נבחרת אייס

זה הפער בין ביצועי הבורסה בישראל לבין הבורסות בארה"ב

פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד ל-ice על הפערים הגדולים מתחילת השנה בין הביצועים של הבורסה בתל אביב לבין ביצועי הבורסות בארה"ב
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  16
פרופ' ירון זליכה על הבורסה בישראל ובארה (צילום shutterstock, unsplash, פלאש 90/ אדם שולדמן)
מאז ראשית השנה הלכו והתגברו הפערים בין הביצועים של הבורסה בתל אביב לבין ביצועי הבורסות בארה"ב. בולט במיוחד הפער אל מול ביצועי מדד הנאסד"ק. בעוד שבישראל נרשמו תשואות נמוכות מאז תחילת השנה הרי בארה"ב נרשמו תשואות גבוהות במיוחד שקיזזו חלק לא מבוטל מהנפילות שנרשמו בארה"ב בשנת 2022.
מנגד, בשנה שעברה רשמה הבורסה בתל אביב ביצועים טובים יותר (כלומר ירידות מתונות יותר) מהבורסות בארה"ב. במילים אחרות, נוצר השנה היפוך מגמה של הבורסה בתל אביב אל מול הבורסות בארה"ב. דוברי המחאה הזדרזו לראות בפער שנוצר עדות להשפעות השליליות כביכול של הרפורמה המשפטית על הכלכלה הישראלית.
אולם, בדומה לילקוט הכזבים על הפגיעה כביכול בדירוג האשראי, על בריחת משקיעים ועל נהירת כספים לחו"ל אזי גם הפעם נתלים דוברי המחאה בקש. אכן נוצר פער בביצועי הבורסות אולם הוא אינו נובע מהרפורמה המשפטית אלא מגורמים כלכליים אמיתיים שיש להתייחס אליהם בכנות ובענייניות.
ראשית, הבורסה בתל אביב נהנתה בשנים 2021 ו-2022 מהטירוף שהתחולל בנדל"ן. פועל יוצא ממדיניות כלכלית שגויה שהנהיגה ממשלת בנט לפיד (שעיקרה איחור ניכר בהעלאת הריבית בישראל, עליות מיסים מיותרות והתמודדות כושלת עם ההתפרצות האינפלציונית) נרשמה עלייה מטורפת במחירי הדיור שבשיאם רשמו קצב עלייה של למעלה מ-20% בשנה אחת! על רקע זה, נרשמו עליות חדות במניות הנדל"ן באותן שנים.
אולם, קצב עליות מחירים כה גבוה לא יכול להימשך ללא עצירה ולו להיערכות מחודשת של השוק. לכן, אנו חווים מתחילת השנה עצירה (זמנית) בשוק הנדל"ן אשר יחד עם הריבית הגבוהה מביא להפחתה ניכרת בשווי מניות הנדל"ן. היפוך המגמה במניות הנדל"ן תורם משמעותית ליצירת הפערים בין הבורסה בתל אביב לבורסות בארה"ב. בעוד שבשנת 2022 נרשמו עליות בנדל"ן בישראל שהביאו את ביצועי הבורסה בתל אביב לביצועים טובים יותר מארה"ב הרי צניחת מניות הנדל"ן בישראל בשנת 2023 תרמה לביצועים הגרועים יותר של תל אביב השנה. אין לזה שום קשר לרפורמה.
שנית, בשנת 2023 החלה התאוששות במניות הטכנולוגיה בארה"ב ובפרט במניות ענקיות הטכנולוגיה. הסטארטאפים וחד הקרן נשארו על הקרשים. אולם בישראל אין כמעט ענקיות טכנולוגיה ורוב ענף ההייטק שלנו הוא מוטה סטארטאפים והון סיכון. אלה לא התאוששו עדיין בעולם ומצב זה מקרין משמעותית יותר על ישראל. עובדה זו אחראית לחלק גדול מהפער בביצועים ואף זה לא קשור בכלל לרפורמה.
שלישית, בארה"ב מתעקשים המשקיעים לצפות ירידת ריבית קרובה. דבר שלטעמי אינו סביר. על רקע זה, התנפחו חזרה הבורסות האמריקאיות לרמות שלדעתי אינן ריאליות. במילים אחרות, חזרה להתנפח לה בועה בארה"ב. האופטימיות המופרזת הזו תרמה אף היא לפערים שנוצרו בביצועי הבורסות בישראל ובארה"ב. אף לזה אין כל קשר למחאה.
ולבסוף, בארה"ב יש צמיחה חזקה שתרמה לרווחיות החברות ולביצועי מניותיהם. בישראל הצמיחה חלשה וצפויה להמשיך להיות חלשה. על אף הירושה הכלכלית הלא פשוטה שקיבלה ממשלת נתניהו הנוכחית מהממשלה הקודמת ובמוקדה צמיחה חלשה מאוד, ריבית גבוהה ואינפלציה המונעת על ידי מונופולים ויבואנים בלעדיים שסבורים כי המדינה כולה שייכת להם – אין עדיין תכנית כלכלית ראויה לשמה של הממשלה המכהנת.
שר האוצר נכשל בבניית תקציב שנעדרו ממנו כל מנועי צמיחה (אין הפחתות מיסים ומנגד יש הוצאות קואליציוניות מופרזות) והוא עדיין לא השיק כלים כלשהם לעצירת ההשתוללות ביוקר המחיה (אין ביטול מכסים, אין ביטול מכסות יבוא, אין הכרזה על היבואנים הבלעדיים כמונופולים, אין עדיין ביטול העדיפות של התקינה הישראלית על פני תקינה אירופאית ואמריקאית החוסמת יבוא מתחרה ומנגד בערב פסח האחרון רוקן בית המשפט העליון את החוק שאוסר על מונופולים לגבות מחירים מופרזים וסימן שיא חדש באפסות הרגולטורית של אכיפת חוקי התחרות).
גם השסע החברתי שנוצר בעם מייצר אי וודאות ודיכאון המכבידים על הצמיחה וכמובן ללא הפחתת יוקר המחיה לא ניתן יהיה להתחיל בהורדת הריבית ואולי אף תידרש עלית ריבית נוספת. כל אלה מכבידים על שוק ההון בישראל בעוד שבארה"ב נמצאים המשקיעים באופוריה בלתי סבירה. 
אלו הם אפוא הגורמים שאחראים לפערים בביצועי הבורסות. אולם, ראשי המחאה מעדיפים להמשיך בהסתה כלכלית המבוססת על פייק במקום לדון בבעיות הכלכליות האמיתיות שלנו. ברור גם שהמשך תמיכתם של בעלי הון גדולים, מנהלי בנקים וראשי מונופולים ויבואנים בלעדיים במחאה תלוי בשתיקת הכבשים שלה נוכח חלקם של הבנקים, המונופולים והיבואנים הבלעדיים במצבנו הכלכלי. כך, למרבה הצער, אין באמת אופוזיציה כלכלית עניינית ואמיתית למהלכי הממשלה אלא רק הסתה, דיבה ושקרים המחריפים את השסע בעם. 

*הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    האמת החלופית של זילכה
    קר קר קרקר קרעי 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גבב של עובדות מסודרות בסדר סובייקטיבי לפי הדרישה. הוא טוב כחרב להשכיר לוועדי עובדים, לא הייתי סומך על התחזיות שלו. תבדקו מי מצליח להיות בקשר עם זילכה ותבינו שמקצועו הוא בעיטה בדליים...
    סגור
  • 12.
    כשמטבעים אותך במילים במקום גרפים
    שג 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מייד מבין שזה כתבה מחרתת לסלף את המציאות
    סגור
  • 11.
    שאיפת מוח
    שקרים ושקרים 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כתבה פוליטית עם שטיפת מוח, אם זה מה שמלמדים בחשבונאות באונו שווה לחשב מסלול מחדש, כתבה כלכלית שמתחילה עד סופה נשמעת כאילו אישתו של הדיקטטור הכתיבה אותו. יש לי רק דבר אחד להוסיף מגרונה.. תישרף המדינה
    סגור
  • 10.
    זליכה תרם רבבות קולות לנתנינו
    חן נבון 09/2023/05
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זליכה לא מוכן להודות בתרומה שלו לעליית שלטון ביבי-בן גביר. התמודד כאילו יש לו סיכוי, פעמיים!! השמיד קולות למחנה המתון. מתעלם מהפיחות, מהירידה בהשרעות בהייטק לעומת שאר העולם. עשין מוכר את הבלוף שאילו ישמעו בקולו. הכלכלה תפרח.
    סגור
  • 9.
    $=3.8 ₪
    סתם אחד דפוק 09/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תסביר את זה בבקשה פרופ' זליכה אם המצב כלכך טוב איך בשנה שבה הכלכלה העולמית החלה להתאושש השקל פוחת ב 15%.
    סגור
  • טען עוד
  • כתב על זה טור 'מניפולטיבי ועשיר' ותקף כהרגלו את המחאה
    רק אומר ש... 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מזמן, כתב על הפיחות בשקל, כאן, טור 'מניפולנטיבי ועשיר' ותקף כהרגלו את המחאה. אלא שגם אז וגם בטור זה הוא מנתח כמו שלמה מעוז, ניתוח טכני שמנותק מההקשר והמציאות ומסקנותיו מעוותות את המציאות להגנה על ההפיכה.
    סגור
  • דולר 3 שקל
    אתם צבועים 09/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שנה שעברה הדולר היה 3, ריבית אפס צמיחה ובלבולי מוח ובסוף גמרנו בתור המדינה הכי יקרה בעולם, וכאשר אנשים מפחידים אחרים והולכים ורוכשים דולרים במקום שקלים יש ביקוש הוא מתחזק מחר ימכרו הוא ירד כמו כל דבר
    סגור
  • 8.
    חסרה התייחסות של פרופ' זליכה לפיחות הדרמטי של השקל השנה
    משה דורון 09/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שנגרם לפי בנק ישראל בעיקר על ידי הרפורמה/המה9יכה המשפטית, והשלכותיו על הפער בביצועי הבורסה הישראלית לעומת בורסות חו"ל.
    סגור
  • 7.
    אתה פוליטיקאי, ואנחנו לא מאמינים לאף פוליטיקאי,
    עזרא 09/2023/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בטח שלא מאמינים לאחד שהציבור לא נתן בו אמון, ונדמה שהטורים שלו נועדו לקושש קולות לבחירות הקרובות. יאללה, סע !!!
    סגור
  • 6.
    שוב זליכה עובד ומתחנף בשביל הארכי מושחת ביבי.
    בשביל מי אתה עובד? 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מאז תוצאות הבחירות ופרסום נאום ההפיכה, זליכה לא מפספס הזדמנות להטיל האשמות על הממשלה הקודמת ולהאשים את המחאה בכזבים. כך גם הפעם. נראה שזליכה עובד בשביל ברדוגו והארכי מושחת נתניהו אולי בשביל איזה ג'וב ואולי בשביל מקורביו או מניעים זרים אחרים, שהוא מוכן לבלבל את הציבור בין העצים כשהתמונה של היער ברורה ואם ההפיכה תיצלח התוצאות יהיו הרות אסון. זליכה יודע שאם ההפיכה תעבור,הנזק ולמדינה כולה יהיה עצום. השוק עצבני ותנודתי ומגמת היחלשות המטבע והתחזקות הדולר ברורים. אם ההפחכה תיצלח,יפתחו מדורי הגיהנום. הסיבה היחידה שמדורי הגיהנום לא נפתחו היא המחאה שעצרה לבינתיים את ההפיכה. אך הנזקים מצטברים. אם נתניהו ימנה שומר סף שתול, אם זה יועמש ואם זה נגיד או רמטכל או ראש השבכ, שערי הגיהנום יפתחו ושער החליפין יזנק ואיתו האינפלציה למימדים שלא נראו כבר 40 שנה. כמו בטורקיה ב 5 6 שנים האחרונות, אחרי שהושלמה ההפיכה שם. אז למה זליכה אובססיבי למחאה ומאשים אותה בעוולות ממשלת החורבן ומזימתו השטנית. כנראה משיקולים זרים ואינטרסים נסתרים. כמו שלחם באולמרט ומגן כעת על הארכי מושחת נתניהו.
    סגור
  • 5.
    אחריות
    רפול 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממשלה חסרת אחריות לחלוטין. לא מסוגלת לקחת אחריות. ההרכב הנוכחי מוביל אותנו לאסון ביטחוני,כלכלי, חברתי בקיצור כולם אשמים רק לא הם.כל ההבטחות שלהם הלכו לפח.תרגיעו ותהיו אובייקטים.
    סגור
  • 4.
    אין קשר למחאה חה חה חה.
    מומו 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    חבל שהכותב המכובד לא מעורה במה שקורה בשוק המטח. כמה כסף עוזב ועוזב כל יום ולא נראה שיחזור בתקופה הקרובה.
    סגור
  • 3.
    אין תירוצים הממשלה אשמה
    דפנה 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    4 1
    כל התרוצים לא יעזרו, המדינה במצב עגום והממשלה לא מצליחה להרים אותה, להפך המצב מתדרדר מיום ליום. יוקר המחיה מפיל משפחות כמו גם הריבית הגבוהה. אכן מדינה בדיכאון כמו שכתבת ואין מושיע. מערכות שלמות קורסות במקום לקבל משאבים מספקים: חינוך, בריאות, סיעוד, רווחה... כשממשלה מייצרת כאוס בין אם היא צודקת או לא ומדרדרת מדינה שלמה למצב כלכלי קשה היא אשמה. נקודה.
    סגור
  • 2.
    אין שום בועה בארה"ב להפך, עוד לא ראינו כלום. (ל"ת)
    יובל 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    חד כמו תמיד ומספק תובנות אמיתיות (ל"ת)
    עידו 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • מי אתה? עידו נתניהו האח המוסתר של הנאשם המושחת?
    מי אתה? 09/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה לוקה בעיוורון של המציאות
    סגור