בין ענקיות התעשייה לחדשנות הטכנולוגית. הן רואות בכך הפרה חמורה של זכויות היוצרים ופגיעה ישירה בהכנסות האמנים
מערכת ice |  1
תקלה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
יוצרים מוזיקה במחשב? ייתכן שאתם עומדים בפני צרה גדולה ביותר. בימים אלה מתרחש עימות דרמטי בתעשיית המוזיקה העולמית, המעמיד זה מול זה את ענקיות התקליטים מול חזית החדשנות הטכנולוגית. יוניברסל, וורנר וסוני, שלוש חברות התקליטים הגדולות בעולם, יצאו למתקפה משפטית נגד שתי חברות בינה מלאכותית - Suno ו-Udio - המציעות כלים מהפכניים ליצירת מוזיקה.
הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת למשתמשים ליצור שירים מקוריים באמצעות הנחיות טקסטואליות פשוטות, מבלי צורך בידע מוזיקלי קודם. תוך חודשים ספורים, כלים אלה צברו פופולריות עצומה, עם שירים שנוצרו על ידי AI שהפכו ללהיטי ענק. אחד הבולטים שבהם הוא "BBL Drizzey", שצבר מיליוני האזנות למרות שנוצר לחלוטין על ידי מחשב.

אך מאחורי הקלעים של החדשנות הזו מסתתר סכסוך עקרוני ומורכב. חברות התקליטים טוענות כי Suno ו-Udio אימנו את מודלי ה-AI שלהן על מאות אלפי שעות של מוזיקה מוגנת בזכויות יוצרים, וזאת ללא אישור או תשלום. הן רואות בכך הפרה חמורה של זכויות היוצרים ופגיעה ישירה בהכנסות האמנים.
מנגד, חברות ה-AI טוענות כי הטכנולוגיה שלהן פותחת אפשרויות חדשות ליצירתיות ודמוקרטיזציה של המוזיקה. Suno, למשל, הכחישה את הטענות נגדה וטענה כי המערכת שלה אינה מאפשרת חיקוי ישיר של אמנים ספציפיים.
על פי הפרסום ב-N12, הסכומים המדוברים בתביעה עשויים להגיע למאות מיליוני דולרים, עם דרישה לפיצוי של 150,000 דולר עבור כל יצירה שנעשה בה שימוש ללא אישור. אך מעבר לכסף, התוצאה של קרב משפטי זה עשויה לעצב מחדש את עתיד תעשיית המוזיקה.
בינתיים, המוזיקה ממשיכה להתפתח. קומיקאים כמו עידן קציר משתמשים בכלים אלה ליצירת דמויות וירטואליות כמו הזמר הברזילאי הפיקטיבי "ז'ו יוזבה", המדגימים את הפוטנציאל היצירתי העצום של הטכנולוגיה. ככל שהקרב המשפטי מתפתח, השאלות רק הולכות ומתרבות: כיצד נגדיר יצירתיות בעידן ה-AI? מהו הגבול בין השראה לחיקוי? וכיצד נבטיח שאמנים אנושיים ימשיכו לשגשג בעולם שבו מחשבים יכולים ליצור להיטים?
התשובות לשאלות אלו עשויות לא רק לעצב מחדש את תעשיית המוזיקה, אלא להשפיע על כל תחומי היצירה והאמנות בעידן הדיגיטלי. ככל שהטכנולוגיה ממשיכה להתפתח בקצב מסחרר, הדיון המשפטי והאתי הזה צפוי להדהד הרבה מעבר לאולמות בית המשפט.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    השלב הבא של ה RIAA זה התמקדות ב SUNO ומשתמשים
    tom 08/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השלב הבא של ה RIAA זה להגיש תביעות מול יוצרים שעושים עברות זכויות יוצרים עם סונו למרות שהם לא יודעים שהם מבצעים עברה. כתב התביעה המלא: https://www.riaa.com/wp-content/uploads/2024/06/Suno-complaint-file-stamped20.pdf כמו שהם רשמו , הם מצאו שימוש בלחנים ומלודיות משירים מוכרים , כמו כן, הם הצליחו להוכיח שהמערכת שלהם פשוט לוקחת ערוצים משירים מוכרים ומערבבת עם שירים אחרים ש"נוצרים ע"י ה AI" תקראו את הכתב תביעה ותבינו למה אין להם ברירה והם גם חייבים לתבוע משתמשים. אני יכול להעיד אפילו שמתוך סקנות ביקשתי שיר עם סקסופון , וזה יצר לי קטע שהסקסופון שמה זה אותו לחן של השיר של גורג מקייל Careless Whisper . אם לא הייתי מכיר את השיר לא הייתי יודע שהם השתמשו באותו ערוץ מהשיר הזה. שפניתי לתמיכה שלהם , הם אישרו לי שזה אותו לחן ונעלו לי את השיר שאני לא יוכל לעשות עליו שיתוף
    סגור