נבחרת אייס

האמת העצובה מאחורי האבסורד של יוקר המחיה

למה בכל העולם גידול בהון האנושי מייצר יותר הכנסה ריאלית, אך רק בישראל אנו חורגים מהשורה? הכי הרבה הון אנושי והכי פחות הכנסה ריאלית
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  45
פרופ' ירון זליכה על יוקר המחיה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
רבים בישראל סבורים כי בעיית יוקר המחיה מלווה את ישראל מאז ומתמיד. אין זה נכון. בשנת 2007, השנה האחרונה שלי במשרד האוצר, היו המחירים הממוצעים בישראל נמוכים מהמחירים בארה"ב במספר אחוזים. אחרים סבורים כי בעיית יוקר המחיה היא מכת טבע הפוגעת גם במדינות אחרות. יש אפילו גורמים אינטרסנטיים הטוענים כי אין באמת בעיית יוקר מחיה בישראל ומכחישים את בעיית המחירים.
כנגד בעלי עניין ואינטרסנטיים אלה ועל בסיס נתוני מדינות ה-OECD לשנת 2022 הכין ידידי ועמיתי, מאסטרנט בטכניון סתיו נקי, גרף מאוד מעניין:

כפי שניתן לראות הגרף מציג את עקרון היסוד הכלכלי של מחירים עולמיים יחסיים. ככל שרמת ההכנסה במדינה גבוהה יותר כך גבוהים יותר המחירים היחסיים של סל מוצרים ושירותים זהה. כדי להדגים את התופעה בואו ניקח לדוגמא את ארה"ב ואת מקסיקו. רמת ההכנסה לנפש (למשך כמתואר בגרף על בסיס משכורת חודשית ממוצעת) בארה"ב גבוהה מאוד, פי חמישה לערך, מרמת ההכנסה במקסיקו. אולם המחירים בארה"ב הם פי שניים לערך מהמחירים במקסיקו. כלומר, אם נתקנן לכוח הקנייה תהיה ההכנסה הריאלית בארה"ב גבוהה רק פי שניים וחצי לערך מההכנסה במקסיקו.  
עקרון המחירים היחסיים מצמצם, הלכה למעשה, את הפערים בעולם. הוא לא מעלים אותם אך הוא בהחלט מצמצם אותם. ברקע לעקרון עומדת בראש ובראשונה העובדה שההכנסה לנפש הגבוהה מקרינה לחיוב על עוצמתו של המטבע המקומי ולכן מייקרת את סל הקנייה המקומי באופן יחסי ומנגד מוזילה אותו במדינות שרמת ההכנסה לנפש נמוכה. במילים אחרות, על שום השפעות שער החליפין אין טעם להשוות את רמת ההכנסה הנומינלית ללא תקנון של כוח הקנייה. 
ברם, כפי שניתן לראות, ישראל (מוקפת בגרף באדום) היא חריגה מאוד. היא למעשה המדינה היחידה שאינה מצייתת לעקרון המחירים היחסיים. בעוד שההכנסה לנפש בישראל נמוכה מאוד ביחס לארה"ב הרי המחירים בה גבוהים מאוד. המדינה היחידה שבמקום שהמחירים היחסיים יצמצמו את הפערים הרי הם מגדילים אותם. האבסורד בולט במיוחד כאשר משווים את נתוני ישראל לנתוני מדינות שדומות לנו בהכנסה הנומינלית כמו איטליה, יפן, סלובניה וספרד. רמת הכנסתם הנומינלית דומה לזו שלנו אך פערי המחירים העצומים הופך את הכנסתן הריאלית לגבוהה בעשרות אחוזים משלנו. מי שזוכר את התרברבותם של חלק מהפוליטיקאים שלנו לפיה כביכול ההכנסה לנפש של ישראל חצתה את זו של ספרד, איטליה ויפן מבין כעת עד כמה הם הונו את הציבור.   
ולמעשה, התמונה המשתקפת מהגרף עוד מקלה על ישראל מאוד מאחר והיא כוללת שורה של עיוותים הפועלים כולם לטובתנו ומצמצמים את הפערים האמיתיים שקיימים. 
ראשית, נתוני ה-OECD על מחירים יחסיים אינם כוללים עלות רכישת דירה אלא רק שכר דירה ואחזקתה. מאחר שמחירי הדיור בישראל חריגים אף הם אזי הפערים למעשה הרבה יותר גרועים והמחירים בישראל היו מזנקים עוד מעלה אל מחוץ לגרף. 
שנית, הגרף מתייחס להכנסה הממוצעת ברוטו. אולם, שיעור המס המוטל על פרטיים ועל עסקים קטנים בישראל הוא גבוה מאוד אך מס אדיר זה מממן שירותים ציבוריים עלובים במיוחד. מערכת חינוך מדורדרת, פקקים מזעזעים בנתיבי התחבורה שלא לומר תחבורה ציבורית ירודה במיוחד, מערכת בריאות עמוסה להחריד, שירותי רווחה קורסים ואיכות סביבה וזיהום אוויר איומים. כלומר, אנו משלמים הרבה מיסים ומקבלים מעט מאוד בתמורה. 
שלישית, הגרף מתעלם מהעובדה כי היקף שעות העבודה בישראל גבוה מאוד. לו היינו מתייחסים בגרף לשכר לשעה ולא למשכורת ברוטו אזי התמונה הייתה קיצונית אף יותר.
ולבסוף, הגרף גם מתעלם מהעובדה כי אנו שולחים לכוח העבודה את ההון האנושי מהטובים שיש במערב. לו היינו מצרפים ציר נוסף של הון אנושי היינו רואים כי אנו חורגים מאוד לרעה גם בציר הזה. בכל העולם גידול בהון האנושי מייצר יותר הכנסה ריאלית אך רק בישראל אנו חורגים מהשורה. הכי הרבה הון אנושי והכי פחות הכנסה ריאלית. 
אז איך נסכם את המאמר? אנו עובדים הכי הרבה שעות, לומדים הכי הרבה שנים ותארים, מרוויחים הכי פחות, מעבירים לממשלה הכי הרבה מיסים, מקבלים מהממשלה את השירותים הכי עלובים וקונים בסופר מרקט את סל הקניות הכי יקר במערב. תרשו לי קוראים יקרים לשאול, אז מה זה אומר עלינו? 
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(45):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 23.
    קשקשן, המשכורות בארץ גבוהות מבאיטליה וספרד...
    ל 08/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תקנה באינטרנט זה אותו מחיר בכל העולם...או שאתה נוסע לחול יש לך יותר כסף
    סגור
  • 22.
    זליכה, בקרוב או ברחוק תהנה עוד יותר מקשרי הון שלטון
    חוק לימוד תורה כמשל 07/2023/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לאור החקיקות החדשות, אם יצליחו, הביזנס של הקמפוסים החרדים של הקריה האקדמית (בשיתוף אלבשן) , הולך להתרחב עוד יותר והולך לקבל הרבה עבודה מהדיקטטורה (או יותר נכון כסף מהעבדים). אחלה ביזנס. בטח קשרי ההון שלטון בשאר התחומים יגדלו בהתאם. תוכל לדבר ולברבר גבוהה גבוהה על יוקר המחיה, בזמן שתמשיך לעשות כסף מהדיקטטורה וקשרי הון שלטון ואולי אף תוכל לקבל תפקיד במסדרונות השררה ותמשיך לפזר מסך עשן סביב החקיקה, ולמעשה תנרמל או תגמגם אותה.כמו שסיפרת ש"הרפורמה"' לא משפיעה על הכלכלה (כשאתה יודע בוודאות את התוצאות ההרסניות לטווח הבינוני והארוך). אין דבר יותר עלוב מאשר לנרמל הפיכה ודיקטטורה ו"לזעוק" על יוקר המחיה. אם יצלח - הגיהנום מובטח. אנחנו, האזרחים הפשוטים, נעשה הכל, לעצור את זה.
    סגור
  • 21.
    ביבי שולט כעשרים שנה
    קר קר קרקר קרעי 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זה מה שישי
    סגור
  • ביבי לא שולט
    יניב 07/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הפקידים שולטים. הטייקונים הפריבילגים שולטים ולא נותנים להניע תהליכים. בגצ מגבה אותם ותוקע מקלות בגלגלי הקידמה. ביבי לא שולט. הימין לא שולט ולא שלט אף פעם.
    סגור
  • שולט גם שולט,13 שנה ברצף ולעולם לא לקח אחריות.
    תמיד כולם אשמים.... 07/2023/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    והחליט להשתלט על כלי תקשורת כדי לגנוב את דעתו של הציבור כדי להחזיק עוד ועוד שנים בכוח בכבוד ובכסף ובשררה. כמו שכחלון עשה רפורמה, גם ארדן ביצע, ונתניהו עצר בשביל שליטה על כלי תקשורת וגרם נזק של מיליארדים לציבור. כך יכל להוביל אינספור רפורמות. אבל את נתניהו עניין רק נתניהו והישרדותו. לא הפקידים הפריעו, לא שופטים הפריעו. גם בסלולר הם עברו את כל הערכאות והוילו רפורמה אמיתית ומעולה, ובבזק אותו הדבר, עד שנתניהו עצר מייד אחרי שהתחילה משיקולים זרים. נתניהו מושחת מן היסוד. האזרחים לא מעניינים אותו, הם משעממים אותו. הוא משוכנע שהוא מרכז העולם והכי חכם והכי גאון. אך התגלה כבלון נפוח שהתפוצץ לכולם בפרצוף. גם עם הגרעין האיראני נכשל. אבל אל חשש אף פעם הוא לא יקח אחריות ויעדיף להטיל את האשמה באחרים. זה דפוס. גם הדפוסים הפליליים וגם הדפוס של אי נטילת אחריות.
    סגור
  • טען עוד
  • 20.
    הרפורמה פותרת את יוקר המחיה. לקבוצה קטנה של מקורבים
    אוהד 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    7 1
    הכוח הוא משחיט ולכן צריך גוף שיווסט את מה שהממשלה יכולה לעשות וידרוש התנהלות תקינה והחלטות סבירות. רוצים שזה לא יהיה בית המשפט? סבבה אבל בואו נדאג למנגנון עצמאי שיבקר אותם ונמנע פוליטיזציה של גוף משמעותי במדינה.
    סגור
  • ראש הממשלה מאז רפורמת הסלולר, מכר את הציבור לטייקונים
    קודם כל להעיף אותו 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    7 2
    הכוח הוא אכן משחית וכוח אבסולוטי משחית באופן אבסולוטי. ראש ממשלה שנמצא 16 שנה בשלטון, מכור לשררה, לכוח, לכבוד ולכסף, לא נותן דין לאף אחד. ממש כמו ברוסיה. זה יוביל להתפרקות הצבא והכלכלה, ולכן חובה על כל אחד למנוע מזה להתממש ולצאת נגד זה. נתניהו קיבל החלטה אסטרטגית אחרי הרפורמה בסלולר של כחלון בשנת 2011 (דוגמא לדפורמה מופתית שאת תוצאותיה מרגגיש כל אזרח), להשתלט על כלי תקשורת ולא לעשות רפורמות מושלמות כדי להיטיב עם הציבור. הוא הפקיר את הציבור בעניין הגז והעדיף להשאיר את הרוב לטייקונים ע"ח הציבור. התוצאה מחיר גבוה מאוד ביחס למדינות אחרות שמפקות גז בעצמן. וזליכה יודע את זה. אל תחפש מנגונונים. חפש ממשלה שבאה לעבוד לטובת הציבור, ולא לטובת אינטרסים זרים והימלטות של נאשם מאימת הדין באופן לא טבעי.
    סגור
  • 19.
    די לביביזם - זה מה שזה אומר עלינו
    אני 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    7 2
    ביבי הרס פה את המדינה במשך עשרות שנים אי עשיה שזועקת לשמיים הגיע הזמן לממשלה שפויה ויציבה
    סגור
  • 18.
    זליכה צודק
    זליכה צודק 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    6 1
    העם צריך להפסיק לקנות. חרם צרכני לשבוע ואז כל הפירמות יורידו מחירים בצורה דרסטית. חרם כזה אפשרי נוציא את התינוקות. הבוגרים יקומו חצי יום. ילבשו בגדים ישנים וזהו חודש ימים.. כל המחירים ברצפה.
    סגור
  • להפיל את הממשלה ולא את העם. העם לא יכול לא לאכול.
    הולך להיות גרוע יותר 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    6 2
    הביקוש למזון הוא קשיח. שהעם ירעב זה לא פתרון. הפוליטיקאים המושחתים שעסוקים בהפיכה לא מעניין אותם העם. מעניין אותם שליטה כוח כבוד וכסף. החרם הוא ללכת להפגין ולהפיל את הממשלה הכושלת וראש ממשלה כושל שעושה אותו דברוהפסיקה כברק לפני יותר מ10 שנין להפסיק לטפל ביוקר המחיה. חרם לא יעוזר, להפיל את הממשלה המושחחתת וחורשת הרעות. הולך להיות גרוע הרבה יותר.
    סגור
  • 17.
    רפי
    פראיירים יצאנו. למה? 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כלכלה היא מדע ולא מדע בדיוני. בישראל המחירים הם מדע בדיוני אני מאוד מודה לפרופסור זליכה וגם הצבעתי לו בבחירות.
    סגור
  • 16.
    יוקר-המחיה זו מדיניות מתוכננת.
    יובל שי 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    7 0
    זו הבעיה הכי חשובה, לכן השילטון (לא זה שאתם בוחרים) מבצע הסחות דעת מסוגים שונים: איראן, חיזבאללה, חאמס, סוריה, לבנון. וגם הסחות דעת פוליטיות: בעד/נגד רפורמה. וגם: ימין נגד שמאל, דתיים נגד חילוניים. ובזמן שכולם עסוקים בלריב, בינתיים הלחם והמים (המוצרים הכי בסיסיים לקיום אנושי) עולים פי 3 (ואף יותר) מאשר בלונדון היקרה. לא צריך להיות פרופ' (או חשכ''ל אחיין של...) בכדי לדעת את העובדות הנ''ל. צריך פשוט להבין את האמת הברורה. על החתום: יהודי. לא פרופ.' רק יודע
    סגור
  • שכירות בפריפריה עוד רגע עוברת שכר חציוני במשק
    אוהד 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חצי מהאוכלוסייה עוד מעט תזדקק לקצבאות או סיוע עבור קורת גג. הכסף הזה יבוא מהעלאת מיסים או קיצוץ בשירותים חיוניים.
    סגור
  • שכירות בפרפריה כוללת טילים חינם
    מלכה לב אדום 11/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חטיפות רציחות וטראומות
    סגור
  • 15.
    מה זה אומר עלינו ? שאנחנו מצביעי ליכוד ??? (ל"ת)
    מישהו 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 14.
    העיקר שיש לנו שר אוצר שתפקידו לחסל פלשתינים
    ארט 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    9 1
    שרים שנבחרו לכנסת ישראל שמטרתם שירות לאוכלוסיה שלהם ולמטרות המצומצמות שלהם. והעיקר לסתום ולבלום כל ביקורת ושמירה על זכויות שאר הציבור.
    סגור
  • 13.
    במקום לריב על הרפורמה
    יהונתן גורן 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    12 2
    בואו נפגין ביחד על העושק לאור יום שעושקים את כולנו - למי אכפת מהרפורמה , רוצים לייות בכבוד
    סגור
  • מדוע מסננים תגובות ענייניות, גם אם הם האמת כואבת?
    צנזורה? 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נראה שמי אחראי כאן, מסנן תגובות ענייניות שלא מתאימות למרטיב שלו.
    סגור
  • הרפורמה
    יניב 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    נועדה להכשיר את השרץ, למנוע משומרי הסף את מעט הכח שיש להם היום, לתת לממשלה כח בלתי מוגבל לעשות כל מה שהיא רוצה כולל לא להתחלף ולהעמיק את העושק להעשיר קבוצות קטנות על חשבון משלם המיסים הרפורמה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך ע״ע רומניה
    סגור
  • בלי חירות, יוקר המחיה יהפוך בהדרגה לסיוט, וכך הבריאות
    בלי חירות אין כלום 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    9 0
    להילחם על יוקר המחיה זה דבר חשוב, אך חשוב לזכור שאחת הסיבות שההפיכה מתרחשת, היא כתב אישום כי ראש הממשלה (ונסיון הימלטות מהליך משפטי שלא בדרך הטבע - בשונה מכל אזרח אחר שהיה נמצא בסיטואציה דומה של כתב אישום) העדיף שיקולים זרים וסיוע לטייקון ממונך שההחזיק גרעין שליטה במונופול מוכרז בזק על פני רפורמה שהיתה אמורה להוזיל את המחיר לציבור (בהיקף של מילארדים במצטבר), ועצר את הרפורמה תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים. הוא נתפס, וכל אזרח הגון היה צריך להבין זאת ולא לתת לו את קולו ולהיפרע ממנו פוליטית ולתת למישהו הגון אחר את העבודה. להתנגד להפיכה, היא להחזיר את המדינה למצב בו ניתן למחות נגדה על יוקר המחיה ועל כשלונותיה. בדיקטטורה, לא ניתן יהיה לעשות את אלה באופן חופשישולטון מושחת, יוכל להמשיך לגנוב את הקוםה והכסף של הציבור כמו במקרה של פרשת בזק.
    סגור
  • 12.
    כותב הטור מתעסק בטפל, בזמן שהממשלה עכסוקה בהפיכה.
    המצב יחמיר 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    9 3
    כשיסודות הבית רועדים, כשחורבן הבית מתקרב. אין משמעות לצבע הקיר וגם התרשימים שהיו יכולים להיות רלוונטים בימים כתיקונם, לא יהיו רלוונטים מייד אחריה. היה מצופה מזליכה (למרות שמלווה את נתניהו עוד מכהונתו הראשונה), כלוחם נגד שחיתות בעברו ולוחם במונופולים ואוליגופולים (למרות שהתפרנס מכמה)..., לראות את הפיל שבחדר, שבו יקום מונופול אבסולוטי, שימנה את שומרי הסף ואת שופטיו, ולהרים דגל שחור. אם זה סתם ניתוח אקדמי מנותק מהמצב, אז סבבה. מה שבטוח זה, שהמצב יחמיר אם ההפיכה תיצלח. רמזים למה שעשוי לקרות ניתן להסתכל על טורקיה אחרי ההפיכה שם. שם השתלטתו בין היתר על הססטיסטיקאי הראשי, כך שניתן יהיה לבנות גרפים יפים כאלה, באופן מניפולטיבי ולרמות את המקיעים ,חברות הדירוג פעם אחת או פעמיים, כמו שקרה בטורקיה. המדדים נראו טוב בשנה הראשונה, ואז שער החליפין התחיל לזנק ועומד על פי 8 מאז ההפיכה. דמיינו מה יקרה לכל המוצרים וחומרי הגלם המיובאים אם תהיה עליה של רק פי 2 (100%) בשער החליפין. שום ניתוח כלכלי של כלכלן כמו זליכה, ושום רפורמה, לא תוכל לתקן את הנזק, וגם לא תפקיד בממשלת החורבן.
    סגור
  • אין סתירה
    יניב 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה שאתה מתאר קורה בחסות ממשלת החמאס ששולטת פה, מה שזליכה מתאר כנ״ל. לתת להם כח בלתי מוגבל רק יעמיק את גודל האסון ולכן אין סתירה ויש משמעות להכל
    סגור
  • 11.
    בו לא נישכח מי תמך בממשלה הנוכחית
    מיכאל 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 2
    פרופסור למדעי הדיבור בעיקר
    סגור
  • 10.
    תשובה
    סנדרה 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    שאנחנו פרייארים. נקודה
    סגור
  • 9.
    חלוקה מעוותת של כספים קואליציונים (ל"ת)
    שרון 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • הוא מנסה להסיח את הדעת מההפיכה ומהעיקר (ל"ת)
    דברים בעלמא 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 8.
    ראיתי רק שאלות, אין תשובות (ל"ת)
    ישראלית 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • נשלח על ידי מקורבי הנאשם להסיח את הדעת מהעיקר (ל"ת)
    כרגע זה בטל בשישים 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    מה זה אומר?
    סמי 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ששוחטים אותנו
    סגור
  • 6.
    צדק חברתי
    צדק 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    5 0
    קוראים לזה( פראירים )פשוטו כמשמעו .פשיט לא צריך לקנות ולצאת לרחובות. העשירים מתעשרים על חשבון העבדים תתעוררו.
    סגור
  • 5.
    מונופולים חזקים בחסות בג"ץ ה"סביר" וכן
    רחל 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    6 12
    עובדי ציבור בעלי משכורות מנופחות שמונו מכוח הנפוטיזם, והאבטחה לאהוד ברק - ה"נכס" הלאומי הגדול שלנו..
    סגור
  • שלטון אמור לבצע רפורמות - ולא לעצור אותם משיקולים זרים
    כמה דוגמאות 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הממשלה היתב יכולה להעביר רפורמות שיחזירו את כושר המיקוח לאזרחים. . להזכיר לך לפני הרפורמ בסלולר של משה כחלון, בתי המשפט היו מלאים בתביעות של המונופולים ובתיקי הוצאה לפועל. מאז הרפורמה המספר ירד פלאים. אחרי הרפורמה גם כוחה של בזק בקווי הצטמצם מול המוני לקוחות כי לקוחות יכלו להתנתק בלי לשלם מחיר כלכליאו מחיר אחר. הממשלה לא יכולה ליילל אם היא לא פועלת לנטר ולנטרל את הכשלים של המונופולים שמסבים לציבור נזק כלכלי ואחרכמו אובדן ימי עבודה, פגיעה שבשות הפנאי, פגיעה בבריאות, עוגמת נפש וכו' (נטל עודף). רפורמת הסלולר של כחלון מהליכוד היא הוכחה להצלחת רפורמה, ורפורמת השוק הסיטונאי של ארדן מהליכוד היא הוכחה ששחיתות שלטונית יכולה למנוע מפירות הרפורמה שעברה את כל המשוכות המשפטיות, להגיע לכלל הציבור בגלל שיקולים זרים, זה נכון שיש עוולות בבתי משפט בעיקר לאזרחים החלשים ובגלל החולשה שלהם מול מונופולים כוחניים. הפתרון הוא לא לילל, אלא לקדם רפורמות שיחזירו את הכוח לאזרחים, מכיוון שלרובם את המשאבים להילחם בבתי המשפט ולהגיע לתיקון דרך הלכה משטית שתתקן את העוול.
    סגור
  • 4.
    הכל בגלל האליטות והטייקונים המונופוליסטיים שבעזרת
    בגדי המלך החדשים 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    8 4
    המערכת המשפטית והפקידותית מגדילים את ההון שלהם על חשבון העשירונים הנמוכים.
    סגור
  • תפקיד השלטון למפות ולנטרל את כשלי השוק שפוגעים בציבור
    כמו ברפורמת הסלולר 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום להאשים את מערכת המשפט, כי ממנה לא תבוא ישואה, לפעולות חוקיות או ספק חוקיות שתאגידים ומונופולים חזיריים מבצעים, מוטב להטיל את יהבנו על ממשלה . ממשלת נתניהו הוכיחה שהיא משרתת את בעלי ההון משיקולי הגדלת מוטת השליטה על הציבור באמצעות גישה לכלי תקשורת כדי לגנוב את דעתו של הציבור (וזליכה ביקר אותו בחריפות בעבראך משום מה בשנים האחרונות שותק אל מול שחיתותו וכשלונותיו בכל 12 השנים האחרונות שקדמו לממשלה הקודמת, שהביאונו עד הלום. השלטון החליט למכור את הציבור מאז פרשת בזק, בו נתניהו העדיף את הטייקון (שייתן לו גישה לכלי התקשורת שלו כדי להמשיך לגנוב את דעת הציבור) על פני טובת הציבור . לפני שה פלילי, זה שחיתות כלכלית חמורה. ואותה חייבים לעקור מהשורש לא משנה מאיזה צד מהמפה, כי היא פוגעת ברווחה של הציבור ופוגעת באמון הציבור ובטוהר המידות של שליחי הציבור ומשחיתה את המדינה.
    סגור
  • הממשלה פשוט לא עובדת. מייצרת רק משילות של חוקים מושחתים (ל"ת)
    קשקוש מוחלט 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא יקירי, זה בגלל השליט של 20 השנים האחרונות
    שם 07/2023/24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    "מר כלכלה" שיעני עוזר לשכבות החלשות אבל בתכלס גונב את הקולות שלהם כדי לעשות לביתו ולחבריו. הון-שלטון לפנים כבר 20 שנה ואיכשהו עדיין מאמינים שאכפת לו מהעם
    סגור
  • 3.
    מה
    יעל 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    9 0
    אז מה אתה מציע כדי לשנות את המצב? זה נראה ומרגיש בעיקר כמו שחיתות מאסיבית ששוחטת את האזרחים
    סגור
  • 2.
    לא מדויק. שירותי הבריאות שכולם מקבלים בארץ בחינם
    מסביר פנים 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    8 3
    אינם זמינים כלל או עולים הון בכל מדינה אחרת בעולם. יש תמורה בבריאות. ואי אפשר להתעלם מהוצאות הביטחון ההכרחיות במדינתנו שאינן מעיקות על מדינות אחרות.
    סגור
  • בזכות מפאי הסוציאליסטית לא בזכות ביבי הקפיטליסט החזירי (ל"ת)
    דני קיי 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • הוצאות ביטחון היו גם כשהמחירים היו נמוכים
    רחל 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    11 0
    ואנחנו כן משלמים על בריאות. רובנו מעבר למה שמחויב על פי חוק.
    סגור
  • בחינם אולי למסתננים ולמחבלים. לי כל חודש יורד
    בגדי המלך החדשים 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    12 1
    מהתלוש תשלום אליהם גם אם לא קבלתי מהם שירות במשך שנים.
    סגור
  • המשפחה שלך מקבלת ותקבל (ל"ת)
    רינה 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    15 אחוז,תוספת על כשרות
    אוהב ישראל 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    11 4
    גם לירקות ופירות תוספת כשרות ללא. הצדקה
    סגור
  • שקר
    שרון 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 4
    זה עוד שקר שמכילים אותנו., כבר בדקו ומצאו שהוצאות על כשרות למפעל הם בערך כמו להעסיק עוד עובד המשכורת קצת מעל המינימום
    סגור
  • קשקוש, המקומות הלא כשרים יותר יקרים (ל"ת)
    עמוס 07/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור