משפט

איש העסקים זוכה בפרשת האפודים ומתכנן: המשטרה תחטוף תביעת ענק

זיכוי מהדהד לאיש העסקים משה עוז, שנחשד בייבוא פלטות מיגון המסכנות את חיילי צה"ל. שופטת ביהמ"ש השלום בירושלים קובעת כי אין ביסוס לחשד כי בעלי חברת הציוד הביטחוני CAA, ניסה למכור במזיד ציוד לא תקין לצה"ל, יגיש תביעת ענק באמצעות עוה"ד ציון אמיר, על כליאת שווא והפצת מידע כוזב נגד המשטרה
מערכת ice |  1
אילוסטרציה (צילום freepik)
משה עוז, בעלי חברת הציוד הביטחוני CAA זוכה ע"י השופטת חוי טוקר בבית משפט השלום בירושלים בטענה כי ייבא לארץ 13,000 פלטות מיגון לא תקינות שיועדו לשימוש במערך הלוחם בצה"ל. משה עוז (56), הבעלים והמנכ"ל של חברת הציוד הביטחוני CAA מקריית גת,  נעצר מספר ימים לאחר מתקפת הטרור של חמאס ב 07/10, בטענה כי אספקת הציוד שייבא אינן עומדות בתקן הצבאי, וכי עוז במזיד רצה למכור ציוד שלא כתקן על מנת לגרוף רווח כספי מימיה הראשונים ללחימה.
עוז שירת במערכת הביטחון כ-19 שנה בתפקידים שונים, בין היתר כלוחם בסיירת מטכ״ל, לוחם ביחידת המסתערבים שמשון, לוחם ביחידה 33, במטה הכוחות המיוחדים ושירת במילואים בשלדג בהדרכת לוחמים. לאחר הגעת הציוד לארץ, נעצר עוז למשך כשבועיים, לאחריהן שהה במעצר בית במשך חודש ימים ומאז הוא מסורב יציאה מהארץ, מה שפוגע באופן ניכר בפעילותו העסקית ברחבי העולם.

בהחלטתה, קובעת השופטת טוקר כי: "חומר החקירה אינו מקים חשד סביר לעבירה לסיכון בזדון של אספקה לכוחות המזוינים, הודעה על המשלוח של הפלטות נמסרה לצה"ל מבעוד מועד על-ידי תורם צד ג' שביצע עסקה עם המשיב. עוד עולה מחומר החקירה, כי בכל מקרה האספקה בפועל היתה כפופה לבדיקות של צה"ל לפי נהליו, אף זאת ללא קשר לחקירה המשטרתית. מחומר החקירה עולה כי כל משלוח של ציוד מיגון לחיילים שנוחת בישראל עובר בדיקות של צה"ל. משכך, לא ברור כיצד יכול היה המשיב לסכן את האספקה כאמור, שהיתה ממילא כפופה לבדיקה צה"לית ושהודעה על משלוח פלטות המיגון נמסרה לצה"ל מבעוד מועד, וגם בלעדיה ממילא היה המשלוח עובר בדיקה".
כלומר, השופטת קובעת כי אין ביסוס לחשד כי עוז ניסה למכור במזיד ציוד לא תקין לצה"ל, שכן צה"ל ידע על העסקה מבעוד מועד, ועל פי הנהלים נדרש בבדיקה פנימית של צה"ל על מנת לאשר את העסקה ולספק את הציוד ללוחמים.  חשוב לציין בנוסף כי לא התקבל על ידי חברת CAA או ע"י עוז משה אף לא שקל אחד בגין ייבוא פלטות המיגון, שכן הדבר הותנה מראש בקבלת אישור צה"ל על תקינות הציוד. יתרה מזאת, ייבוא הפלטות בוצעה בתיאום מלא עם צה״ל ואף תואם מטווח מבעוד מועד, ביום הגעת הפלטות יחד עם נציגים מהגופי הביטחון והבטיחות השונים שבמסגרתן היה אמור להקבע דירוג התקן של הציוד. מטווח זה מעולם לא התקיים עקב החרמת המשלוח ע"י המשטרה עם נחיתתו בארץ, והמטווח שכן התקיים ועל בסיסו נפסל הציוד, התקיים ללא נציגות של CAA ולא על פי הנוהל המקובל של בחינת פלטות מיגון ואפודים.
עוד קבעה השופטת, כי על משטרת ישראל להשיב לעוז את 13,000 הפלטות שנתפסו על ידם באוקטובר: "אין עילה להמשך התפיסה. מכל מקום, גם אם הייתה סמכות כאמור או ככל שטענת המבקשת (משטרת ישראל) הינה כי בידה הסמכות להמשיך להחזיק בתפוסים וכי ההסכמה להשבת חלקם נעשית בתנאי האמור, הרי שעל המבקשת היה להראות מדוע החזקתם של הפלטות או אף מכירתם לגורמים פרטיים אסורה. כזאת לא נעשה, וממילא ככל שקיימת הגבלה בדין על החזקת הפלטות או מכירתם, זו מחייבת את המשיב (משה עוז), גם אם לא תיקבע כתנאי להשבת הפלטות, ולכן אין צורך בקביעת תנאי זה כתנאי להשבת התפוסים בהליך זה.
בשאלת תקינותן המבצעית של פלטות המיגון, משה עוז, שיוצג ע"י עוה"ד ציון אמיר, הציג לבית המשפט הוכחות כי בניגוד לטענת המשטרה, פלטות המיגון אינן היו קרועות או בלויות בנוסף הראה עוז כי הפלטות שהגיעו נבדקו במעבדה מאושרת משרד הביטחון, וקיבלו אישור תקן אמריקאי (NIG) ואת אישור התקן האירופי הצבאי של נאט"ו. כך שלא רק שלא נעשתה הונאה בזדון, אלא הציוד עומד בתקן הנדרש בסטנדרט הבינ"ל ואף קיבל בבדיקה ציון גבוה יותר מהציוד שנמצא שהיה בשימוש צה"ל.
עם קבלת הודעת הזיכוי מבית המשפט, צפוי משה עוז להגיש תביעה באמצעות עורך דינו ציון אמיר, כנגד משטרת ישראל על מעצר השווא שלו ועל הפצת מידע כוזב בעניינו שפגע קשות בשמו הטוב ובעסקיו. לטענת עוז, קיים חשד סביר כי ישנה מעורבות של מתחריו העסקיים בעצם החקירה שהתנהלה מולו ובהתנהלות השערורייתית של המשטרה נגדו. בעקבות הפרסום הרחב על מעצרו, ספגו עסקיו של עוז פגיעה קשה וכעת עליו לבנות את המוניטין שלו מחדש, בגלל התנהלות רשלנית ושערורייתית של גורמי האכיפה.
משה עוז מסר לאחר החלטת השופטת: "אני מברך את החלטת ביהמ"ש שעושה צדק ומוכיחה כי הואשמתי שלא עוול בכפי. לאחר 8 חודשים בהם שילמתי מחירים אישיים כבדים, נפגע שמי הטוב, ונפגעה פעילותי העסקית אני שמח שהצדק יוצא לאור והוכח מעל כל ספק כי לא הייתה שום כוונת זדון במעשיי. ידענו מראש כי אספקת פלטות המיגון לצה"ל מותנית בבדיקה פנימית של צה"ל ועל כן לא הייתה שום אפשרות לביצוע הונאה או מרמה. מעבר לכך, גילינו כעת כי הבדיקה שבוצעה לאפודים הייתה מעבר לתקן המקובל בבדיקות מן הסוג הזה, שלא בנוכחותי ובנוכחות אנשיי, ועל כן אני מוחה על הקביעה כי הציוד שייבאתי אינו עומד בסטנדרט הנדרש לשימוש מבצעי. אמשיך להילחם על שמי הטוב ולספק ציוד הגנה ולחימה באיכות המתקדמת בעולם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לוחם במסתערבים במטכל בשלדג חחח
    מילקובסקי 06/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאיפה הבאתם את כל השקרים האלה…. מציע לכם לבדוק היטב לפני שאתם כותבים . לא כל מי שאכל בשקם של איזה בסיס היה לוחם שם. חבל שאתם מפרסמים שקרים.
    סגור